تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
قصیدۀ ایوان مداین خاقانی با رویکرد بینامتنیت بینانشانهای و دروننشانهای | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 18، اسفند 1393، صفحه 11-30 اصل مقاله (341.97 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا انصاری* 1؛ علی عشقی سردهی* 2؛ ابوالقاسم امیر احمدی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
بینامتنیت یکی از نظریات مطرح در حوزۀ مطالعات ادبی و هنری است که به بررسی روابط متون با یکدیگر میپردازد. از آنجا که شعر فارسی در دورههای مختلف حیات خود همواره پیوندی عمیق و ناگسستنی با آثار پیشین در حوزههای گوناگون فکر و اندیشۀ بشری داشته، زمینۀ مطالعات بینامتنی دربارۀ آن بسیارگسترده است. خاقانی شروانی (520-595هـ.ق) شاعری بزرگ و دارای سبک شخصی است که از بنمایههای متنوّعی در شعرش استفاده کرده و این موضوع شعر او را به دایرﺓالمعارفی تبدیل کرده است که رابطۀ عمیق و گستردۀ بینامتنی با متون گوناگون گذشته پیدا میکند. از همینرو در این مقاله تلاش شده است تا قصیدۀ معروف و ماندگار "ایوان مداین" وی با توجّه به ماهیّت دوسویهای که دارد؛ ـ بدینمعنی که از یک طرف متأثّر از نشانۀ غیرکلامی بنای با عظمت طاق کسری است و از طرف دیگر تا حدّی متأثّر از آثاری است که پیشینیان در اثر مشاهدۀ این بنای شکوهمند تاریخی آفریدهاند ـ بر اساس نظریّۀ "بینامتنیت" با تأکید بر بینامتنیت بینانشانهای و بینامتنیت دروننشانهای مورد بررسی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خاقانی؛ ایوان مداین؛ بینامتنیت؛ دروننشانهای؛ بینانشانهای | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,590 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 855 |