تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,136 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,808 |
بررسی میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران (موانع و راهکارها) | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 24، خرداد 1393، صفحه 25-40 اصل مقاله (459.71 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجتبی ابراهیمی* 1؛ زهره میرحسینی2 | ||
1دانشجوی کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر میزان گرایش به توزیع اینترنتی کتاب از سوی ناشران عمومی استان تهران با توجه به موانع و مشکلات پیش رو از طریق راهکار توزیع مناسب و مطمئن کتاب در محیط اینترنتی را بررسی میکند. روش پژوهش: روش این پژوهش پیمایش تحلیلی است. جامعهآماری این پژوهش، کلیه ناشران عمومی شرکت کننده در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1392 است، که تعداد آنها بالغ بر تقریباً 1500 ناشر عمومی است و به صورت تصادفی ساده بین 150 ناشر عمومی شرکت کننده توزیع شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه سازمان یافته است. یافتهها: دراین مطالعه از زوایای مختلف به بررسی توزیع اینترنتی کتاب با دو دیدگاه اصلی پرداخته شده است: 1. بررسی شاخصهای «عرضه اینترنتی کتاب» از سوی ناشران با محوریت عوامل (اقتصادی، فرهنگی و دولتی). یافتهها نشان میدهد از بین شاخصهای مؤثر در عرضه اینترنتی کتاب، 73% از ناشران عمومی استان تهران معتقدند که اولین و مهمترین معیار در عرضه اینترنتی کتاب، حمایتهای دولت شامل حمایتهای نظارتی، ترویجی و مالی است. همچنین دومین شاخص مهم در این مقوله، عوامل اقتصادی با میانگین 68% و پس از آن عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 66% است. 2. شاخصهای «تقاضا و خرید کتاب از اینترنت» از سوی مردم و نهادهای مختلف. یافتهها نشان میدهد از دید ناشران، مهمترین عامل در این بخش عوامل اقتصادی با میانگین 51% و عوامل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با میانگین 45% و عوامل دولتی با میانگین 29% در تقاضا و خرید کتاب از طریق اینترنت دخیل بودهاند. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که میزان گرایش ناشران به توزیع اینترنتی کتاب با توجه به مشکلات و موانع موجود در شرایط مطلوبی قرار ندارد. اما نتایج حاصل از نظرسنجی میتواند صنعت نشر کشور را در راستای ارتقای این رویکرد یاری رساند. | ||
کلیدواژهها | ||
فروش کتاب؛ توزیع اینترنتی کتاب؛ کانالهای توزیع؛ وبسایتهای فروش کتاب | ||
مراجع | ||
Butorabi. Farid) 2006 .(" Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha",seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar. [in Persian]
Butorabi. Farid(2010)." Shenasaeie Mohemtarin Meyarhaye Arzyabie Ketabe Electeronici Farsie Daneshgahi Az Didgahe Ketabdarane Daneshgahie Shaghel Dar Daneshgah haye Dolatie Shahre Tehran", Faslname Tahghighate Ketabdari Va Ettela Resanie Daneshgahi (Ketabdari), Zemestane ;44(54):13-40.[ in Persian]Fahimi Far. Sepideh(2006 .( " Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar . [in Persian]Ghadimi. Mohamadreza(2006)." Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar.. [in Persian]L. Lubiana, J.A. Gammon(2004). "Bookselling—book buying: The European perspective of the online market" Libr. Coll. Acq. & Tech. Serv. 28:373–3
Maxima. Andrei, Maxim. Alex(2012). "The role of e-books in reshaping the publishing industry", Procedia - Social and Behavioral Sciences,62:1046 – 1050.
Mohamadian, Alireza(2012). "A Comparative Study of the Iranian On line Book shops with the Universal Sites". Thesis of MLIS of Islamic Azad University- Tehran North Branch, College of management and Humanities, LIS Department. [in Persian]
Pourmomtaz. Alireza," Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar 2006.[in Persian]
Silva.Carol(2004). Have Jini, Will Travel, ComputerWorld, Sept. 6 : 21–23.
T. Rudolph, B. Rosenbloom, T. Wagner(2004). Barriers to Online Shopping in Switzerland, Journal of International Consumer Marketing, Vol. 16:3.
Taalimi. Gholamreza(2006)." Forushe ketab az tarighe Internet: mavane va rahkarha", seminare forrushe ketab az Tarighe internet, Faslname Ketabe Mah, Mehr, Aban, va Azar . [in Persian]Y. Jiang , E. Katsamakas (2010). "Impact of e-book technology: Ownership and market asymmetries in digital transformation", Electronic Commerce Research and Applications 9: 386–399. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 456 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 235 |