تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
تحلیل آماری ویژگیهای سبکی و زیباشناختی در دیوان بیدل | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
زیباییشناسی ادبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 7، دوره 5، شماره 19، فروردین 1393، صفحه 115-127 اصل مقاله (545.05 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عبدالله نصرتی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسنده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در مطالعات سبکشناسی، بودن یا نبودن یک عنصر یا چند عنصر، آن قدر اهمیت ندارد که بسامد آن عنصر یا عناصر. لذا برای تعیین بسامد مختصات سبکی بیدل در این مقاله تحلیل آماری در نظر گرفته شده است که ابتدا تمامی مؤلفههای سبکی به سه بخش اصلی یعنی مختصات ادبی، زبانی و فکری تقسیم شده و در جدولی به عنوان طرح پایههای پژوهش در نظر گرفته شده است. در ادامه هر یک از ویژگیهای سبکی بیدل در 380 بیت به عنوان نمونه پژوهش (مطابق جدول نمونهگیری مورگان) بررسی شده سپس با تعیین بسامد و درصد مشاهده آن جداولی آماری تنظیم گردیده و نتایج به جامعه آماری که 35 هزار بیت در دیوان بیدل است تعمیم داده شده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سبکشناسی؛ دیوان بیدل؛ مختصات سبکی؛ تحلیل آماری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحلیل آماری ویژگیهای سبکی و زیباشناختی در دیوان بیدل
* دکتر عبدالله نصرتی
چکیده در مطالعات سبکشناسی، بودن یا نبودن یک عنصر یا چند عنصر، آن قدر اهمیت ندارد که بسامد آن عنصر یا عناصر. لذا برای تعیین بسامد مختصات سبکی بیدل در این مقاله تحلیل آماری در نظر گرفته شده است که ابتدا تمامی مؤلفههای سبکی به سه بخش اصلی یعنی مختصات ادبی، زبانی و فکری تقسیم شده و در جدولی به عنوان طرح پایههای پژوهش در نظر گرفته شده است. در ادامه هر یک از ویژگیهای سبکی بیدل در 380 بیت به عنوان نمونه پژوهش (مطابق جدول نمونهگیری مورگان) بررسی شده سپس با تعیین بسامد و درصد مشاهده آن جداولی آماری تنظیم گردیده و نتایج به جامعه آماری که 35 هزار بیت در دیوان بیدل است تعمیم داده شده است.
واژههای کلیدی سبکشناسی، دیوان بیدل، مختصات سبکی، تحلیل آماری.
مقدمه بیدلخوانی در هند و افغانستان امری رایج است و این همه نشان اعتبار و ارزش این شاعر در حوزه گسترش زبان فارسی در خارج از مرزهای ایران است. گرچه در سالهای اخیر کارهای ارزشمندی در داخل ایران درباره این شاعر انجام گرفته است، با این حال بیدل، آنگونه که شایسته اوست، هنوز در ایران شناخته شده نیست. خصایص برجسته سبک هندی در دیوان بیدل، گسیختگی معانی و پریشانی اندیشهها و ابهام و غموض ذاتی شعر، سبب شده است که هر بیتی از عالم ویژه خویش سخن بگوید و حتی در یک غزل گاه معانی متضاد با یکدیگر در کنار هم قرار گیرند. با این همه، غرابت خیال و تازگی حرفها در شعر این دسته شاعران، نوعی لذت که لذت هنری محض هم نیست، در خواننده ایجاد میکند. این لذت که از نظر دکتر شفیعی کدکنی «بیشتر شبیه لذتی است که از حل یک معما یا یک معادله ریاضی برای انسان حاصل میشود» در حقیقت خواننده را به شگفتی وا میدارد.
تجزیه و تحلیل آماری مطابق جدول مورگان از حدود 35 هزار بیت غزلیات بیدل که جامعه پژوهش است 380 بیت به عنوان نمونه انتخاب شد. این ابیات در 35 غزل جای گرفته است که ویژگیهای سبکی بیدل در این اشعار مشخص گردیده و تحلیل آماری بر مبنای آن صورت گرفته است. بر اساس طرح پایههای پژوهش خصوصیات سبکی بیدل به سه قسمت ادبی، زبانی و فکری تقسیم شده است.
جدول1ـ طرح پایههای پژوهش
مختصات ادبی الف ـ بعد لفظی 1ـ بحور طولانی عروضی: مبنای کار در یافتههای پژوهش بر دو بحر رمل و مضارع گذاشته شده است. لذا پس از تقطیع ابیات نتایج زیر به دست آمد: ــ بحر رمل: غزلهای 7-11-13-20-24-32-33-34-35 در مجموع 9 غزل ــ بحر مضارع: غزلهای 4-5-8-9-10-17-18-21-23-25-29-31 در مجموع 12 غزل 2ـ تکرار قافیه: تکرار قافیه در غزلهای 5-7-9-11-13-16-17-18-19-23-27 مشاهده نشد و به طور کلی از 35 غزل 24 غزل تکرار قافیه دارد و در 11 غزل تکرار قافیه وجود ندارد. 3ـ تکرار ردیف: ــ غزلهای 2-3-4-5-6 ردیف «برون آ» تکرار شده است. ــ در غزلهای 8-11-13-15-17-19-21-23 ردیف «ما» تکرار شده است. ــ در غزلهای 12-16-20-24-26-28-29 ردیف «را» تکرار شده است. ــ در مجموع از 35 غزل، 20 غزل با ردیف تکراری آمده و 15 غزل بدون تکرار ردیف است. ب ـ بعد معنوی 1ـ پیچیدگی در کلام: به طور قطع میتوان اینگونه اظهار نظر کرد که به جز سه بیت: در غزل پنجم:
در غزل هشتم:
در غزل سی و سوم:
در تمامی ابیات (377 بیت) با بهرهگیری از ترکیبات و صور خیال نوعی از ابهام و پیچیدگی مشاهده میشود. 2ـ مضمونسازی با استفاده از صورتهای خیالی: جستجوی معانی بیگانه و مضمونسازی با کمک صورتهای خیالی در 38 بیت مشاهده شد و در همه ابیات حداقل یک آرایه ادبی وجود دارد.
