تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,533 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,350 |
شکلگیری عملیات طبقهبندی در دانشآموزان دورة راهنمایی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 1، دوره 3، شماره 10، دی 1385، صفحه 91-101 اصل مقاله (436.06 K) | ||
نویسندگان | ||
پریرخ دادستان1؛ جمیله کلانتری خاندانی2 | ||
1دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2کارشناس روانشناسی و مترجمی زبان انگلیسی | ||
چکیده | ||
در این پژوهش شکلگیری عملیات طبقهبندی در دانشآموزان دورة راهنمایی شهر تهران، بررسی شد. 1020 دانشآموز (510 دختر، 510 پسر) پایههای تحصیلی اوّل تا سوم راهنمایی، از پنج منطقه اقتصادی ـ اجتماعی شهر تهران با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و آزمون عملیات طبقهبندی (کمیسازی درون گنجی و گروهههای ضربی) در مورد آنها به اجرا در آمد. تحلیل دادهها نشان داد : 1) فقط درصد محدودی از آزمودنیهای پژوهش به حد نصاب موفقیت (75%) رسیدند و تراکم درصدها در شرایط مرحلة بین بینی بود. 2) بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد. 3) میانگین نمرههای دانشآموزان در مناطق غیرمرفه (9، 13، 16) پایینتر از میانگین نمرههای مناطق 3 و 6 بود. 4) مقایسة نتایج کودکان ایرانی با همتاهای خارجی یک تأخیر سه ساله را نشان داد که با توجه به عدم وجود تفاوتهای زیربنایی، میتوان آن را به موانعی نسبت داد که در راه تجربههای ارتجالی و تفویضهای اجتماعی که بخش عمدة آن حاصل نارساییهای آموزش رسمی است، وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملیات طبقهبندی؛ کمّیسازی درون گنجی؛ گروهههای ضربی؛ دانشآموزان دورة راهنمایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,021 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 613 |