| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,575,617 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,274,709 |
خودکارآمدی و سلامت روانی در دانشآموزان عادی و تیزهوش | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 6، دی 1384، صفحه 89-100 اصل مقاله (264.63 K) | ||
| نویسندگان | ||
| غلامعلی افروز1؛ فرزانه معتمدی2 | ||
| 1دانشگاه تهران | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر مقایسة خودکارآمدی و سلامت روانی دانشآموز تیزهوش و عادی بود. بدین منظور 60 دانشآموز تیزهوش و 60 دانشآموز عادی به شیوه تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از آزمون هوش ریون، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل دادهها از رگرسیون، تحلیل واریانس و تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین سلامت روانی با مؤلفههای تلاش، استعداد و بازخورد رابطه معنادار وجود داشت در حالی که هیچگونه رابطه معناداری بین سلامت روانی و مؤلفه شانس مشاهده نشد. از سوی دیگر، دانشآموزان عادی و تیزهوش در مؤلفههای بازخورد و نارسا کنشوری اجتماعی تفاوت معنادار داشتند. نتایج این نکته را نیز آشکار کردند که مؤلفههای خودکارآمدی دختران و پسران با یکدیگر تفاوت ندارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودکارآمدی؛ سلامت روانی؛ دانشآموزان تیزهوش؛ استعداد؛ بازخورد؛ تلاش؛ شانس | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,329 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 913 |
||