تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
ارزیابی الگوی سازمان یادگیرنده برای شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 2، دوره 6، 2(21)تابستان، شهریور 1391، صفحه 23-46 اصل مقاله (561.67 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سلیمان ایرانزاده* 1؛ موسی امینی2 | ||
1عضو هیأت علمی (دانشیار) گروه مدیریت،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع مؤسسه آموزش عالی الغدیر تبریز | ||
چکیده | ||
تغییرات بیش از پیش و مداوم و عدم اطمینان در محیطی که سازمانها باید در آن عمل کنند نیاز به اعمال واکنش مناسب از طرف آنها به نیازهای بازار و بهبود کیفیت کالا یا خدمات را افزایش می دهد. در یک جامعه دانشی که تغییر در اطلاعات و نوآوریهای تکنولوژیکی به طرز باورنکردنی سریع بوده و جایی که سرعت توسعه محیط و جامعه دائماًً افزایش می یابد، سازمانها و مؤسسات انتفاعی برای موفق شدن نیاز دارند که بیاموزند و بطور مستمر بهبود یابند. هدف این پژوهش نشان دادن چگونگی ارائه مفهومی از سازمان یادگیرنده، بحث در مورد ضرورت تثبیت و ایجاد چنین سازمانی، ملزومات و مشخصه های آن می باشد. مشخصه ای که سازمانهای یادگیرنده را از سازمانهای سنتی متمایز می کند تسلط بر اصول پایه ای معین می باشد. اصول پنجگانه ای که سنگه[1] شناسایی کرده عبارتنداز: 1) نگرش سیستمی،2) قابلیت شخصی،3) مدلهای ذهنی،4) آرمان مشترک و 5) یادگیری جمعی[2] می باشند. در پژوهش حاضر، برای شناسایی سازمان یادگیرنده در نمونه تحت مطالعه، به ارزیابی فرایند یادگیری بر مبنای پنج اصل سنگه پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران(میانی و عملیاتی) و کارکنان (اداری و فنی) شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی با مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس تشکیل می دهند. برای ارزیابی پنج اصل از پرسشنامه پژوهشگر ساخته استفاده شده است. بعد از توزیع و جمع آوری پرسشنامه های مربوطه، برای تحلیل یافته ها از آماره های توصیفی و استنباطی متناسب استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که شرکت مورد نظر یادگیرنده نمی باشد و موانعی پیش روی این شرکت می باشند بر این اساس برای تبدیل شرکت تحت مطالعه به سازمان یادگیرنده، راهکارهای اثربخشی ارائه شده اند. [1]-P.M Senge [2]-System Thinking,Personal Mastery,Mental Models, Shared Vision & Team Learning | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ سازمان دانشی؛ ارزیابی یادگیری سازمانی؛ توانمندسازی سازمانی و سازمان یادگیرنده | ||
مراجع | ||
Abkenar, M. N. (2007). Learning Organizations; Pioneering Rationalism. Tadbir Magazine, 185, 20-24, (In Persian). Blauberg, S., & Deparniy, Y. (1961). System Theory, Philosophical and Methodological Issues, (In Persian). Common, R (2004), "organizational learning in a political environment: improving policy-making in uk government", policy studies, Vol.25, No.1, Pp:35-49. Demir Nusret, Tansu Tosun & Petek Tatli (2006), "Establishment of Learning Organisation Structure For GIS Companies", Turkey,P: 1-13. Ekman, Annalill (2004), "Learning organization in theory and practice", UMI proquest digital dissertation full citation & abstract, ISBN: 554-5911-0. Garvin, D (2000), "Learning in action, harvard business school press", Boston, MA, Pp: 148. Ghahramani, M. (1980). Learning Organization for the Mid-Century Organizational Transformation. Management and Development Magazine, 9, 75-86, (In Persian). Harung, H.S (1996), "A word-leading learning organisation", the learning organisation journal, Vol.3, No.4, Pp:22-34. Hafez Nia, M. R. (2008). An Introduction to the Research Method in Humanities. Tehran: Samt Publication, (In Persian). Keramaty, M. R. (2006). Organization of Participatory Groups in Learning Organizations. Tadbir Magazine, 178, 20-25, (In Persian). Landoli, Luca & Guiseppe Zollo (2007), "Organisational cognition and building systems for the learning organization", UMI proquest digital dissertation full citation & abstract, P:324. Marquardt, M.J (1996), "Building the learning organisation", New York: Mcgraw-hill. Marquardt, M.J. and kearsley, g(1999) Technology-based learning. Bocaraton, fl: st. luice, P:16. Marquardt, M. J. (2006). Creating a Learning Organization: Developing the Five Elements of Organizational Learning. Translated by: M. R. Zali, Tehran: Tehran University Press, (In Persian). Nonaaka, I. J., & Takuchi, H. (2006). Knowledge Management Knowledge Companies. Translated by: A. Atafar, Qom: Sama Publications, (In Persian). Nyhan, Barry, Peter Gessey, Massimo Tomassini, Keleher & Rob Poell (2004), “European Perspectives on the Learning Organization", Journal of European Industrial Training, No.28.(1). Pp:66-92. Pender, David (2007), "Emerging themes inter-firm collaboration", journal of management studies, Vol.42, No.2, Pp:321-347. Rogers, Edward.W (2005), "Building a learning organisation at NASA", p.b.m.a, conference, las vegas November 13-16, 2005 office of mission success goddard space flight center, Pp:1-30. Senge, P.M (1990), "The fifth discipline: the art and practice of learning organisation", New York, Doubleday, P: 114. Senge, P (1996), "the leader New York: building learning orgaisation", international Thompson buainess press, London, Pp: 288-315. Senge, P., & Cliner, A. (1999). The Changing Dance: The Challenges of Sustainable Change in the Learning Organization. Tehran: Asia Publishing, (In Persian). Senge, P. (2007). The Fifth Commandment: The Creation of a Learning Organization (Translators: Hafez Kelam Hedayat and Mohammad Roshan). Tehran: Publications of Industrial Management Organization, (In Persian). Senge, P. (2009). The fifth Command in the Field of Action: Strategies and Tools for Creating a Learning Organization. Translated by: M. Khademi Grashchi, M. Soltani & A. A. Rastegar, Tehran: Asia Publishing, (In Persian). Shahai, B. (2007). Achieving Competitive Advantage by Creating a Learning Organization. Tadbir Magazine, 184, 26-30, (In Persian). Smith, P & Tosey, P (1999), "Assessing the learning organisation", part 1-theoretical foundations; the learning organisation journal, Vol.6, No.2, Pp: 70-75. Sobhani Nejad, M., Shahai, B., & Yuzbashi, A. (2006). Learning Organization (Theoretical Foundations of the Patterns of Realization and Measurement). Tehran: Elaster Publishing, (In Persian).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,340 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |