تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
تعیین سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 25، شهریور 1393، صفحه 89-102 اصل مقاله (184.61 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد شعبانی1؛ بی بی عشرت زمانی2؛ علیرضا عابدی لنجی3؛ ناهید سلیمانی* 4 | ||
1استاد، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، | ||
2دانشیار، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان | ||
4کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مسئول کتابخانه شهید منتظری، اداره کل استان چهارمحال و بختیاری، نهاد کتابخانههای عمومی کشور. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش تعیین میزان مهارتهای سواد اطلاعاتی کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان بر حسب مدل آیزنبرگ و برکویتز است. روش پژوهش: پژوهش حاضر پیمایش - توصیفی است. همه کتابداران کتابخانههای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مشتمل بر 240 نفر جامعه آماری این پژوهش را شکل داده است. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 137 نفر است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت. یافتهها: بر اساس نتایج حاصله میانگین کلیه مؤلفهها بیشتر از سطح متوسط بود و بیشترین میانگین مربوط به مهارت ارزیابی با میانگین 21/4 و کمترین، مربوط به مهارت مکانیابی و دسترسی اطلاعات با میانگین 07/4 بوده است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که کتابداران سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان میزان کاربرد مؤلفههای مهارتهای سواد اطلاعاتی بر اساس مدل آیزنبرگ و برکویتز را بیشتر از سطح متوسط میدانند. نتایج همچنین نشان داد که بین نظرات پاسخگویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی رشته تحصیلی و سطح تحصیلات تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصفهان؛ سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری؛ سواد اطلاعاتی | ||
مراجع | ||
Ghasemi, A. (2006). Graduate Students' Information Literacy Assessment and adapting them ACRL information literacy standards and four national development document. PhD Thesis Library and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad [In Persian]
Lav, C and Eisenberg, M. B. (2008). Six great information literacy skills in information theory. Translation turquoise Farashbandi et al. Tehran: Publication librarian. [In Persian]
Moqadaszadeh, H (2006). Evaluation of Information Literacy faculty members of Islamic Azad University of Mashhad. Thesis Master of Library and Information Sciences, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad. [In Persian]
Parirokh, R (2007). Information literacy education: concepts, methods and applications. Tehran: Librarian. [In Persian]
P. Cheryl & H. Delwar. & Cumming Kaye.(2008). Nursing students' information literacy skills prior to and after information literacy instruction, 2008. Retrieved August 18, 2010, from http: //www. biomedsearch. com/sci/Nursing-students-information-literacy- skills /0003346481. html.
Pour naghi, R (2007). Comparative analysis of information literacy in academic libraries and librarians. Master Thesis in Library and Information Science, Islamic Azad University, Tehran.[In Persian]
siamak, M (2007). Develop a standard tool for measuring information literacy skills of undergraduate students and test it on Ferdowsi University. Master Thesis in Library and Information Science, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad.[In Persian]
tabatabaee, N (1999). The concept of information literacy (content analysis of articles in the press). Book Quaterly, 39, 69-93. [In Persian]
tabib niya,V (2006). Graduate School of Economics Students' Information Literacy Allameh Tabatabai University. Master Thesis in Library and Information Science, Islamic Azad University, Tehran. [In Persian]
Toledano O'Farrill Ruben. Information literacy and knowledge management at work: Conceptions of effective information use at NHS24. Journal of Documentation,2010 , 66 (5) , 706 – 733. Retrieved October 19, 2010, from http: //www. emeraldinsight. com/journals. htm?articleid=1881606.
vaziri, E (2006). Assessment of information literacy librarians 85-1384 Shiraz University during the academic year. Master Thesis in Library and Information Science, Shiraz University.Shiraz [In Persian]
Webber S. & Johnston B,(2002). Assessment for information literacy. International conference on IT and information literacy, 2002,20-22, Glasgow, Scotland. Retrieved October 19, 2009, from http: //www. learnhigher. mmu. ac. uk/research/InfoLit-Literature-Review. pdf. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 442 |