تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,896 |
بررسی تأثیر مهندسی ارزش بر عملکرد سازمان مطالعه موردی: اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقاله 5، دوره 7، 2(25)تابستان، شهریور 1392، صفحه 81-106 اصل مقاله (833.47 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد نژاد ایرانی* 1؛ کمال عزیزی2؛ یوسف بیگ زاده3 | ||
1عضو هیأت علمی(استادیار) گروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی،بناب،ایران | ||
2کارشناسی ارشدگروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی،بناب،ایران | ||
3عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی،بناب،ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی مهندسی ارزش و تأثیر آن بر ابعاد عملکرد سازمان در اداره آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی و ارائه راهکارهایی برای بکارگیری موفّق مهندسی ارزش جهت بالابردن عملکرد سازمانی در اداره مزبور میباشد. چارچوب نظری پژوهش براساس مدل عملیاتی مهندسی ارزش اس. آیر و مدل عملیاتی عملکرد سازمانی کاپلان و نورتون میباشد. در این راستا یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان اداره آب و فاضلاب استان آذربایجانغربی بوده که جمعاً 375 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 190 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد و پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در میان نمونه آماری توزیع گردید. قبل از آزمون فرضیهها، به منظور بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کالموگروف اسمیرنف استفاده شد که نتایج نشان میدهد متغیر مهندسی ارزش و عملکرد سازمان با توزیع نرمال تفاوت معنی داری نداشته و دارای توزیع نرمال میباشد. لذا در چارچوب آزمونهای آماری پارامتریک از آزمونهای همبستگی پیرسون و ضریب خطّی رگرسیون استفاده گردید که حدود 287/0 تغییرات متغیّر وابسته (عملکرد سازمان) با چهار بعد (رضایت کارکنان، رضایت مشتریان، اثربخشی سازمانی و نتایج مالی و بازار) توسط تغییرات در متغیر مستقل (مهندسی ارزش) توجیه می شود که نشان دهنده رابطه مثبت و هم جهت بین دو متغیر نیز میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد سازمان؛ مهندسی ارزش؛ رضایت؛ اثربخشی سازمانی | ||
مراجع | ||
Abasgholipour, M. (2010). Investigating the Effective Factors on the Bank Performance Improvement. Management Researches in Iran, 14(4), (In Persian). Anderson, E. and Weitz, B. (1992), "The use of pledges to build and sustain commitment in distribution channels", Journal of Marketing Research, Vol. l9, No. 1, pp: 18-34. Allowtybi Loke J. (2010), Leadership behaviors: effects on job satisfaction, productivity and organizational commitment. J Nurs Manag, 9(4): 204-191 Allen et al &Dunham-Taylor J. (2011), Nurse executive transformational leadership found in participative organizations. Journal of Nursing Administration, 30(5): 250-241 Berry, L. L. (1983), "Emerging perspective on services marketing", American marketing Association, Chicago, IL. Chiu, H. C. and Hsieh, Y. C. and Li, Y. C. and Lee, M. (2005)," Relationship marketing and consumer switching behavior", Journal of Business Research, Vol. 58, pp: 1681- 1689 Darreh Shiri, M. R., & Mokhtarianpour, M. (2008). Empowerment of Project Management System through Value Engineering Methodology (Case Study of Defense Industries). Third National Conference on Value Engineering, (In Persian). Dwyer, F. R. and Schurr, P. H. and Oh, S. (1987), "Developing Buyer– Seller Relationships", Journal of Marketing, Vol. 51, pp: 11–27. Gilham, B. (2005). Questionnaire Design, Mahnaz Mehrabi Zadeh. Tehran: Rassh Publication, (In Persian). Gholipour, A., & Biraghi Ali, T. (2006). Comparative Study of Organizational Performance Evaluation Models. Master's Thesis, Tehran: Tehran University, (In Persian). Golvost Jouibari, Y., Nazizi, A., & Behrang Nobri, Kh. (2008). Identification of Key Factors in Value Engineering Studies. Management Message, 28, 245-269, (In Persian). Hallowell, R. (1996)," The relationships of customer satisfaction, customer loyalty, and profitability: an empirical study". International Journal of Service Industry Management, Vol.7, No. 4, pp: 27-42 Jahedi A. (2011). Investigating the Impact of Islamic Values on the Relationship Marketing Foundations in West Azarbaijan Azad University of Azad University. Master Thesis, Bonab: Bonab Branch, (In Persian). Jebel Ameli, M. Saeed, S., & Mirmohammad, A. (2001). Introduction to Value Engineering, Misunderstandings and Interaction. Tehran: Farat Publishing, (In Persian). Karimi, T. (2006). New Models in Organizational Performance Evaluation. Tadbir Journal, 171, (In Persian). Karimi, M. (2005). Six Essential Questions for the Understanding of Value Engineering, Adapted from S. S .Aire. Second National Conference on Value Engineering, University of Science and Technology, (In Persian). Maj, A. (2009). Systematic Value Approach Engineering. Ministry of Oil Deputy Directorate for Engineering and Technology Affairs, (In Persian). Miles, L.,(2008), Techniques of Value Analysis and Engineering,” Mc Grawhill Book Company, New York Mohagher, A., Karimi Dastjerdi, D., Moein Najafabadi, F., & Beyazi, A. (2008). Investigating the Effect of Status Variables on Quality Management and Performance Management Activities of Iranian Leading Organizations. Journal of Industrial Management, 1(1), 125-138,(In Persian). Mohagher, A., Moein Najafabadi, F., & Beyzi Theraband, A. (2010). The Effect of Quality Management Activities on the Organizational Performance. Management Researches in 14(4), (In Persian). Mohagher, A., Karimi, D., Moein Najafabadi, F., & Beyazi, A. (2008). Investigating the Effect of Status Variables on the Quality Management and Performance of Iranian Leading Organizations, Adapted from Kaplan & Torton. Industrial Management Journal, 1, 125-138, (In Persian). Mottaghi, H. (2007). Presentation of the Integrated Model of Value Engineering (VE) and Analytical Hierarchy Process Analysis (AHP) for Designing the Exterior of the Samand Vehicle. Management Message, 25, 87-112, (In Persian). Nazari, A. (2006). Application of Value Engineering in the Country, Necessities, Problems and Solutions for Using Value Engineering. 43, 42-51, (In Persian). Rabbani, M., Rezaei, K., & Haji Ali Akbar, M. (2001). Value Management/Engineering Based on Standards en Save 12973: 2000. Tehran: Athena Publication, (In Persian). Safdel, A., Droodian, H., & Mansouri, A. (2008). Using Value Engineering in Organizational Strategy Map for Better Understanding of Values. Third National Conference on Value Engineering, (In Persian). Sediqh, M., Rahmani, K., & Sadrnia, A. Improvement of QFD Using Performance Management (From the Viewpoint of Managers of Manufacturing Industries of East Azarbayjan Province). Beyond Management, 9, 129-152, (In Persian). Tangen E.G.Elias “Value Engineering a powerful productivity tool” computers and industrial eng,Vol.35,No.3-4,PP:381-393.2004
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 650 |