تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,809 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,703,424 |
تحلیل اثربخشی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی برنامهریزی استراتژیک (مطالعه موردی بانکها) | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 2، دوره 5، 3(18)پاییز، آذر 1390، صفحه 25-52 اصل مقاله (537.35 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
موسی صادقی1؛ محمدصادق سبحانی2؛ فرج اله رهنورد* 3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت دولتی با گرایش منابع انسانی | ||
2کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی | ||
3عضو هیأت علمی (دانشیار )مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی | ||
چکیده | ||
در عصر اطلاعات، توسعه تکنولوژی اطلاعات این امکان را برای مدیران فراهم ساخته که بتوانند با اطمینان بیشتری به بررسیهای محیطی اقدام نمایند. اما نقش سیستمهای اطلاعاتی در فرآیند برنامهریزی استراتژیک و تدوین و اجرای استراتژیها از وضوح کافی برخوردار نیست. این مقاله به تحلیل تاثیر اثربخشی سیستمهای اطلاعات بازاریابی بر کارآمدی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و عناصر آن در بانکهای ایران میپردازد. در مدل مفهومی این تحقیق، هدفگذاری، تحلیل وضعیت، تنظیم اهداف و استراتژیها و تخصیص منابع به عنوان عناصر اساسی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی و زمان، محتوی و شکل اطلاعات به عنوان ابعاد خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی مطرحاند. مطالعه موردی این پژوهش جهت ارایه نتایج بصورت کمی، شامل بانکهای کشور (به غیراز بانک مرکزی) است. نتایج حاصل از نظرات مدیران ارشد یا کارشناسان خبره واحد طرح و برنامه بانکها که طی پرسشنامهای که صرفاً به همین منظور طراحی و اجرا شده بود، نشان میدهد که محتوای خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی تاثیر زیادی بر کارآمدی فرآیند برنامهریزی استراتژیک بازاریابی دارد. نتایج تحلیلهای روندگرای خطی حاکی از آن است که متغیرهای محتوای اطلاعات و شکل آن، به ترتیب، دارای بیشترین و کمترین میزان توضیحدهندگی تغییرات عناصر فرآیند برنامهریزی استراتژیک هستند. از بین عناصر فرآیند برنامهریزی استراتژیک نیز، تحلیل وضعیت و تخصیص منابع دارای بیشترین، و هدفگذاری و سپس تنظیم اهداف و تدوین استراتژیها دارای کمترین تاثیرپذیری از خروجی سیستمهای اطلاعات بازاریابی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستمهای اطلاعات بازاریابی؛ برنامهریزی استراتژیک بازاریابی؛ اثربخشی؛ کارآمدی | ||
مراجع | ||
Ashill, N, & D. jobber, defining the Information Needs of Senior Marketing Executives: an Exploratory Study, Qualitative Market Research, Vol. 4, No. 1, (2001), pp 52-60. Colgate, Mark, Creating Sustainable Competitive Advantage through Marketing Information System Technology: A Triangulation Methodology within the Banking Industry, International Journal of Bank Marketing, 16/2, (1998), pp 80-89. Dahft, R. (2002). The Fundamentals of Theory and Design of the Organization. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: The Office of Cultural Research, , (In Persian). David, F. R. (2005). Strategic Management. Translated by: A. Parsayian & S. M. Arabi, Tehran: Cultural Research Center, (In Persian). Farhangi, A. A., & Safarzadeh, H. (2006). Research Methods in Humanities. Tehran: Pouyesh Publication, (In Persian). Gory, G. A, & M. S. Scott Morton, A Framework for Management Information System, Sloon Management Review, Vol. 13, No. 1, 1971, pp 55-70. Islam, A. A. (2003). Marketing Planning. Tehran: Commercial Publishing, (In Persian). Shams, A. H. (1982). Strategic Management and Industrial and Commercial Strategies. Tehran: Publications of the Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian). Sobhani, M. S. (2007). The Relationship between the Effectiveness of Marketing Information Systems and the Effectiveness of the Strategic Marketing Planning Process in Banks. Master Thesis, Tehran: Institute for Management and Planning Education and Research, (In Persian). Pierz, J. E., & Robinson, R. B. (2004). Strategic Management. Translated by: S. M. Hosseini, Tehran: Samt Publication, (In Persian). Xu. Mark, The Strategic Orientation of Marketing Information systems: an Empirical Study, Marketing Intelligence & Planning, Vol.17, No. 6, (1999), pp 262-270.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 493 |