مختصات زبانی 1ـ ادات خاص تشبیه یکی از ادات تشبیه که مختص سبک هندی است «به رنگ» میباشد که در ابیات زیر موجود است: در غزل 25:
در غزل 26:
در غزل 26:
در غزل 27:
2ـ وابستههای عددی در 380 بیت، 42 عدد و معدود مشاهده گردید که به اختصار چند بیت ذکر میشود. ــ یک تپش درنگ: در غزل سوم:
ــ یک جبهه نم: در غزل چهارم:
ــ صد جنون شور: در غزل هفتم:
ـ یک لحظه استقامت: در غزل نهم:
ــ صد قطره گهر: در غزل پانزدهم:
و همچنین در غزلهای 2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-15-19-20-21-22-25-27-28-33-34-35 نمونههایی از وابستههای عددی وجود دارد. 3ـ ادای غریب واژگان در 24 بیت از 380 بیت واژگان غریب و ترکیبات نوین موجود میباشد. واژگانی از جمله ادبگاه، پرفشانها، شکست رنگ، دوریشگی، هوسافزای، مواسا، احرام گذاری، تشهیر، بیدماغی، نرگسستان، و... در غزلهای زیر قرار دارد: 1-3-6-7-10-11-14-15-22-23-26-28-33.
مختصات فکری 1 ـ اظهار یأس و نامرادی: پس از قرائت کلیه ابیات نمونه در 45 بیت زمینههای ناامیدی و شکست را میتوان مشاهده کرد. 2- سخنان حکمتآمیز و طرح مباحث اخلاقی و معنوی: در 70 بیت از 380 بیت سخن حکمتآمیز وجود دارد. 3ـ استفاده از فرهنگ عامیانه و الهام از تجارب روزانه: در 50 بیت کلمات و ترکیبات عامیانه وجود دارد. 4ـ دوری جستن از بهرهگیری از آیات و احادیث: اگر تلمیح به داستانهای قرآنی را نیز جزء استفاده از آیات و احادیث بدانیم فقط در 5 بیت زیر این اشارتها وجود دارد. ــ تلمیح به داستان حضرت یوسف: ـ بیت نهم از غزل اول:
5ـ وحدت وجود: از 380 بیت در 12 بیت به موضوع وحدت وجود اشاراتی شده است.
خلاصه و نتیجهگیری به کمک جداول آماری توزیع ابعاد مختصات ادبی سبک بیدل از لحاظ لفظ
جدول 2
با توجه به این جدول و درصدهای بالای موجود در ابیات نمونه، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که به طور تقریبی بیش از نیمی از غزلهای دیوان بیدل که جامعه پژوهشی را تشکیل میدهد، دارای بحور طولانی عروضی، تکرار قافیه و ردیف میباشند و این مؤلفهها در غزلهای بیدل بسامد بالایی دارد.
جدول 2-1
نمودار 2-1
توزیع ابعاد مختصات ادبی سبک بیدل از لحاظ معنا جدول 3
بر این اساس میتوان به طور تقریبی چنین نتیجهگیری نمود که بیش از 90% ابیات در جامعه پژوهشی دارای پیچیدگی و ابهام در کلام و مضمونسازی با استفاده از صور خیال میباشد که بسامد بسیار بالایی دارد. جدول3-1
نمودار 3-1 توزیع ابعاد مختصات زبانی سبک بیدل جدول 4
با وجود آن که این سه مؤلفه در ابیات نمونه دارای درصدهای بالایی نیستند ولی به واسطه کاربردها آنها در اشعار بیدل و تبعیت او از سبک هندی از مختصات سبکی بیدل محسوب شده است و صِرف مشاهده این مؤلفهها، دارا بودن مختصات زبانی سبک هندی در شعر بیدل مورد تأیید است. جدول 4-1
نمودار 4-1 توزیع ابعاد مختصات فکری سبک بیدل جدول 5
از این جدول میتوان چنین نتیجهگیری نمود که درصد بالای مؤلفههای مختصات فکری در نمونه پژوهشی را میتوان به جامعه آماری تعمیم داد و تمامی مؤلفههای مختصات فکری سبک بیدل از بسامد نسبتاً بالایی برخودار است.
جدول 5-1
نمودار5-1
* دانشگاه مازندران، گروه زبان و ادبیات فارسی، ایران، مازندران. تاریخ دریافت: 10/12/92 تاریخ پذیرش: 20/3/93 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1ـ بیدل دهلوی، عبدالقادر. گزیده رباعیات بیدل دهلوی. به اهتمام عبدالغفور آرزو. مشهد: چاپ اول، ترانه، 1375. 2ـ بیدل دهلوی، عبدالقادر. دیوان دو جلدی. به تصحیح اکبر بهداروند. تهران: توسعه انتشارات نگاه، 1386. 3ـ شمیسا، سیروس. کلیات سبکشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373. 4- ______، ______. سبکشناسی شعر. تهران: انتشارات فردوس، چاپ دوم، 1375. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 498 |