تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,363 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,972 |
شناسایی برترین محیطهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 25، شهریور 1393، صفحه 37-54 اصل مقاله (145.97 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ندا بهرامی* 1؛ محسن حمیدی2؛ لیدا مهدی زاده قلعه جوق3 | ||
1کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد همدان | ||
2استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد | ||
3استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این مقاله شناسایی محیطهای اطلاعاتی برتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی در جهت ارائه راهکارهای سازنده برای غنیسازی محیطهای اطلاعاتی و ایجاد محیطهای اطلاعاتی جدید است. روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش کاربردی را 310 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی (در دوره زمانی مورد مطالعه، اردیبهشت 91 مقطع ارشد و دکترای کلیه رشتهها) تشکیل میدهند. حجم نمونه از طریق جدول مورگان و نمونهگیری طبقهای به دست آمد. جهت گردآوری دادهها، پرسشنامهای با طیف لیکرت طراحی شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز از طریق آمار توصیفی و آزمونهای آمار استنباطی مانند آزمون فریدمن انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مرکز اینترنت دانشگاه، کتابخانه و جلسه دفاع از پایاننامه محیطهای برتر دانشجویان، آسان بودن برقراری ارتباط با افراد حاضر در آن محیط، ارتباط اطلاعات مورد تبادل در آن محیط با مسائل درسی و افزایش دانش و تجربیات شخصی در نتیجه تبادل اطلاعات در آن محیط مهمترین دلایل انتخاب محیطها هستند. همچنین گفتگو، پیام کوتاه و پست الکترونیکی بهترین شیوههای ارتباطی دانشجویان هستند. افزایش ساعات دسترسی و دسترسی رایگان به اینترنت و افزایش تعداد رایانه در مرکز اینترنت پر اهمیتترین راهکارهای غنیسازی محیطهای اطلاعاتی میباشند. نتیجهگیری: طبق یافتههای پژوهش انجام کارهای پژوهشی، بحث و تبادل نظر و اتصال به پایگاههای اطلاعاتی مهمترین انگیزههای دانشجویان برای حضور در محیطهای اطلاعاتی هستند و محیطهای اطلاعاتی با تأکید بر سه عامل انسان، مکان و اطلاعات به دلیل تأمین نیازهای عاطفی انسان و فراهم کردن زمینه برای تبادل اطلاعات و رفع نیازهای اطلاعاتی فرد چارچوبی غنی را محیا میسازند و با وجود جذابیت فناوریهای جدید هنوز ارتباط چهرهبهچهره بهترین کانال ارتباطی برای تبادل اطلاعات است و امروزه به نیازهای اطلاعاتی از طریق ترکیبی از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
محیطهای اطلاعاتی؛ منابع اطلاعاتی غیر رسمی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ رفتار اطلاعیابی | ||
مراجع | ||
Babai, M. (2007).Information needs assessment, Tehran: Iranian Research Institute Scientific information and Documentation(IRANDOC). [In Persian].
Bardstani, M. (2004).Seeking behavior of professionals working in the offices of the national oil company oil regions of southern-Ahvaz. Faslname Ketab, (57), 97-108. [In Persian].
Counts, S.; Fisher, E. K. (2010). Mobile social networking as information ground: a case study. Library and Information Science Research, 32, 98-115
Davarpanah, M. R.; Aramideh, M. (2012). Information and Community. Tehran: Chapar. [In Persian].
Fisher, Karen E., et al. (2004). Information behavior of migrant Hispanic farm workers and their families in the Pacific Northwest. Information Research, 10 (1), p.199. [on- line] Available: http://InformationR.net/ir/10- 1/paper199.html
Fisher, Karen E., Landry, Carol F., and Naumer, Charles. (2007). Social spaces, casual interaction, and meaningful exchange: Information ground characteristics based on the college student experience. Information Research, 12 (2), 291. [on-line] Available:http://InformationR.net/ir/121/paper291.html (Accessed on Mar. 2012).
Fisher, Karen. E., et al. (2005). Something old, something new: Preliminary findings from an exploratory study about people’s information habits and information grounds. Information Research, 10(2), 223. [on-line] Available:http://InformationR.net/ir/10-2/paper223.html(Accessed on
Apr.2012)
Ganji, Sh.; Dayani, M. H.; Foroughi, F. U. (2009). A Study of information needs and information seeking behavior of the Razi University faculty members(1387), Library and information science, 12 (4), 73-96.[In Persian].
Krikelas, J. (1983). Information Seeking behavior: patterns and concepts. Drxel Library Quartely, 19, 5-20.
Mervyn, K.; Allen, D. K. (2012). Sociospatial context and information behavior: social exclusion and the influence of mobile information technology.
Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(6), 1125-1141. [on-line] Available: Onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.22626/abstract(Accessed Jul.2012).
Mokhtarpour, R. (2007). Comparison of M.S. and PHD students seeking Behavior Shahid Chamran University school of psychology. Electronic Journal Research Institute for scientific information and documentation, Nama, 2(7), 1-12[In Persian].
Mokhtarpour, Reza. (2009). Informal sources of information and information behavior: users tend to explore the causes and informal resources.Sciences and technology, 24(4), 127-141. [In Persian].
Nour Mohammadi, H. A. (2001). Information seeking behavior of faculty members in Shahed University in obtain information. Daneshvar, (9), (36),.149-153. [In Persian].
Pettigrew, Karen E. (1998). The role of community health nurses in providing nformation and referral to the elderly: a study based on social network theory. Unpublished doctoral dissertation, University of Ontario, London, I
Ontario, Canada. [On-line] Available: http://projects.ischool.washington.edu/fisher/dissertation /Tp&TOC.pdf(Accessed on Feb. 2011).
Safari Rod, F. (2004). Information needs of graduate at Shiraz University, Faslname Ketab,(60),88-102.
Sharifi, S. (2007). Identification and analysis of dimensions(factors) information grounds Shahid Chamran University of the relationship between socioeconomic factors and their. Master's thesis, Department of library and information science, Faculty of education and psychology, University of
Ahvaz.[In Persian]
Sheibani, B. (2010). Identification of information milieus for postgraduate students at Tabriz university. Master's thesis, Department of library and information science, faculty of education and psychology, Shahid Beheshti University in Tehran.[In Persian]
Vagan, Lyon. (2005). Statistical methods for library and information professionals: practical and simple approach to understanding the use and interpretation of statistics. Translation Mohammad Reza Ghane, KeyvanKoosha. Tehran: Chapar
Yari Zangene, Marzie. (2005). A Study of information needs and information seeking behavior of the Khalige Fars University faculty members. Informology, 3(1,2). 138-156. [In Persian]
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 472 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 225 |