| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,256 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,824 |
هنرسازه هاى زبانى سروده هاى م.امید "مطالعه موردى، آخر شاهنامه" | ||
| پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
| مقاله 7، دوره 4، شماره 11، خرداد 1392، صفحه 171-194 اصل مقاله (227.55 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| یعقوب کیانى شاهوندى* 1؛ عبدالله رضایى* 2 | ||
| 1دانشجوى دکترى دانشگاه آزاد اسلامى واحد بوشهر | ||
| 2استادیار دانشگاه آزاد اسلامى واحد بوشهر. | ||
| چکیده | ||
| آخر شاهنامه، سومین مجموعه شعر مهدى اخوان ثالث و دربردارنده سرودههاى او در میان سالهاى (1335 تا 1338 ه .ش) است که اغلب در قالب نیمایى سروده شدهاند. در این مقاله، هنر سازههاى زبانى بهکاررفته در مجموعه آخر شاهنامه بررسى مىشود؛ هدف از این بررسى، تعیین و توصیف عناصرى است که در تشخّص و برجستگى زبانى و ادبى سرودههاى این مجموعه، مؤثّر بودهاند. در این راستا، سىودو سروده، مطالعه و بررسى و سازههاى زبانى تکرارشونده در آنها دستهبندى و براساس منابع معتبر، نامگذارى شد. در این تحقیق دریافتهایم که هنرسازههایى چون ترکیبهاى واژگانى نوساخته شاعر، قاعدهکاهى نحوى، آشنایىزدایى معنایى و باستانگرایى نحوى و واژگانى در برجستهسازى ادبى این سرودهها بسیار مؤثّر بودهاست. کاربرد این سازههاى زبانى نشان مىدهد که شاعر در سرودههاى خود به تصرّف در هر دو محور جانشینى و همنشینى زبان، گرایش و توجّه داشته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هنرسازه؛ برجسته سازى؛ قاعده کاهى؛ آشنایى زدایى؛ باستانگرایى؛ آخرشاهنامه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 602 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |
||