تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,828 |
تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، تیر 1384، صفحه 10-27 اصل مقاله (339.79 K) | ||
نویسندگان | ||
محترم نعمت طاوسی1؛ علی اکبر سیف2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
دراین پژوهش تحول صلاحیت راهبردی دانشآموزان دوره ابتدایی در حل مسایل حساب در یک نمونه تصادفی متشکل از 192 دانش آموز پسر و دختر پایههای تحصیلی اول تا سوم ابتدایی شهر تهران با ”آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع “، بررسی شد. نتایج پژوهش، مفروضههای اساسی الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته را تأیید کردند و نشان دادند که کودکان ایرانی نیز راهبردهای متعدد را برای حل مسألههای جمع ساده به کار بردند. با افزایش سن و تجربه حل مسأله، کودکان راهبردهای جدیدی کشف کردند، سرعت و درستی اجرای هر یک از راهبردها بیشتر شدند، میزان بیادآوری پاسخ مسألهها از حافظه درازمدت افزایش یافت و فراوانیهای نسبی راهبردهای پشتیبان نیز تغییر کردند. بین صلاحیت راهبردی پسران و دختران از لحاظ سرعت، درستی و اجرای راهبردها تفاوت معنادار به دست نیامد. اگرچه یافتهها نشان دادند که الگوی تحول راهبردی در کودکان ایرانی با کودکان کشورهای دیگر مشابه است اما این نکته را نیز آشکار کردندکه توزیع انتخابهای راهبردی در کودکان ایرانی بهطور قابلملاحظهای متفاوت است. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیت راهبردی؛ راهبردهای حلمسأله؛ الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته؛ جنس؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 508 |