تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,470,995 |
« تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 15، اسفند 1390، صفحه 53-66 اصل مقاله (292.2 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی فراهانی* 1؛ علی اکبر ارجمندنیا2؛ غلامعلی افروز3؛ سعید حسن زاده2 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی | ||
2استادیار دانشگاه تهران | ||
3استاد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور تحلیل محتوای کارکردی کتابهای ریاضی مقطع ابتدایی دانش آموزان کم توان ذهنی به اجرا درآمد. در قسمت اول پژوهش، پس از استخراج الگوی مفهومی و تنظیم چک لیستهایی منطبق بر الگوی مذکور، به تحلیل کیفی محتوای کتابها پرداخته شد. مولفههای نه گانه این الگو عبارتند از: اصطلاحات ریاضی، اعداد، شمارش، عملیات عددی، اشکال هندسی، اندازه گیری، زمان، پول و خرید و وسایل مرتبط با ریاضی. تحلیل محتوا توسط دو ارزیاب اجرا شد. نتایج تحلیل نشان داد که در مورد چهار کتاب نظرات دو ارزیاب هیچ تفاوتی با هم نداشتند و در سه کتاب دیگر نیز تفاوت معنادار نبوده و بسیار جزئی می باشد. خرده مقولات موضوعی ریاضیات کارکردی که در هیچکدام از کتابها آموزش داده نشده اند عبارتند از:برخی مفاهیم مربوط به اصطلاحات ریاضی مانند جهت و فاصله، اعداد ترتیبی، واحد دما در مقوله اندازه گیری، زمانهای طبیعی، برخی سکهها و اسکناسهای رایج، دستگاه خودکار خرید و دستگاه خودپرداز در مقوله پول و خرید، تشخیص و شناسایی اشکال هندسی در اشیاء و مناظر طبیعی، همچنین وسایل مرتبط مانند ساعت دیجیتال، تلفن، ماشین حساب، دماسنج و باسکول یا ترازو. همچنین به بسیاری از موضوعها نیز به شکل کوتاه و گذرا اشاره شده است. نتایج بدست آمده بیانگر این هستند که در طراحی کتابهای ریاضی این گروه از دانش آموزان، بطور کامل و منسجم به تناسب محتوا با نیازهای مخاطبان(جنبه کارکردی) توجه نشده است و محتوای کنونی نیازمند اصلاحات و افزودن بسیاری از موضوعها و مفاهیم هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ ریاضیات کارکردی؛ کتاب درسی؛ دانش آموز کمتوان ذهنی | ||
مراجع | ||
ارجمندنیا، علی اکبر.(1389). آموزش ریاضیات به دانش آموزان آهسته گام. (جزوه آموزشی). دانشگاه تهران. افروز، غلامعلی(1388). مقدمهای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. باردن، لورنس(بی تا). تحلیل محتوا. (ترجمه ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی سرخابی، 1375). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. بهراد، بهنام(1384). محتوای آموزشی و آماده سازی کودکان آهسته گام آموزش پذیر در زمینه مهارتهای زندگی مستقل از دیدگاه معلمان و والدین. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 3 ، 274ـ271. سرمد، زهره؛ حجازی، الهه؛ بازرگان، عباس.(1379). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه. کریپندورف، کلاوس(1980). تحلیل محتوا. (ترجمه هوشنگ نایبی، 1383). تهران: انتشارات نی. محمد اسماعیل، الهه(1378). ارزشیابی از کتابهای ریاضی پایههای اول تا پنجم دانش آموزان عقب مانده ذهنی. طرح پژوهشی وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی. میرزابیگی، علی(1380). برنامه ریزی درسی و طرح درس. تهران: انتشارات یسطرون. ناصح، جواد.(1380). بررسی و تحلیل محتوای کتاب ریاضی پنجم عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند. یارمحمدیان، محمد حسین(1377). اصول برنامه ریزی درسی. تهران: انتشارات یادواره کتاب.
منابع انگلیسی Browder, D. M. (2001). Curriculum and Assessment for Students with Moderate and Severe Disabilities. New York: Guilford press.
Kroesbergen, E. & Vanluit, J. E. (2005). Constructivist mathematics education for student with mild mental retardation. European Journal of Special Needs Education, 20, 107-116.
Miller, M. A., &Fenty, N. (2008).Functional academic adaptive skills. Adaptive Behavior Assessment System-II: Clinical Use and Interpretation, 93-114. Odom, S., Brantlinger, E., Gersten, R., Thompson, B., & Harris, K.(2005). Research in special education: scientific methods and evidence-based practices. Council For Exceptional Children, 71, 2, 137-148.
Peterson, D. (1973). Functional Mathematics for Mental Retardation. Columbus. Ohio. Charles E. Merrill Publishing Company.
Snell, M., & Brown, F.(2000). Instruction of Student With Severe Disabilities, (5th Ed). Englewood cliffs. NJ: Prentice hall. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,799 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 632 |