تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,204 |
مقایسه میزان رضایتمندی زنان از مراقبتهای پس از زایمان طبیعی و سزارین در بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 20، تیر 1392، صفحه 123-140 اصل مقاله (158.25 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
توسعه ملی و ارتقای سطح زندگی مردم بدون توجه به کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی امکانپذیر نخواهد بود. در این میان مادران و نوزادان به عنوان دو گروه آسیبپذیر جامعه مستحق توجه بیشتری میباشند. هدف مطالعه حاضر بررسی میزان رضایتمندی زنان از مراقبتهای انجام شده در مرحله پس از زایمان طبیعی و سزارین در چهار حیطهی مراقبتی و حمایتی (جسمانی، ارایه اطلاعات مورد نیاز، اخلاقی و عاطفی) در بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی میباشد. این مطالعه توصیفی- مقایسهای بر روی454 نفر از زنانی که در بیمارستانهای الزهرا، طالقانی و 29بهمن تبریز زایمان کرده بودند انجام گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای استفاده گردید که رضایتمندی زنان از مراقبتهای پس از زایمان را میسنجید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری همبستگی، آزمون tبا نمونههای مستقل و ANOVA در نرمافزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در بیمارستانهای آموزشی رضایتمندی در زایمان طبیعی در حیطههای جسمانی، اطلاعاتی، اخلاقی و عاطفی به ترتیب (5/93%، 48%، 5/91% و 5/90% ) و در سزارین به ترتیب(1/88%، 5/7%، 4/16% و 1/76%) به دست آمد. در بیمارستانهای غیرآموزشی رضایتمندی از زایمان طبیعی در حیطههای جسمانی، اطلاعاتی، اخلاقی و عاطفی به ترتیب (4/91%، 2/47%، 1/97% و 1/97% ) و در سزارین به ترتیب (92%، 0%، 10% و 92% ) به دست آمد. نوع زایمان بر رضایتمندی زنان تاثیر میگذارد به طوری که بین زایمان طبیعی و سزارین ارتباط آماری معنیداری مشاهده شد (0001/0P=). ولی در بین بیمارستانهای آموزشی و غیرآموزشی در هیچ کدام از حیطه ها اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (05/0 p˃). نتایج نشان داد که کمترین میزان رضایتمندی از دریافت اطلاعات و بیشترین رضایتمندی از مراقبتهای جسمانی بود. در هر چهار حیطه مراقبتی و حمایتی میزان رضایتمندی در زایمان طبیعی بیشتر از سزارین بود. میزان رضایت مندی از مراقبتها و حمایتها در بیمارستانهای غیرآموزشی بیشتر از آموزشی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایتمندی؛ مراقبت پس از زایمان؛ زایمان طبیعی؛ زایمان سزارین | ||
مراجع | ||
- عابدی،ت (1387)، مدیریت بیمارستان. چاپ اول، انتشارات امیدوار، تهران، 66-454. - میرمولایی، سط؛ خاکبازان، ز؛ کاظمنژاد ا؛ آذری، م (1386)، "میزان دریافت و رضایت از مراقبتهای دوران بارداری". مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، دوره سیزدهم، شماره دوم،31-40 - محمدپوراصل، ا؛ رستمی، ف؛ ترابی، ش (1383)،"شیوع زایمان سزارین و عوامل دموگرافیک مرتبط با آن در شهر تبریز،1383". مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تبریز،1385". دوره بیست و هشت، شماره سوم،101-105 - اردیبهشتیخیابان،م (1377)، "میزان برآورد انتظارات مادران از مراقبین زایمانی در بیمارستانهای آموزشی و درمانی شهر تبریز سال1376". پایان نامه کارشناسی ارشد مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری مامایی. - سیمبر، م؛ دیبازری، ز؛ عابدسعیدی، ژ؛ علویمجد، ح (1384)، "بررسی کیفیت مراقبتهای پس از زایمان در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی". مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال دهم، شماره چهل وسوم، 45- 49 - شارمی، ه؛ ظهیری، ز؛ زندهدل، م (1386)، "بررسی میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان واحد مراقبتهای پیش از زایمان در بیمارستانهای دولتی شهر رشت". مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سال هفدهم، شماره شصتوشش، 37-29.
- Arasli H. (2008), Gearing service quality into public and private hospitals in small islands. International Journal of Health Care Quality Assurance, 21(1), 8-23.
- Bacar C, Akgun H. (2008), the role of expectations in patient assessments of hospital care. International Journal of Health Care Quality Assurance, 21 (4), 343-355.
- Chunuan SK. (2002), Patient satisfaction with health care services received during intrapartum in one regional hospital in the southern part of Thailand [dissertation]. Doctor of Philosophy in Nursing: College of Nursing, University of Kentucky.
- Daff La, Lamping D, Ahmed LB. (2001), Evaluation satisfaction with maternity care in women from minority ethnic communities: development and validation of a sylheti questionnaire. International Journal Quality in Health Care; 13(3):215-230.
- Goodman P, Mackey M.C, Tavakoli A.S. (2004), Factors related to childbirth satisfaction. J Adv Nurs, 46(2), 212-9.
- Harvey S, Rach D, Stainton MC, Jarrell J, Brant R. (2002), Evaluation of satisfaction with midwifery care. Midwifery; 18(5): 260-267.
- Owusu-Frimpong N, Nwankwo S, Dason B. (2010), Measuring service quality and patient satisfaction with access to public and private healthcare delivery. International Journal of Public Sector Management, 23(3), 203-220.
- Page LA. (2000), the new midwifery science and sensitivity in practice. London: Churchill Livingstone, pp106
- Peterson W. (2004), Adolescent mothers `satisfaction with postpartum nursing care: quantitative and qualitative approaches [dissertation]. Doctor of Philosophy in Nursing: Clinical Health Sciences-Nursing.
- Porheydari M, Sozani A, asaiyan A. (2006), [view of pregnant women about the way of ending pregnancy].Danash and tandorosti Journal of Shahrod university,2(2),28- 34.
- Robledo IJ. (1997), The impact of childbirth preparation and support on labor and birth outcome [dissertation]. Doctor of Philosophy in Psychology: university of Rhode Island.
- Rudman A, El-Khouri B, Waldenstrom U. (2007), Women’s satisfaction with intrapartum care – a pattern approach. Journal of Advanced Nursing, 59(5), 474–487.
- Stephanie Brown BA, Davey MA. (2005), Women's Views and Experiences of Postnatal Hospital Care in the Victorian Survey of Recont Mothers. Midwifery, 21(2), 109-126.
- Waldenstrom U, Brown S, McLachlan H, Forster D, Brennecke S. (2000), Does team midwife care increase satisfaction with Antenatal, Intrapartum, and postpartum care? A randomized controlled trial. Birth; 27(3):156-167. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |