تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش در یک سازمان خدماتی (مطالعه موردی) | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 2، دوره 4، 1(12)بهار، فروردین 1389، صفحه 33-48 اصل مقاله (410.15 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
هوشنگ تقی زاده* 1؛ غلامرضا سلطانی فسقندیس2؛ روح اله مهدی لوی3 | ||
1عضو هیئت علمی(استادیار) گروه مدیریت صنعتی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز،ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت صنعتی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله بررسی میزان بکارگیری فرایند مدیریت دانش و پنج مرحله اصلی آن یعنی کسب دانش، ثبت دانش، انتقال دانش، خلق دانش و کاربرد دانش در سازمان با استفاده از تئوری مجموعههای فازی میباشد. جامعه آماری این تحقیق را 75 نفر از پرسنل یک سازمان خدماتی تشکیل میدهد. به دلیل محدود بودن جامعه آماری، هیچ گونه نمونهگیری انجام نشده و کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور گردآوری دادهها از اعضای جامعه آماری نیز از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. نتایج بررسی نشان میدهد که در سازمان مورد بررسی میزان بکارگیری پنج مرحله اصلی (ابعاد فرایند) مدیریت دانش در حد متوسطی میباشد. همچنین بین وضع موجود و مطلوب پنج مرحله اصلی مدیریت دانش در سازمان مورد بررسی فاصله قابل توجهی وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ مجموعههای فازی؛ کسبدانش؛ ثبت دانش؛ خلق دانش؛ تسهیم دانش و کاربرد دانش | ||
مراجع | ||
Abtahi, S. H., & Salavati, A. (2006). Knowledge Management in Organization. Tehran: Payvand Noo Publishing, (In Persian). Alwani, S. M., Nategh, T., & Farahi, M. M. (2007). The Role of Social Capital in the Development of Organizational Knowledge Management. Journal of Management Science, 5, 35-70, (In Persian). Bhatt, G.D. (2001), Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people, Journal of Knowledge Management, Vol. 5, No. 1, pp. 68-75. Blackler, F. (1995), the knowledge, knowledge work and organization: An overview and interpretation, Organization Studies, Vol.16, No.6, pp.1021-1046. Davenport, T.H. & L. Prusak (1998), Working Knowledge: How Organizations Manage What They Know, Boston, MA: Harvard Business School Press. Hackett, B. (2000), Beyond knowledge management: new ways to work and learn, New York: The Conference Board. Kakabadse, N. K., A. Kakabadse, & A. Kouzmin (2003), Reviewing the knowledge management literature: towards a taxonomy, Journal of Knowledge Management, Vol. 7, No.4, pp.75–91. Liao, S. H. (2003), Knowledge management technologies and applications-literature review from 1995 to 2002, Expert Systems with Application, No.25, pp.155–164. Lin, C., D. C. Yen & D.C. Tarn( 2007), An industry-level knowledge management model-a study of information-related industry in Taiwan, Information & Management, No.44, pp.22-39. Mousavi, A. (2005). Knowledge Management. Journal of Rehabilitation and Development, 46, 12-23, (In Persian). Murray G. (1999), the knowledge management factbook, International data corporation report. Ngai, E.W.T. & E.W.C. Chan (2005), Evaluation of knowledge management tools using AHP, Expert Systems with Applications, No.29, pp.889–899. Perez, E.(1999), Knowledge management in the library, Database Magazine, Vol.22, No.2, p.75. Piri, Z., & Asefzadeh, S. (2006). How Can Knowledge Management be Used?. Journal of Qazvin University of Medical Sciences, 38, 124-132, (In Persian). Rafati Shaldehi, H., Hassanavi, R., Behazin, F., & Bani Taba, S. A. (2008). Review of the Knowledge Management Model at a Military Research Center. Military Medicine, 10, 223-252, (In Persian). Rading, A. (2004). Knowledge Management. Translated by: M. H. Latifi, Tehran: Samt Publication, (In Persian). Siemian, R., & Mofidi, H. (2006). Using Intranet as a Tool for Knowledge Management in Academic Libraries. Journal of Information Science and Technology, 2, 198-217, (In Persian). Suri, H. (2007). Reengineering in Iranian Organizations. Tehran: Rasa Publication, (In Persian). Zafarian, R., Esmaeilzadeh, M., & Shefahi, N. (2008). Presentation of Knowledge Management Model in Small and Medium Business. Entrepreneurship Development, 1(2), 75-102, (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 934 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |