تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,302 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,855 |
تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیمگیری کودکان پیشدبستانی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 46، دی 1394، صفحه 172-165 اصل مقاله (205.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
بهرام جوکار* 1؛ حمیرا سپاسیان2 | ||
1دانشیار دانشگاه شیراز | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیمگیری کودکان پیش دبستانی بود. شرکتکنندگان پژوهش 94 کودک 4 تا 6 ساله (48 پسر ،46 دختر) بودند که از پیش دبستانهای شهر شیراز انتخاب شدند. ابتدا هوش هر کودک توسط فرم انطباقیافته کوتاه مقیاس هوش وکسلر (رضویه و شهیم، 1387) کودکان پیشدبستانی اندازهگیری شد. سپس هر یک از شرکتکنندگان به صورت تصادفی در سه گروه آموزش، تقویت و کنترل قرار گرفتند و به تکلیف تصمیمگیری (هاوز، 2003) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند تصمیمگیری درگروه آموزش، نسبت به دو گروه دیگر بیشتر مبتنی بر عناصر مهم و کلیدی بود. همچنین یافتهها حاکی از نقش تعدیلکننده متغیر سن در تأثیر آموزش بر راهبردهای تصمیمگیری کودکان بود. در مجموع، نتایج پژوهش شواهد مطلوبی فراهم کردند که از طریق راهبردهای مناسب آموزشی میتوان فرایند تصمیمگیری در کودکان را ارتقا داد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصمیم گیری؛ آموزش؛ تقویت؛ سن؛ هوش | ||
مراجع | ||
رضویه، ا.، شهیم، س. (1387). مقیاس هوشی وکسلر برای دوره پیشدبستانی. شیراز: انتشارات دانشگاه شیراز. سعادت، ا. (1372). فرایند تصمیمگیری در سازمان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. نعمتطاوسی، م. (1385). تأثیر آموزش بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2(10)، 122-109. نعمتطاوسی، م. و سیف، ع. ا. (1384). تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 1(4)، 290-276. Abatecola, G. (2014). Untangling self-reinforcing pro-cesses in managerial decision-making:Coevolving heuristics? Management Decision, 52(5), 934-949.
Bruner, J. S. (1960). Readiness for learning. In J. S. Bruner (Ed.), The process of education. Cambridg, MA: Harvard University Press.
Davidson, D. (1991). Children's decision making exa-mined with an information board procedure. Cognitive Development, 6, 77-90.
Demirtas, V. Y., & Sucuoglu, H. (2009). In the early childhood period children's decision-making pro-cesses. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 2317-2326.
Dymond, S., Bailey, R., Willner, P., & Parry, R. (2010). Symbol labeling improves advantageous decision-making on the Iowa gambling task in people with intellectual disabilities. Research in Developmental Diabilities, 31, 536-544.
Flurry, A. l. (2007). Children’s influence in family decision-making: Examining the impact of the changing American family. Journal of Business Research, 60, 322-330.
Garon, N. M. (2004). Future oriented decision-making in childhood. PhD thesis, Dalhousie University, Canada.
Garon, N., & Moore, C. (2004). Complex decision-making in early childhood. Brain and Cognition, 55, 158-170.
Howse, R. B., Best, D. L., & Stone, E. R. (2003). Children’s decision making: The effects of training, reinforcement and memory aids. Cognitive Deve-lopment, 18, 247-268.
Huber, G. L. (2003). Process of decision-making in small learning groups. Learning and Instruction, 13, 255-269
Keddell, E. (2014). Current debates on variability in child welfare decision-making: A selected literature review. Social Sciences, 3, 916-940.
Klayman, J. (1982). Simulation of six decision stra-tegies: Comparison of search patterns, processing characteristics and response to task complexity. Chicago: University of Chicago Graduate School of Business, Center for Decision Research.
Labrecque, J., &Ricard, L. (2001).Children's influ-ence on family decision-making: A restaurant study. Journal of Business Research, 24, 173-176.
Levin, I. P., Bossard, E. A., Gaeth, G. J., & Yan, H. (2014). The combined role of task, child's age and individual differences in understanding decision processes. Judgment and Decision Making, 9 (3), 247-286.
Piaget, T. (1973).The child and reality (Translated by R. Rosin). New York: Grossman.
Sokol, N. (2008). The effect of observational learning and reinforcement on children choice-making. PhD Dissertation, The Lehigh University.
Svinicki, M. D. (1998). A theoretical foundation for discovery learning. Advances in Physiology Edu-cation, 275 (6), 4-7. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 751 |