تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,983 |
تعداد مقالات | 83,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 76,451,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 53,578,927 |
تبیین مؤلفههای آموزش چند فرهنگی و تحلیل آن در محتوای کتب درسی تاریخ دوره متوسطه ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 42، اردیبهشت 1394، صفحه 11-34 اصل مقاله (777.15 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر حسن نجفی1؛ دکتر مهدی سبحانی نژاد1؛ رضا وفایی2 | ||
1دانشگاه شاهد، دکترای مطالعات برنامه درسی | ||
2دانشگاه شاهد، گروه علوم تربیتی، کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای آموزش چند فرهنگی در کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه ایران است. تحقیق به شیوه اسنادی و تحلیل محتوی انجام شده است. ابتدا مؤلفههای آموزش چند فرهنگی به کمک روش تحلیل اسنادی از متون نظری و سوابق پژوهشی احصاء و سپس میزان توجه به این مولفهها تحلیل محتوی شده است. جامعه پژوهشی شامل 4 عنوان کتاب درسی تاریخ دوره متوسطه (تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ شناسی) در سال تحصیلی 94-1393 میباشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده اند. ابزار اندازه گیری سیاهه تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. عمده ترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. در مجموع 291 مرتبه به مؤلفههای آموزش چند فرهنگی توجه شده است که میزان فراوانی و درصد آن در کتابهای درسی تاریخ ایران و جهان 1 و 2، تاریخ معاصر ایران و تاریخ شناسی به ترتیب 117 (2/40 %)، 57 (6/19 %)، 40 (7/13 %)، 77 (5/26 %) میباشد. 2. در بین مؤلفههای آموزش چند فرهنگی بیشترین توجه به مؤلفه معرفی فرهنگهای مختلف به دانش آموزان در محتوای کتب درسی با 62 فراوانی و 3/21 درصد و کمترین توجه به مؤلفه ایجاد زمینه درک متقابل از سیر تحول فرهنگهای مختلف در محتوای کتب درسی با 2 فراوانی و 7/0 درصد صورت گرفته است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش چند فرهنگی؛ تحلیل محتوا؛ کتابهای درسی تاریخ؛ دوره متوسطه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,020 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 758 |