تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
بررسی مؤلفه های سرمایه روانشناختی درنظام آموزش عالی جهت ارائه مدل | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 33، دی 1391، صفحه 1-12 اصل مقاله (623.83 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرنگ اسماعیلی شاد1؛ کیومرث نیاز آذری2؛ دکتر محمد صالحی3؛ دکتر ترانه عنایتی4 | ||
1دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
2. دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
چکیده | ||
امروزه اندیشمندان بر این باورند که صرف وجود سه نوع سرمایه مادی، انسانی و اجتماعی، برای موفقیت سازمانها کافی نیست بلکه صفات مثبت کارکنان موضوعی حائز اهمیتتر است (براتی سده، 1390). نظر به اهمیت مؤلفههای روان شناختی در حوزه سازمان و مدیریت، امروزه از نوعی سرمایه با نام «سرمایه روان شناختی» سخن به میان آمده است. نظر به اهمیت سرمایه روان شناختی در زندگی اجتماعی و سازمانی و به دلیل خلأ پژوهشی که به شناسایی مؤلفههای مؤثر بر آن پرداخته باشد، هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی مؤلفه های مثبت روانشناختی دخیل در شکل گیری این نوع سرمایه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از اعضای هیأت علمی تمام وقت منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی. نمونه گیری از نوع «تصادفی طبقهای» میباشد. با استناد به ادبیات و مبانی نظری و پیشینه پژوهشی 100 مؤلفه شناسایی و با آزمون تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت. تناسب مدل نیز بوسیله ماتریس همبستگی مورد آزمون قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه روان شناختی؛ خود کارآمدی؛ تاب آوری؛ امید؛ خوش بینی؛ معنویت گرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 762 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 994 |