تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,467 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,019 |
رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 26، دی 1390، صفحه 1-24 اصل مقاله (560.51 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه میدانی1؛ دکتر علیرضا حیدری2؛ دکتر سعید بختیار پور2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل330 دانشآموز (173 دختر و157 پسر) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، مقیاس استقلال عاطفی و مقیاس همبستگی خانوادگی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج در سطح ( p<0/001) نشان داد که بین انسجام خانوادگی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بین استقلال عاطفی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد بین سازگاری (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین انسجام خانوادگی، سازگاری و استقلال عاطفی با خود ناتوانسازی تحصیلی رابطه چند گانه معنیدار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
انسجام خانوادگی؛ استقلال عاطفی؛ سازگاری؛ خودناتوان سازی تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,134 |