تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,919 |
اثربخشی برنامه رایانهیار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 5، دوره 10، شماره 37، مهر 1392، صفحه 51-60 اصل مقاله (462.44 K) | ||
نویسندگان | ||
سکینه سلطانی کوهبنانی1؛ پرویز شریفیدرآمدی2 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
این بررسی با هدف تعیین اثربخشی برنامه رایانهیار حافظه کاری بر بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا انجام شد. 18 دانشآموز پسر ناشنوا انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. آزمودنیها به آزمون استروپ (استروپ، 1935)، آزمون عملکرد مداوم (رازولد، مرسکی، ساراسون، برنسوم، و بک، 1965)، نسخه رایانهای برج لندن (موریس، احمد، استد، و تون، 1993)، و آزمون حافظه کاری کورنولدی (کورنولدی و وکیا، 1995)، پاسخ دادند. گروه آزمایش، برنامه رایانهیار حافظه کاری (بخاراییان، 1389) را در 20 جلسه آموزشی 45 دقیقهای گذراندند. نتایج آزمون t نشان دادند نمره پسآزمون کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا به صورت معنادار تغییر یافته است. پیگیری پس از یک ماه حاکی از عدم تغییر میانگین کنش اجرایی در دانشآموزان ناشنوا بود. یافتهها این نکته را آشکار کردند که برنامه رایانهیار حافظه کاری در بهبود کنشهای اجرایی دانشآموزان ناشنوا مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
کنش اجرایی؛ برنامه رایانهیار حافظه کاری؛ دانشآموزان ناشنوا | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,189 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 818 |