تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,803 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,703,265 |
تحلیل دینامیکی اثرات سرعتگیر و سرعتکاهها روی آسایش سرنشینان خودروی پراید با مدل یک چهارم خودرو و بهینهسازی شکل سرعتگیر و سرعتکاه | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، شهریور 1390، صفحه 65-79 اصل مقاله (3.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
حامد قربانیان1؛ احسان جمشیدی* 2؛ محمد رضا آشوری3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
2استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران | ||
3دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
چکیده | ||
ارتقاء سطح ایمنی در شبکه معابر شهری نقش مهمی در افزایش اعتمادپذیری و کارایی شبکه حمل و نقل دارد و یکی از مهمترین پارامترهای مؤثر در افزایش ایمنی، کنترل سرعت وسایل نقلیه میباشد، بهطوری که موجب کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه و افزایش ایمنی عبور عابر پیاده میگردد. در این راستا سرعتگیر و سرعتکاههانقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه در سطح شهر ایفا میکنند. متأسفانه در ایران به دلایل بسیاری از جمله طراحیهای نادرست، استفاده بیش از حد و بیمورد از سرعتگیرها و همچنین تعیین محل نصب به صورت سلیقهای بدون رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا این ابزار در کنترل سرعت خودروها، کم اثر باشد و این امر موجب شده تا آسیب به سیستم تعلیق خودروها به حداکثر برسد و به تبع آن ناراحتی سرنشینان همه خودروها را از جمله خودروهایی که هنگام عبور از روی سرعتگیرها با سرعت مجاز در حال حرکت هستند، به دنبال داشته باشد. یکی از مهمترین ایراداتی که به سرعتگیرها وارد است نیز تأخیر در خدمات رسانی خودروهای اورژانس و آتشنشانی است. در این مقاله ابتدا انواع سرعتگیرهای موجود معرفی شده و با ساخت مدل یک چهارم خودروی پراید با جعبه ابزارسیمولینک در نرمافزار متلب، اثرات آنها روی خودرو و سرنشینان آن بررسی شده است. سپس با استفاده از استاندارد ISO 2631-1، شتابهای عمودی که سرنشینان خودرو در آن احساس راحتی میکنند به دست آمده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک، طرحی جدید که با این استاندارد سازگار باشد برای سرعتگیر و سرعتکاه به دست آمده است. با استفاده از طرح بهینه سرعتگیر و سرعتکاه در سطح شهر، خودروهایی که با سرعت مجاز از روی آنها عبور میکنند سرنشینان آن در منطقه راحتی کامل و خودروهایی که با سرعت غیرمجاز از روی آنها میگذرند سرنشینان آن در منطقه ناراحتی کامل قرار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرعتگیر؛ سرعتکاه؛ مدل یک چهارم خودرو؛ آسایش سرنشینان؛ سیمولینک؛ الگوریتم ژنتیک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 812 |