تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
برنامه درسی مبتنی بر شایستگی در آموزش عالی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 17، دی 1387، صفحه 1-28 اصل مقاله (894.41 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین مومنی مهموئی1؛ علی شریعتمداری2؛ عزت الله نادری2 | ||
1دانش آموخته دوره دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد واحد علوآ ووحقیقات وهران،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد وربت حیدریه | ||
2استاد دانشگاه وربیت معلم | ||
چکیده | ||
برنامه های درسی آموزش عالی که در زمان حاضردر دانشگاه های ایران وجود دارند واجرا می گردند محصول فعالیت عمده نهاد شورای عالی برنامه ریزی است که از اواخر سال 1363فعالیت خود را آغاز نمود واهدافی همچون«ایجاد وحدت ویکپارچگی درنظام آموزش عالی» رعایت کلیه قواعد و اصول برنامه ریزی آموزشی و پژوهشی،ایجاد هماهنگی در برنامه های درسی وتحولات آموزشی و تربیت نیروی انسانی ،ایجاد ارتباط بین نهاد تصمیم گیری ودستگاه های اجرایی وبه روز نمودن برنامهها و انطباق آن با نیازهای اجتماعی و اقتصادی کشور دنبال کرده است (گروه مطالعات تطبیقی ونوآوری درآموزش عالی،1378،ص89 ). در این زمینه چالشهایی پیش روی آموزش عالی و برنامههای درسی دانشگاهی وجود دارد.بطوریکه: «امروزه مشکلاتی درمورد عدم سازگاری برنامه های درسی با تقاصای بازارکاروموفق نبودن برنامههای درسی در کمک به دانشجویان برای کسب اطلاعات و مهارتهای لازم جهت ایفای نقش موثر در دنیای کار متحول امروزی مشاهده می شود» (عارفی،1384،ص21). پرورش افراد برای دنیای کار توسط آموزش عالی بایستی بگونه ای صورت پذیرد که نظام آموزش عالی شایستگی های لازم را درآنها درزمینه های عمومی و تخصصی ایجاد نماید و این محقق نخواهد شد مگر آن که برنامههای درسی بگونهای طراحی شده باشند که این شایستگی ها را دردانش آموختگان ایجاد و تقویت نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ برنامه درسی مبتنی بر شایستگی؛ آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,520 |