تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,320 |
بررسی اثربخشی آموزشهای فراشناخت و ذهن آگاهی بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان شهرستان بجنورد | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 35، تیر 1392، صفحه 1-17 اصل مقاله (456.89 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید صفاری نیا1؛ احمد علیپور2؛ علیرضا آقایوسفی3؛ عبدالله مفاخری4 | ||
1دانشیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2- استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
4دانشجوی دکترای روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی اثر آموزش فراشناخت و ذهن اگاهی بر رفتار شهروندی سازمانی است. روش تحقیق نیمه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان مشغول به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی (شهربجنورد) در سال تحصیلی 93-1392 میباشند که تعداد کل آنها 540 نفراست. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای سه کلاس به تعداد 90 نفرانتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(60نفر) و یک گروه کنترل(30نفر) قرار گرفتند. به یکی از گروههای آزمایش فراشناخت و به دیگری ذهن آگاهی آموزش داده شد. برای اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه پودساکف وهمکاران (1990)استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس و مانکوا انجام شد. یافتهها نشان دادکه رفتار شهروندی سازمانی در معلمانی که درگروههای تحت آموزش فراشناخت وذهن آگاهی قرارداشتند از معلمانی که درگروه کنترل بودند به طور معناداری بیشتر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فراشناخت؛ ذهن آگاهی؛ رفتارشهروندی سازمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 483 |