تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,862 |
بررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه ارومیه برای شرکت در نظام یادگیری الکترونیکی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 8، دوره 5، شماره 18، آذر 1391، صفحه 123-139 اصل مقاله (2.12 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منظر ملکی مرشت1؛ علیرضا قلعه ای2؛ سید امین موسوی3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه | ||
2استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه | ||
3دانشجوی دکتری سنجش آموزش دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: یادگیری الکترونیکی یکی از مطرحترین محیطهای یادگیری در عصر اطلاعات محسوب میشود. با وجود غلبهی یادگیری الکترونیکی در محیطهای آموزشی، آمادگی یادگیرنده برای این محیط جدید به ندرت ارزیابی شده است، اما با توجه به این که فراگیران شامل کسانی هستند که ممکن است تجربهی شرایط یادگیری آنلاین را نداشته باشند؛ اطلاع از آمادگی آنان به عنوان مهمترین عناصر سیستم آموزشی که نقش محوری را در این سیستم دارند جهت پیاده سازی و اجرای موفقیت آمیز چنین روشی ضروری مینماید، لذا پژوهش حاضر در راستای جامهی عمل پوشاندن به چنین ضرورتی صورت گرفته و با هدف بررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه ارومیه برای شرکت در نظام یادگیری الکترونیکی طراحی گردیده است. روش پژوهش: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر بر روی 327 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه در نیمسال دوّم سال تحصیلی90- 1389 که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و از طریق جدول مورگان انتخاب شدند، انجام گرفت. میزان آمادگی دانشجویان برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه استاندارد سنجیده شد. تحلیلهای آماری مورد استفاده در این پژوهش، آمار توصیفی و استنباطی (جدول فراوانی، نمودار ستونی، میانگین و انحراف استاندارد، آزمون خی دو تک نمونهای، کروسکال والیس و آزمون یومن ویتنی) بود. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان دانشگاه ارومیه برای شرکت در یادگیری الکترونیکی از آمادگی در سطح متوسط برخوردار هستند. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل نتایج مشخص کرد که بین میزان آمادگی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد برای شرکت در یادگیری الکترونیکی تفاوت معناداری وجود دارد، اما در مورد بقیهی سؤالها (تفاوت میزان آمادگی دانشجویان با توجه به جنسیت و دانشکدهی محل تحصیل آنها) تفاوت معنادار نبود. همچنین نتایج نشان داد که دانشجویان دانشگاه ارومیه از نظر دسترسی به تکنولوژی مورد نیاز و انگیزهی شرکت در یادگیری الکترونیکی در سطح عدم آمادگی هستند. در نهایت پیشنهادهایی برای بهبود آمادگی دانشجویان برای شرکت در یادگیری الکترونیکی ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ آمادگی یادگیری الکترونیکی؛ دانشجویان دانشگاه ارومیه؛ آمادگی دانشجویان | ||
مراجع | ||
ابراهیمزاده، عیسی(1386). انتقال از دانشگاه آموزش از راه دور سنتی به دانشگاه مجازی: نوآوری و چالش تغییر (مطالعه ی موردی). فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، (15). داراب، بهناز؛ منتظر، غلامعلی. (1389). ارزیابی میزان آمادگی یادگیری الکترونیکی در دانشگاهها. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش،(3)، 190- 181. سراجی، فرهاد؛ عطاران، محمد؛ عسگری، مجیدعلی(1387). ویژگیهای طرح برنامهی درسی دانشگاه های مجازی ایران و مقایسهی آن با الگوی راهنمای طراحی برنامه درسی دانشگاه مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،(50)، 118-97. سعادت، مریم؛ عصاره، فریده(1390). ارزیابی میزان استفاده اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد شیراز از کتابخانه دیجیتالی رزنت به منظور پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آنان. فصلنامه دانش شناسی، (13)، 30. شعبانی، حسن(1385). مهارت های آموزشی و پرورشی (روش ها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت، 11. صفری راد، فاطمه(1379). بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و نقش کتابخانه ها در تأمین این نیازها. پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز، شیراز. عباس زاده، میر محمد(1386). روشهای عملی تحقیق در علوم انسانی. ارومیه: انتشارات دانشگاه ارومیه، 212-139. فتوحی قزوینی، فرانک؛ خزاعی، زهرا(1387). ارزیابی اخلاق دانشگاه مجازی. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، (1و2)، 42-31. کریمی، احمد رضا(1385). ارزیابی و تحلیل کیفی ظرفیتهای یادگیری الکترونیکی در نظام آموزش عالی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. کمالیان، امین رضا؛ فاضل، امیر(1388). بررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای نظام یادگیری الکترونیکی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی،(1)،27-13. ماجداسماعیل، عبدالله(1385). محک نمودن الزامات برقراری آموزشی الکترونیکی در دانشگاه تربیت مدرس. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. مصدق، هادی؛ خرازی، سید کمال؛ بازرگان، عباس(1390). امکان سنجی برگزاری یادگیری الکترونیکی در شرکت گاز استان یزد. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات،(3)، 566. میری، الهام؛ چشمه سهرابی، مظفر(1390). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر کارشناسی دانشگاه علو م صنعت ایران- واحد اراک در محیط دیجیتال (88-1387). فصلنامه دانش شناسی،(13)، 75 . سیدنقوی، میرعلی(1386). بررسی نگرش استادان و دانشجویان به یادگیری الکترونیکی: پیمایشی در دانشگاه های دارای آموزش الکترونیکی در ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،(43)، 176-157. یعقوبی، جعفر؛ ملک محمدی، ایرج؛ ایروانی، هوشنگ؛ عطاران، محمد (1387). ویژگیهای مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دورهی مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی،(47)،162.
Aydin, C. H., ; Tasci, D. (2005). Measuring Readiness for e-Learning: Reflections from an Emerging Country. Educational Technology & Society, 8(4), 244-257.
Bagheri, M. S., ; Yamini, M., ; Riazi, A. (2009). Motivational and Learning Strategies of Iranian EFL Learners Exposed to an E-Learning Program. The Journal of Teaching Language Skills (JTLS), 1(1) , 1-30.
Dray, B. J., ; Lowenthal, P. R., ; Miszkiewicz, M. J., ; Ruiz-Primo, M. A., ; Marczynski, K. (2011). Developing an instrument to assess student readiness for online learning: a validation study. Distance Education, 32(1) , 29–47.
Hasmi, M., ; Asaari, A. H. ( 2005). Adult Learners And E-Learning Readiness: A Case Study. European College Teaching & Learning Conference Athens, Greece.
Hussen Ali, I. E. (2010). Measuring Students E-readiness for E-Learning at Egyptian Faculties of Tourism and HotelS. in: The 6 International Scientific Conference eLearning and Software for Education, Bucharest, April 15-16.
Jariangprasert, N. (2003). The Opinion of Faculty of Business Administration Lecturers and Students, Chiang Mai University about the Use of E-Learning. Songklanakarin J. of Social Sciences & Humanities, 9(2) , 136-145.
Kaur, K., ; Abas, Z.W. (2004). An Assessment of E-Learning Readiness at the Open University Malaysia. In International Conference on Computers in Education, 1017-1022.
Kim, K. J. (2005). Adult Learners' Motivation in Self-directed Elearning. Unpublished Doctoral Dissertation, Indiana University.
Liaw, S. S., ; . Huang, H. M. (2003). An Investigation of Users Attitudes toward Search Engines as an Information Retrieval Tool. Computers in Human Behavior, 19(6), 751-765.
Lopes, C.T. (2007). Evaluating e-Learning Readiness in a health Sciences Higher Education Institution. IADIS International Conference e-Learning, 59-67.
Poonsri Vate, U. (2007). Readiness of eLearning connectivity in Thailand. Fourth International Conference on eLearning for Knowledge-Based Society, November 18-19, 2007, Bangkok, Thailand.
Rhema, A., ; Miliszewska, I. (2010). Towards E-Learning in Higher Education in Libya. Issues in Informing Science and Information Technology, 7, pp. 423-434.
Robertson, I. (2007). Technology-based learning: Problematising VET students’ preferences and readiness. AVETRA Conference, 11-13 April 2007, Victoria University.
Sadik, A. (2007). The readiness of faculty members to develop and implement ELearning: The case of an Egyptian university. International Journal of ELearning, 6(3), 433-453.
Watkins, R., & Leigh, D., & Triner, D. (2004). Assessing Readiness for E-learning. Performance Improvement Quaterly, 17(4), 66-79. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 930 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |