| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,129 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,011 |
بررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانش آموزان دبیرستان های تلاش شهرستان بجنورد 1387 | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 8، دوره 5، شماره 17، دی 1387، صفحه 1-16 اصل مقاله (526 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد واحدیان1؛ پروین محمدزاده2؛ خلیل رستمی3 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
| 2کارشناس بهداشت عمومی | ||
| 3مدرس هنری | ||
| چکیده | ||
| ضریب انحراف پذیری موسیقی از تمام هنرها بیشتر است، ضمن آنکه جوانان عمده ترین مصرف کنندگان موسیقی که تولید کننده هم میباشند؛ به مصرف موسیقی تمایل دارند و بدان پایبند هستند. نغمههای موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی احساس و انگیزهای را تقویت و یا منتقل میسازند. در عرصه موسیقی در دنیا سبکهای بسیاری ابداع شده اند، خصوصیات و اثرات این سبکها بر سلامتی و ذهن و روان بسیار متفاوت میباشد. اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه جوامع، به عنوان یک پاسخ مناسب و سازگار تلقی میگردد. در جریان رشد، کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از اضطرابها را تجربه میکنند. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی ارتباط بین موسیقی و اضطراب در بین دانش آموزان انجام شده است. برای 445 دانش آموز (232 پسر و 208 دختر) از دبیرستانهای تلاش پرسشنامه موسیقی و پرسشنامه اضطراب صفت-حالت اشپیل برگر در دبیرستان و کلاسهای درس دانشآموزان تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تی تست و کای دو استفاده شده است. نتایج: میزان علاقه مندی به موسیقی در دانش آموزان زیاد ولی میزان آشنایی کم و متوسطی با موسیقی برخوردارند. رابطه بین میزان علاقه مندی به موسیقی و اضطراب حالت و صفت در پسران معنیدار می باشد، و آشنایی با موسیقی با اضطراب صفت در دختران رابطه معنیدار آماری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موسیقی؛ اضطراب؛ دانش آموز | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 786 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 224 |
||