تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,541 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,248 |
تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله در اضطراب امتحان دانشجویان | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 29، مهر 1390، صفحه 67-74 اصل مقاله (310.11 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرداد اکبری1؛ فرهاد شقاقی2؛ مریم بهروزیان3 | ||
1مربی دانشگاه پیام نور اندیمشک | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور تهران | ||
3کارشناس ارشد مشاوره | ||
چکیده | ||
هـدف پژوهش حاضر شناخت تأثیر آموزش حل مسئله در اضطراب امتحان دانشجویان دختر در سال تحصیلی 89-88 بود. 459 دانشجوی دختر دانشگاه پیـام نور واحد اندیمشک سیاهة اضطراب امتحان (اسپیلبرگر، 1980) را تکمیل کردند. 50 نفر که بالاترین نمرة اضطراب امتحان را داشتند به صـورت تصـادفی در دو گروه آزمـایشی و کنترل جایگزین شدند. سپـس، گروه آزمـایشی طی ده جلسه (هر هفته دو جلسـه) آموزش حل مسئلة پنج مرحلـه¬ای دیکسون و گلوور (1984 (را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که برنامة آموزشی باعث کاهش سطح اضطراب امتحان در گروه آزمایشی مـیشود. چهار ماه بعد، پیش از امتحانات ترم دوم تحصیـلی، اضطراب امتحان هر دو گـروه مجدداً ارزیـابی شد. نتایج پیگیری چهار ماهه نشان داد کـه اثربخشی روش آموزشی، پایدار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ مهارتهای حل مسئله؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 671 |