تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,455,828 |
بررسی ارتعاشات سازه شناور در اثر تحریک پروانه با استفاده از تحلیل عددی سیال-سازه (FSI) | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، شهریور 1390، صفحه 25-37 اصل مقاله (1.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
مهدیه سادات عزیزی* 1؛ یوسف امیریان2؛ عبدالحسین فریدون3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک، دانشگاه آزاد سمنان | ||
2کارشناس ارشد مهندسی معماری کشتی- گرایش سازه، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
3استاد، دانشکده مکانیک، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
ارتعاشات سازه شناور در اثر تحریک پروانه، یکی از مباحث مهم در طراحی سازه شناور است. در صورت عدم توجه به این مساله و قرارگیری سوپراستراکچر در قسمت انتهایی شناور، ارتعاشات ناشی از تحریک پروانه میتواند مشکلاتی را برای خدمه و افراد ایجاد نماید. همچنین ارتعاشات ناشی از پروانه باعث سر و صدا و همچنین کاهش عمر ماشینآلات موجود در موتورخانه و قسمت انتهایی شناور میگردد. در این مقاله ارتعاشات ناشی از تحریک پروانه، با استفاده از تحلیل عددی سیال- سازه روی یک شناور تجاری مورد بررسی قرار گرفته و به بررسی نتایج آن پرداخته شده است. ابتدا برای شناور با توجه به هندسه و شرایط، پروانهای مناسب انتخاب شده و حل عددی جریان سیال برای سرعتهای مختلف شناور و سرعت دورانی پروانه انجام گرفته است. سپس سازه شناور بر اساس استاندارد، طراحی شده و جزبندی آن با استفاده از جزء محدود صفحهای انجام گرفته است. توزیع فشار روی پروانه و بدنه که از حل عددی جریان سیال بهدست آمده است در تحلیل سازه، به سازه شناور اعمال گشته و سازه شناور در اثر بارگذاری هارمونیک ناشی از دوران پروانه، بررسی شده است. تحلیل مودال سازه شناور نیز انجام گرفته و سپس نتایج تحلیل آن، در یک محدوده فرکانسی شامل فرکانسهای طبیعی که میتواند در حالتها و سرعتهای مختلف دورانی پروانه بهوجود آید، استخراج شده است. نتایج نشان میدهد که در بعضی از سرعتهای دورانی پروانه، فرکانس تحریک در سرعت دورانی مربوطه میتواند منجر به تشدید ارتعاش و افزایش دامنهی ارتعاش گردد. نتایج با محدوده مجاز استاندارد مقایسه شده و نشان میدهد که میتوان با دقت در انتخاب پروانه و محدوده سرعت دورانی مجاز و بهینهسازی و اصلاح سازه شرایط را جهت قرارگیری ارتعاشات در محدودهی مجاز فراهم نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارتعاشات اجباری؛ تحلیل سیال- سازه؛ آنالیز مودال؛ سرعت دورانی پروانه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,462 |