تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
تحلیل عاملی عوامل آسیبزای تربیت دینی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر) | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 7، فروردین 1389، صفحه 41-60 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف اصلی تبیین عوامل آسیبزای تربیت دینی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در سال 1390 انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر به تعداد 9624 نفر تشکیل میدهند. حجم نمونه آماری این پژوهش از طریق جدول تعیین حجم نمونه که موسوم به جدول مورگان میباشد، به تعداد 375 نفر به ترتیب 250 نفر دانشجوی پسر و 125 نفر دانشجوی دختر، طبق شیوه نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب گردید. در این پژوهش از روش تحقیق میدانی (پیمایشی) و از شیوههای تجزیه و تحلیل توصیفی از جمله آمارهها و از شیوههای تجزیه و تحلیل استنباطی از جمله آزمونهای اسمیرنف کولموگروف ، آزمون کایزر مایر الکین و آزمون کرویت بارتلت ، آزمون تحلیل عاملی ، تکنیک چرخش واریماکس وآزمون تی مستقل و... استفاده شده است. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در این پژوهش ، پرسشنامه محقق ساخته «آسیبشناسی تربیت دینی» با ضریب پایایی 92/0 و با روایی تائید شده از طریق نظر متخصصان میباشد در این پژوهش مشخص گردید 6 عامل بهعنوان عوامل اصلی آسیبزا در تربیت دینی دانشجویان موثرند که به ترتیب اهمیت عبارتند از: 1- شبهات دینی 2- عدم درک نیازها و مشکلات نسل جوان 3- ناکار آمدی کانونهای تربیت دینی 4- سهل انگاری و قصور والدین 5- فضای ریزوماتیک 6- ریاکاری که مجموعا 64 درصد از کل واریانس را تبیین می نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ تربیت دینی؛ تحلیل عاملی | ||
مراجع | ||
آکوچکیان، ع. (1378). درآمدیبرآسیبشناسیتبلیغاتدینی. دبیرخانه اجلاس حوزه و تبلیغ، نهضت. آهنکوب نژاد ، م. (1388). مطالعه میزان پایبندی دینی جوانان شهر اهواز. مجله پژوهش جوانان، فرهنگ وجامعه، شماره سوم، صص 24-1. ابوالقاسمی، م. و فراهانی،م. (1384). پژوهش در آسیبشناسی توسعه فرهنگ دینی. دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی، چاپ اول، تهران. اسفندیاری، م. (1386). آسیب شناسی دینی. قم: صحیفه خرد. بازرگان، ع. وسرمد. ز. وحجازی، ا. (1376). روشهایتحقیقدرعلومرفتاری. تهران: انتشارات آگه. توسلی، غ. (1380). جامعه شناسی دینی. تهران: انتشارات سخن. توسلی، غ و مرشدی، الف. (1385). بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی امیر کبیر). مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، شماره 2، ص118-96. خسروپناه دزفولی، ع. (1386). آسیبشناسیجامعهدینی. تهران: دفتر نشر معارف، چاپ سوم. خنیفر، ح. (1378). اصول اساسی در تربیت مذهبی. ماهنامه تربیت، سال پانزدهم، اسفند ماه. دبیرخانه دین پژوهان (1381). دین پژوهی در جهان معاصر. تهران: انتشارات احیاگران. رفیع پور، ف. (1377). توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار. ساجدی، ا. (1384). دینگریزی چرا؟ دین گرایی چه سان. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). چاپ اول. سادئی، ع. (1374). آسیبشناسیوآسیبپذیریدینیومذهبینسلنو. خلاصه مقالات ششمین مجمع علمی جایگاه تربیت، تک شماره. سادات، م. (1368). اخلاق اسلامی. تهران: انتشارات سمت. سادات، م.، (1372). راهنمای پدران و مادران در برخورد با نوجوانان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. سراج زاده، ح. (1382). نگرشها و رفتار دانشجویان. خلاصه یافته های یک طرح پژوهشی، تهران ، پدیده گوتنبرگ. سعیدی، م. (1374). بررسیشیوههایجذبجوانانونوجوانانبهشرکتدرمراسممذهبی، چکیده مقالات آسیب شناسی دینی، تک شماره. سعیدی مقدم، ف. (1375). بررسیرابطهبینساختتربیتیومذهبیخانوادهباارزشهایاخلاقینوجوانانشهرتهران. چکیده تازههای تحقیق در مراکز دانشگاهی. سعیدیرضوانی، م.، ک، ع. (1382). بررسیعواملتاثیراتنامطلوبدرسبینشاسلامیدورهمتوسطه. مجموعه مقالات همایش آسیبشناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: انتشارات محراب قلم. فقیهی،ع وجعفری،پ. (1388). بررسی هوش سازمانی سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 100 ، صص48-27. کیومرثی، غ. (1386). مبانی و اصول تربیت دینی. تهران: انتشارات مدرسه. مشایخی راد ،ش. (1385). تعلیم و تربیت دینی. قم، انتشارات حوزه و دانشگاه. مشرفی،ه. (1389). بررسی عوامل آسیب شناختی تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه دانشجویی کارشناسی ارشد واحد تبریز. مطهری، م. (1367). عللگرایشبهمادیگری. تهران: انتشارات صدرا، چاپ دهم. مطهری، م. (1370). استحاله فرهنگی. تهران: انتشارات کیهان. مطهری، م. (1374). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا. مطهری، م. (1374). انسان و سرنوشت. قم: انتشارات صدرا. نوروزی، ر و بدیعیان، ر. (1388). تربیت دینی در سیره امام حسین( ع) در واقعه عاشورا. مجله دندانپژشکی جامعه اسلامی دندانپژشکان. هاشمی، ف. (1371). ایجادشناختوگرایشمذهبیدرکودکان. مقاله مندرج در مجموعه مقالات جایگاه تربیت در آموزش و پرورش. یوسفیان، ح. (1381). نیاز به دین. تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
Barrizilia,I. (2003). delouses new image of though ,or dewey revisited, educational philosophy and theory .35,17-29. C. f: Shier, Children as Theologians, in Education, Religion and Society, pp. 177-183. HOFMAN, M. (1998). Moral Development in Adolescence, in J. Adelson (Ed), Handbook of adolescent Psychology, NewYork Wiley. Clark., Vertengton & Dense. (2004). Spirituality and education (Routledge London, 2000) pp. 93-98/Best, Ron, (editor). Sherkat, S., & Darnel. (1999). modeling journal of organizational Behavior. vol. 25 (8) -915-936. Dudley. R. & Qwisbey. R. L. (2000). Moral Development in Addescence. South–Western Publishing.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,103 |