| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,552,580 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,231 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله ای با رویکرد شناختی رفتاری مثبت گرا بر شادکامی دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 42، اردیبهشت 1394، صفحه 54-71 اصل مقاله (693.9 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| دکتر مالک میرهاشمی1؛ میترا مصلحی جویباری2؛ دکتر نسترن شریفی3 | ||
| 1دانشیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. | ||
| 3استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعۀ حاضر تأثیر آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبتگرا بر شادکامی دانش آموزان متوسطه دارای مشکلات سازگاری بود. تحقیق براساس مطالعات آزمایشی میدانی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. با معرفی معلمان، اجرای آزمونها و غربالگری، از بین جامعه دانشآموزان دختر 15-14ساله دارای مشکلات سازگاری دورۀ متوسطه اول شهرستان ساری در سال تحصیلی 94– 1393، 40 نفر انتخاب و با استفاده از روش آرایش تصادفی، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. سپس دانش آموزان گروه آزمایش به مدت 14 جلسه (هر هفته دو جلسه 5/1ساعته)، تحت آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبتگرا(فریدنبرگ، b2010) قرار گرفته و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی را دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس بیانگر تفاوت معنادار شادکامی در بین گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون بوده که نشان میدهد آموزش مهارتهای مقابلهای با رویکرد شناختی-رفتاری مثبت گرا می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید جهت افزایش شادکامی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانش آموزان دارای مشکلات سازگاری بکار رود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شادکامی؛ دانش آموزان ناسازگار؛ مهارتهای مقابلهای؛ شناختی-رفتاری؛ روانشناسی مثبت | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 844 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,827 |
||