تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,840 |
بررسی ارتباط بین سبکهای هویت و مسؤلیت پذیری در دانشگاههای تهران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 10، اردیبهشت 1386، صفحه 1-26 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ابوطالب سعادتی شامیر1؛ دکتر مهرناز شهر آرای2؛ دکتر ولی اﷲ فرزاد3 | ||
1دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
33 استاد یار گروه روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین سبکهای هویت (اطلاعاتی ،هنجاری، سر در گمی/ اجتنابی) ومسؤولیت پذیری در دانشجویان دانشگاههای تهران پرداخته است.بدین منظور 380 نفر ازدانشجویان دختر و پسر دانشگاههای تربیت معلم ،تهران ،علامه طباطبائی،علم و صنعت و شهید بهشتی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات در این تحقیق از پرسشنامه های سبک هویت (ISI)، برزونسکی(1989) و پرسشنامه مسؤولیت پذیری(SCI-R)، گاف ( 1987)استفاده شده است. جهت تجزیه و تحلیل نتایج تحقیق از دو روش آمارتوصیفی(فراوانی،میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون T، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که بین سبک هویت اطلاعاتی و مسؤلیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد. بین سبک هویت هنجاری و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار مثبت وجود دارد. بین سبک هویت سردرگمی/اجتنابی و مسؤولیت پذیری رابطه همبستگی معنی دار منفی وجود دارد. بین سبکهای هویت (اطلاعاتی، هنجاری، سردرگمی/ اجتنابی) و جنسیت رابطه همبستگی معنی دار وجود ندارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |