تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,473 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,023 |
بررسی اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین دیزلی باری در ایران | ||
پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 2، دی 1389، صفحه 35-47 اصل مقاله (263.18 K) | ||
نویسندگان | ||
جواد صلاحی1؛ بهناز کاشانی* 2 | ||
1گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2کارشناس ارشد رشته اقتصاد انرژی | ||
چکیده | ||
وسایل نقلیه سنگین دیزلی در مصرف سوخت های فسیلی نقش به سزایی دارندوبا بررسی متوسط سن این دسته از ناوگان در می یابیم که از خودرو های سنگین بیش از عمر مفید آنان بهره برداری می شود.بنابراین مصرف سالانه نفت گاز در این بخش روندی صعودی دارد و طی سالیان اخیر بودجه فزاینده ای را برای واردات این فراورده تخصیص داده است.بر این اساس کاهش مصرف سوخت مورد توجه دولت قرار گرفته و یکی از روشهایی که دولت می تواند برای تحقق اهداف خود از آن استفاده کند جایگزینی خودروهای فرسوده دیزلی است.در این مقاله با ارایه روشهای مختلف از رده خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین دیزلی باری مانند کامیونت،کامیون و کشنده،توجیه پذیری اقتصادی آن از دیدگاه دولت بررسی شده است.بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ظرفیت تولید خودروسازان داخلی،تمام خودروهای سنگین باری را می توان با ترکیبی از خودروهای وارداتی و داخلی در طی 5 سال جایگزین نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودروی فرسوده؛ ناوگان دیزلی باری؛ صرفه جویی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 402 |