| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,395 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,368 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی سال اول دبستان در ایران | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 12، تیر 1386، صفحه 357-366 اصل مقاله (181.21 K) | ||
| نویسنده | ||
| محمد نوریان | ||
| دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
| چکیده | ||
| کتاب درسی مهمترین و پر کاربردترین رسانه آموزشی در کشور ایران است. این رسانه با اهمیت در بردارنده بخشهای نوشتاری، تصویرها و تمرینهایی است که در راستای تحقق هدفهای کتاب انتخاب و سازماندهی میشوند. از سوی دیگر آموزش خواندن و نوشتن به عنوان کلید ورود به نظام آموزش رسمی کشور، اهمیت کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» را برای پایه اول ابتدایی دو چندان کرده است. پژوهش توصیفی حاضر درصدد بررسی چگونگی ارتباط متون نوشتاری، تصویرها و تمرینها با هدفهای کتابهای درسی «بخوانیم و بنویسیم» پایه اول بود و با روشهای متداول در آمار توصیفی با استفاده از روش تحلیل محتوا، متون نوشتاری درسها، تصویرها و تمرینهای کتابهای مذکور براساس هدفهای جزیی، مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده مبین آن بودند که 7/25% از هدفهای جزیی بدون متن نوشتاری و 1/43% از هدفهای جزیی بدون تصویر، 7/14% از هدفهای جزیی بدون تمریناند. بنابراین نیمی از هدفهای جزیی برنامه با الگوی نظری تحقق هدفهای یادگیری خواندن و نوشتن مطابقت ندارد که میتواند امر آموزش را با مشکل مواجه سازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کتابهای درسی؛ برنامه درسی؛ تحلیل محتوا؛ دوره ابتدایی؛ متن؛ تصویر؛ تمرین | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11,750 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,700 |
||