تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,891 |
تحلیل حکایتى از مثنوى براساس روانشناسى تحلیلى کارل یونگ | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 13، آبان 1392، صفحه 93-118 اصل مقاله (227.57 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسعود روحانى* 1؛ سبیکه اسفندیار* 2 | ||
1دانشیار دانشگاه مازندران | ||
2دانشجوى دکترى دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى که بازنویسى خلاقانهاى است از منبع اصلى آن در -کلیله و دمنه- قابلیت شگفتآورى براى تحلیل روانشناسانه دارد و از آنجا که آثار عرفانى عرصه کشاکش میان اضدادى چون خیروشرّ، هستى و نیستى، صورت و معنى و... هستند، از این رهگذر نشان از عالم روان و علم روانشناسى دارند که هدف و مقصد اصلى آن، تلاش براى آشتى اضداد و و ایجاد تعادل میان خودآگاه و ناخودآگاه (برون و درون) انسان است. در این مقاله به تحلیل داستان "شیر و خرگوش" در مثنوى بر اساس "روانشناسى تحلیلى" کارل گوستاو یونگ، با توجه به تعابیر و تفاسیر عرفانى که لازمه بررسى آثار عرفانى است، پرداخته مىشود. به دلیل تمثیلى بودن داستان و وجود حیوانات، کهن الگوهاى یونگ در کنار نمادهاى ویژه روانى او مورد توجه قرار گرفته است. خرگوش نماد آنیما و یاریگر، شیر نماد خودآگاهى، نخچیران نماد ناخودآگاه جمعى و همچنین نمادهاى سنگ، دایره، چاه و... . به عنوان نمادهاى کلیت و تمامیت (وحدت) در خدمت تکامل معنوى (فرآیند فردیت) و تعادل اضداد، کارگشاى تحلیل داستان بوده و نگرش تازهاى از داستان مولانا ارائه دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
شیر و خرگوش مثنوى؛ نماد کهن الگو یونگ؛ تعادل اضداد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 708 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |