| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,567,322 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,940 |
روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام | ||
| روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
| مقاله 7، دوره 3، شماره 10، دی 1385، صفحه 157-168 اصل مقاله (343.35 K) | ||
| نویسندگان | ||
| علی احمدی ازغندی1؛ سید حسن تقوی2؛ فرزام فراست معمار3؛ آزاده ابوالحسنی4 | ||
| 1کارشناس ارشد روان شناسی | ||
| 2کارشناس ارشد روانشناسی | ||
| 3دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت | ||
| 4کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف وارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) و نیز بررسی تفـاوت احتمالی بین دانشآموزان دختر و پسر دورههای تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد. 936 نفر از دانشآموزان دورههای راهنمایی و متوسطه از 19 منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند و افزون بر پرسشنامه مذکور، آزمون هوش هیجانی شرینک (1999) نیر اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درستنمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران، خوشبینی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری، سازه هوش هیجانی را میسنجد. همبستگیهای بالا بین نمرههای دو مقیاس، روایی همگرای آن را تأیید کردند. اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با 76/0 و 714/0 به دست آمد. نتایج نشان دادند نمرههای هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دورههای تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست. یافتههای پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی درسازه هوش هیجانی مطرح شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتبار؛ روایی؛ هوش هیجانی؛ تحلیل عاملی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 824 |
||