تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
اعتبارسنجی ادراکات عقلی از منظر غزالی | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 9، فروردین 1394، صفحه 113-140 اصل مقاله (251.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سید باقر میرعبداللهی* | ||
عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، | ||
چکیده | ||
اینمقالهبهموضوعاعتبارسنجیادراکاتعقلیومراتبشناختازنظرغزالی،کهنقطهعزیمتنزاعاوبافیلسوفاناست،میپردازد. پرسشمقالهایناست: وقتیعقلفلسفی (شناختآزادعقلانی) ازمحدودهمعرفتیخودفراترمیرودومیکوشدباروشخود،مفهومیدینیراتبیینکند،اعتبارشتاچهحداست؟غزالیمعتقد است عقل برای شناخت چنین اموری اعتبار کافی ندارد، زیرا این امور فراترازتوانعقلاند.عقلبایدبرایشناساییاینقسممفاهیم،بهتعبیراو،منوّربهنورنبوتشود.عقل،درنظراو،منبعمستقلشناختنیستواگربخواهدبهطور مستقلدربابگزارههایدینیسخنیبیاورد،بهماورایمرزخودپا گذاشتهاست. غزالی بحث خود راازتبیینمفهوم «علمیقینی» آغاز میکندوسپسباانکارعقلفلسفیوتعیینحدودارزشعقل،بهمعناییکهخوداوازآنمرادمیکند،وبیانتنگناهایکارفیلسوفان، متکلمانوصوفیه،بحث «ملاکهایمعرفت» راپیشمیکشد. اودرپایاننتیجهمیگیردکهشناختفلسفیابزارینیستکهبهدینداریمایاریرساندیااصلاًربطیبهآنداشتهباشد،زیراعقل،درشناختماورایخود،دچارتناقضوشکاستوواقعنمانیست.بنابراین،شرعدرتعیینبایدهاونبایدهامستقلعملمیکند. این دیدگاه غزالی با ناسازگاریهایی روبهروست که در بخشپایانیمقاله به آنها پرداخته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
: غزالی؛ عقل فلسفی؛ وحی؛ علم یقینی؛ معرفت | ||
مراجع | ||
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1371) منطق و معرفت در نظر غزالی، تهران: امیر کبیر. العلاف، مشهد (1419ق) کتب الامام غزالی الثابت منها و المنحول، بیروت: دار التشریق. غزالی، ابوحامد (1370) کیمیای سعادت، تصحیح حسین خدیو جم، تهران: علمی و فرهنگی. -----. (1406ق) المستصفی من علم الاصول، بیروت: دار الانطباع للنشر و التوزیع. -----. (1408ق) المنقذ من الضلال، تصحیح سهیل زکار، بیروت: دار المعرفه. -----. (1411ق) معارج القدس فی مدارج معرفه النفس، تصحیح احمد شعیب الادهمی، بیروت: دار الکتب العربی. -----. (1412ق) تهافت الفلاسفه، تصحیح سلیمان دنیا، قاهره: دار المعارف. -----. (1414ق) میزان العمل، بیروت: مؤسسة الاعلمی. -----. (1415ق) معیار العلم فی المنطق، شرحه احمد شمسالدین، بیروت: دار الکتب العلمیه. -----. (1416ق) الجام العوام عن علم الکلام، قاهره: دار الاضائه. -----. (1418ق) القسطاس المستقیم، بیروت: دار احیاء التراث العربی. -----. (1419ق) مقاصد الفلاسفه، تصحیح سلیمان دنیا، قاهره: دار اصدار. -----. (1420ق) احیاء علوم الدین، تصحیح محمد بدرالدین، قاهره: مطبعه التنویر. -----. (1425ق) مشکاة الانوار و مصباح الاسرار، تصحیح ریاض مصطفی العبدالله، بیروت: دار الحکمة للطباعة و النشر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 607 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 314 |