| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,903 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,063 |
نقد و بررسی نقش برنامه درسی دوره متوسطه حرفهای، در توانمند سازی شغلی دانشآموزان کمتوان ذهنی، از دیدگاه کارشناسان ستادی، متخصصان برنامهریزی درسی و دبیران ذیربط | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 25، دی 1389، صفحه 1-26 اصل مقاله (633.82 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| دکتر معصومه السادات ابطحی | ||
| گروه علوم تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی میزان تقویت توانمندسازی شغلی در برنامه درسی دانشآموزان کمتوان ذهنی است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارشناسان ستادی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کلیه متخصصان برنامهریزی درسی در مقطع متوسطه حرفهای و کلیه دبیران مقطع متوسطه کم توان ذهنی استان قزوین میباشد که از بین آنان به ترتیب (40)، (80)، (93) نفر به عنوان نمونه آماری و به شیوه تصادفی ساده و از طریق فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این بررسی پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن بر اساس آلفای کرانباخ (=95/0) محاسبه و روایی آن بر اساس نظریه اساتید صاحب نظر مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافتهها نشان داد دبیران بر خلاف کارشناسان ستادی و متخصصان برنامهریزی درسی معتقدند برنامههای درسی دوره متوسطه حرفهای با علایق و رغبتهای شغلی دانشآموزان دوره متوسطه حرفهای تناسب کمتری دارد، کمتر توانسته فارغالتحصیلان را به خود کفایی فردی برساند و در توانبخشی حرفهای دانشآموزان کم توان ذهنی نقش کم رنگی ایفا نموده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزش پذیر؛ مقطع متوسطه حرفهای؛ مهارتهای عمومی؛ خودکفایی فردی؛ توانبخشی حرفهای؛ رغبتهای شغلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 833 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |
||