| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,914 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,071 |
میزان پاسخگویی روشهای تدریس برنامه درسی دانشگاهها و رفتار کارآفرینی تجربه از نقطه نظر اساتید و دانشجویان | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 7، دوره 5، شماره 20، آبان 1388، صفحه 1-48 اصل مقاله (961.87 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه واصفیان1؛ محمد جواد لیاقتدار2 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت و برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
| 2دانشیار دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف کلی این پژوهش بررسی میزان پاسخگویی روشهای تدریس برنامه درسی دانشگاهها به پرورش رفتار کارآفرینی تجربه از نظر دانشجویان و اساتید دانشگاههای اصفهان، صنعتی اصفهان، هنر اصفهان و آزاد اسلامی اصفهان میباشد. پژوهش کاربردی است و از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که ضریب پایایی آن 98/0 برآورد شد. روایی پرسشنامه از نوع روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی با چرخش واریماکس و نیز روایی محتوایی با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور و پنج نفر از متخصصین دانشگاهی مورد تأیید قرار گرفت. نمونه آماری مشتمل بر 365 نفر از دانشجویان و 282 نفر از اساتید دانشگاههای اصفهان، صنعتی، هنر و آزاد اسلامی در سال تحصیلی 87 بود که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان داد از نظر دانشجویان و اساتید میزان پاسخگویی روشهای تدریس برنامه درسی (پرسش و پاسخ، سخنرانی، پروژه و بحث گروهی) دانشگاهها، به رفتار کارآفرینی تجربه (پرورش توانمندیهای فردی، افزایش مهارتهای ارتباطی، تدبیر راههای مواجه با تغییرات و دانش پژوهش) در هر چهار عامل پایینتر از سطح متوسط بوده است (p≤0/001). همچنین، نظرات آزمودنیها بر حسب جنسیت، گروه، سال و دانشگاه و رتبه عملی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد بین نظرات دانشجویان در روشهای تدریس پرسش و پاسخ (عامل افزایش مهارتهای ارتباطی)، سخنرانی (عاملهای افزایش مهارتهای ارتباطی، پرورش توانمندیهای فردی و تدبیر راههای مواجه با تغییر) و پروژه (در هر چهار عامل) برحسب دانشگاه محل تحصیل، سال، مقطع و گروههای تحصیلی و بین نظرات اساتید نیز در هر چهار روش تدریس و هر چهار عامل بر حسب گروه آموزشی، رتبة علمی و دانشگاه محل تدریس تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشهای تدریس برنامه درسی؛ دانشجو؛ استاد؛ دانشگاه اصفهان؛ دانشگاه صنعتی؛ دانشگاه هنر؛ دانشگاه آزاد اسلامی؛ رفتار کارآفرینی تجربه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 767 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 309 |
||