تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,516 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,317 |
بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 33، دی 1391، صفحه 1-26 اصل مقاله (870.23 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی پژوهنده1؛ دکتر ولی الله فرزاد2؛ دکتر پروین کدیور2 | ||
1دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی-دانشگاه تربیت معلم | ||
2دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستانهای سطح شهر مشهد، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران(1996) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 80/0 تا 83/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند. بنابراین،این پرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی دلبستگی دانش آموزان به مدرسه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
دلبستگی به مدرسه؛ روایی عاملی؛ پایایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,173 |