تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
تبیین و پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه مناطق روستایی شهرستان سنندج بر اساس عوامل انگیزش درونی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 25، دی 1389، صفحه 1-30 اصل مقاله (742.08 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یحیی یاراحمدی1؛ دکتر حسن اسدزاده2؛ دکتر حسن احدی2؛ دکتر شکوه السادات بنی جمالی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
3عضو هیأت علمی دانشگاه الزهراء تهران | ||
چکیده | ||
در این پژوهش با استفاده از نظریه تعیینگری شخصی، مدلی انگیزشی برای تبیین موقعیتهایی که عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه روستایی را تحت تأثیر قرار میدهند، مورد آزمون قرار دادیم. این مدل پیشنهاد میکند که متغیرهای انگیزش درونی در عملکرد تحصیلی نقش اساسی داشته و این متغیرها در کلاس درس به وسیله حمایت معلم از خود پیروی و ارزش ادراک شدهی بالای تحصیل تقویت شده و بر عکس به وسیله کنترل شدید معلم و ارزش ادراک شده پایین تحصیل تضعیف میشوند. تحلیل انجام گرفته توسط نرم افزار آماری لیزرل از دادههای جمعآوری شده از سیصد و شصت و پنج دانشآموز سال سوم راهنمایی و دوره متوسطه نشان داد که میزان ارزش ادراک شده تحصیل پیش بینی کننده انگیزش تعیین شده شخصی و شایستگی ادراک شده بوده و فراهم کردن شرایط حمایت از خود پیروی در کلاس درس پیشبینی کننده شایستگی ادراک شده عملکرد تحصیلی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل انگیزشی؛ ارزش ادراک شده تحصیل؛ ادراک حمایت معلم از خود پیروی؛ انگیزش تعیین شده شخصی؛ شایستگی ادراک شده؛ عملکرد تحصیلی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 701 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,328 |