| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,566,614 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,639 |
بررسی رابطه بین آموزش ترغیبی و باورهای هوشی در دانش آموزان دوره متوسطۀ شهرکاشمر | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 6، دوره 6، شماره 25، دی 1389، صفحه 1-26 اصل مقاله (798.08 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسین مهدیان1؛ دکتر حسن اسدزاده2؛ دکتر حسن شعبانی2؛ دکتر قدسی احقر3؛ دکتر حسن احدی4 | ||
| 1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
| 2عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 3عضو هیأت علمی پژوهشگاه تعلیم و تربیت. | ||
| 4عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین آموزش ترغیبی و باورهای هوشی در دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر انجام شد. جامعه پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ متوسطۀ شهر کاشمر که در سال تحصیلی 89 - 1388 مشغول به تحصیل بودهاند. نمونۀ آماری نیز شامل پانصد و چهل نفر از دانشآموزان (دویست و هفتاد دختر و دویست و هفتاد پسر) بود که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدند. بدین ترتیب که ابتدا شهر کاشمر به سه حوزۀ جغرافیایی (شمال، جنوب و مرکز) تقسیم شد. سپس، از هر حوزه چهار مدرسه و از هر مدرسه سه کلاس و سرانجام از هر کلاس پانزده نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از (الف) پرسشنامۀ آموزش ترغیبی (آموس، پورکی و توبیاس، 1984) و (ب) پرسشنامه باورهای هوشی (ذبیحی حصاری، 1384). دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که (الف) بین مؤلفههای آموزش ترغیبی و باورهای هوشی رابطه معنیداری وجود دارد؛ (ب) بین نظرات دانشآموزان دختر و پسر دربارۀ آموزش ترغیبی تفاوت وجود دارد؛ (ج) بین نظرات دانشآموزان پایههای مختلف تحصیلی دربارۀ آموزش ترغیبی تفاوت وجود دارد و (د) بین باورهای هوشی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد. استفاده از این نتایج میتواند تأثیر گذار بر روند آموزش و یادگیری باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ترغیبی؛ باورهای هوشی؛ پایه تحصیلی؛ جنسیت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,499 |
||