تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,848 |
نقشهای زنان و مردان در کتابهای فارسی دورة ابتدایی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 9، مهر 1385، صفحه 25-34 اصل مقاله (237.18 K) | ||
چکیده | ||
محتوای کتابهای درسی میتواند در شکلگیری دیدگاهها، بازخوردها و ارزشهای کودکان به شدت مؤثر باشد. این بررسی به منظور به تصویر کشیدن نقش زنان و مردان در کتابهای فارسی اول تا چهارم انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که : الف) 262 ارزش مثبت به مردان و 129 ارزش مثبت به زنان نسبت داده شده بودند، ب) 1266 و 507 جمله به ترتیب مشتمل بر مفاهیمی درباره مردان و زنان بودند. افزون بر آن، این مفاهیم بازخورد مثبتتری را نسبت به مردان در مقایسه با زنان ایجاد میکردند. میتوان نتیجه گرفت که کتابهای فارسی دورة ابتدایی بازخوردهای متفاوتی در کودکان، نسبت به مردان و زنان ایجاد میکنند و این بازخورد نسبت به مردان مثبتتر از زنان است. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب درسی؛ برنامه درسی؛ تحلیل محتوا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |