تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,703 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,459,973 |
تأثیر روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاه ها بر توانمندی های آموزشی و پژوهشی از نقطه نظر دانشجویان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 24، دی 1389، صفحه 1-24 اصل مقاله (910.11 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه واصفیان1؛ فرهاد حمزه پور2 | ||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان | ||
2مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار | ||
چکیده | ||
هدف کلی این پژوهش ارزیابی روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاهها بر توانمندیهای آموزشی و پژوهشی از نظر دانشجویان دانشگاههای اصفهان (اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی) میباشد. پژوهش کاربردی بوده و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات پنج نفر از متخصصین دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان دانشگاههای اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در چهار گروه تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه، فنی – مهندسی و هنر، در سال تحصیلی 1387 بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS16 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد از نظر دانشجویان روشهای ارزشیابی برنامه درسی دانشگاهها (امتحانات پایان ترم، امتحانات پایان ترم و میان ترم، امتحانات پایان ترم- میان ترم) پایینتر از سطح متوسط بوده است (001/0p≤). همچنین نتایج حاصل از مقایسه نظرات پاسخگویان بر حسب جنسیت، گروه تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و مقطع تحصیلی نشان داد بین نظرات دانشجویان با توجه به گروه، سال و دانشگاه محل تحصیل تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای ارزشیابی برنامه درسی؛ دانشجو؛ آموزش؛ پژوهش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 816 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 264 |