تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,455 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,016 |
بررسی ارتباط بین موسیقی و میزان اضطراب در دانش آموزان دبیرستان های تلاش شهرستان بجنورد 1387 | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 17، دی 1387، صفحه 1-16 اصل مقاله (526 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد واحدیان1؛ پروین محمدزاده2؛ خلیل رستمی3 | ||
1عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | ||
2کارشناس بهداشت عمومی | ||
3مدرس هنری | ||
چکیده | ||
ضریب انحراف پذیری موسیقی از تمام هنرها بیشتر است، ضمن آنکه جوانان عمده ترین مصرف کنندگان موسیقی که تولید کننده هم میباشند؛ به مصرف موسیقی تمایل دارند و بدان پایبند هستند. نغمههای موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلولهای عصبی احساس و انگیزهای را تقویت و یا منتقل میسازند. در عرصه موسیقی در دنیا سبکهای بسیاری ابداع شده اند، خصوصیات و اثرات این سبکها بر سلامتی و ذهن و روان بسیار متفاوت میباشد. اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه جوامع، به عنوان یک پاسخ مناسب و سازگار تلقی میگردد. در جریان رشد، کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از اضطرابها را تجربه میکنند. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که به منظور بررسی ارتباط بین موسیقی و اضطراب در بین دانش آموزان انجام شده است. برای 445 دانش آموز (232 پسر و 208 دختر) از دبیرستانهای تلاش پرسشنامه موسیقی و پرسشنامه اضطراب صفت-حالت اشپیل برگر در دبیرستان و کلاسهای درس دانشآموزان تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تی تست و کای دو استفاده شده است. نتایج: میزان علاقه مندی به موسیقی در دانش آموزان زیاد ولی میزان آشنایی کم و متوسطی با موسیقی برخوردارند. رابطه بین میزان علاقه مندی به موسیقی و اضطراب حالت و صفت در پسران معنیدار می باشد، و آشنایی با موسیقی با اضطراب صفت در دختران رابطه معنیدار آماری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی؛ اضطراب؛ دانش آموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 775 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |