تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,987 |
تعداد مقالات | 83,493 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,777,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,857,310 |
اثر بخشی یک الگوی جدید درمانگری شناختی – اجتماعی بر کودکان پرخاشگر | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 3، فروردین 1384، صفحه 68-75 اصل مقاله (182.3 K) | ||
نویسندگان | ||
علی صاحبی1؛ عفت السادات میر عبدالهی2 | ||
1دانشگاه فردوسی و دانشگاه سیدنی | ||
2دانشگاه سیدنی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی یک الگوی درمانگری جدید بر کودکان پرخاشگر ایرانی انجام شد. مداخله درمانگری بر یک الگوی شناختی – اجتماعی استوار بود. 157 کودک (19 پسر و 38 دختر) 8 تا 15 ساله (77/10 = M، 33/1 S.D.=) در این تحقیق شرکت کردند. کودکان براساس دارا بودن یکی از شش نشانه پرخاشگری که در اختیار معلمان مدارس منتخب قرار گرفت، ارجاع شدند. سپس براساس فهرست نشانههای مبتنی بر ضوابط تشخیصی DSN-IV به تعیین وضعیت آنها مبادرت شد. 31 کودک دارای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی (ADHD)، 19 نفر واجد اختلال تضاد ورزی گستاخانه / اختلال رفتار هنجاری (ODD/CD)، 47 نفر با ADHD/ODD، 22 نفر ADHD/CD و 38 نفر دارای اختلالهایی بودند که در مقولههای تشخیصی بالا قرار نمیگرفت. سپس پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI)، مقیاس خود پنداشت پیرز- هریس (PHCS)، مقیاس خودگزارشدهی جوانان (YSR) به عنوان ابزارهای سنجش پیش آزمون ـ پسآزمون به کار رفت. به آزمون رفتار مدرسهای بور مایستر (BSBI) نیز به منزلـه یک مقیاس تشخیصی مکمل توسط معلمان پاسخ داده شد. بر مبنای اطلاعات به دست آمده دانشآموزان به پنج گروه (شکایتهای جسمانی، اضطراب/افسردگی، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه و رفتار پرخاشگرانه) تقسیم شدند و هر گروه، هشت جلسه درمانگری اجتماعی/شناختی را دریافت کردند. یافتهها اثربخشی درمان اجتماعی/شناختی را، صرف نظر از نوع طبقه بندی تشخیصی نشان دادند و کاهش معنادار شکایتهای بدنی، اضطراب/افسردگی، مشکلات اجتماعی، مشکلات توجه و رفتار پرخاشگرانه را برجسته کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
درمانگری شناختی – اجتماعی؛ رفتار پرخاشگرانه؛ شکایتهای جسمانی؛ اضطراب؛ افسردگی؛ توجه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,191 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |