تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,354 |
بررسی نگرش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در زمینه ارائه خدمات عمومی الکترونیکی در کتابخانههای دانشگاهی | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 14، آذر 1390، صفحه 47-58 اصل مقاله (263.6 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد حسن زاده1؛ سمانه کریمی2 | ||
1دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف : فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی، افق هایی نوین به سوی رفع محدودیت های سیستم های تعاملی سنتی ایجاد کرده است. ارائه خدمات عمومی کتابخانه ها (مرجع، اطلاع رسانی و امانت) با استفاده از تسهیلات الکترونیکی از کاربردهای بهینه این فناوری ها محسوب می شود. روش شناسی : پژوهش کاربردی حاضر به روش تحلیلی توصیفی با هدف بررسی دیدگاه کاربران کتابخانه های دانشگاهی در زمینه ارائه این نوع خدمات در کتابخانه ها، انجام گرفت. نتیجه گیری : جامعه پژوهشی با نمونه گیری تصادفی از دانشجویان دانشگاههای مختلف شهر تهران انتخاب شد و پرسشنامه محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که میزان شناخت دانشجویان از انواع خدمات عمومی الکترونیکی زیر متوسط و نگرش کلی دانشجویان مختلف تهران برای ارائه چنین خدماتی مثبت و سطح تحصیلی در نوع نگرش آنها بی تاثیر بود. .روابط مثبت معناداری بین این نگرش دانشجویان و میزان شناخت و میزان استفاده آنها از خدمات مزبور وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ کتابخانه های دانشگاهی؛ خدمات عمومی الکترونیکی؛ مرجع الکترونیکی؛ اطلاع رسانی الکترونیکی؛ امانت الکترونیکی | ||
مراجع | ||
اکرمیابرقوئی، صفیه(1387). نیازسنجی و امکانسنجی ارائه خدمات مرجع الکترونیکی در کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه الزهراء. حیدری، غلام.1383. بررسی وضعیت خدمات تحویل مدرک و امانت بین کتابخانهای در ایران. علوم اطلاع رسانی20(1و2)13- 27. خسروی، مریم و امیرحسین عبدالمجید.1386. بررسی وضعیت خدمات امانت بین کتابخانهای.علوم و فناوری اطلاعات23(1و2)127-151. http://jist.irandoc.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-43&sid=1&slc_lang=fa بازیابی 17 مهر 1389. سبزی پور، مجید(1386). ارزیابی خدمات مرجع الکترونیکی در وب سایت کتابخانه دانشگاههای دولتی شهر تهران و امکان سنجی بهبود وضعیت موجود. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران. فدائی، غلامرضا و فاطمه فهیم نیا(1386). طرح ایجاد نظام اشاعهگزینشی اطلاعات برای اعضای هیأت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فدائی، غلامرضا و مجید سبزی پور(1386). ارزیابی خدمات مرجع الکترونیکی در وب سایت کتابخانه دانشگاههای دولتی شهر(گزارشی از پیشرفت کار یک طرح پژوهشی). کتابداری و اطلاع رسانی43(11). بازیابی 17مهر 1389. http://www.aqlibrary.org/index.php?module=TWArticles&file=index&func=view_pubarticles&did=583&pid=10 لطفی،ماهرخ(1386)، خدمات عمومی. دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی. (نسخه آنلاین) بازیابی 23 دی 1388. http://portal.nlai.ir/daka/Wiki%20Pages/%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%20%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%D9%8A.aspx
مهراد، جعفر و سارا نعمت اللهی(1382). امکانسنجی ارائه خدمات اشاعه اطلاعات گزینشی به اعضاءهیئت علمی دانشگاه شیراز در کتابخانه منطقه ای علوم و تکنولوژی از طریق پست الکترونیکی: ارائه الگوی مفهومی. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی34(2). N.S. Harinarayana, N. Vasantha Raju (1983). Web 2.0 features in university library web sites, Electronic Library, 28 (1), 69 – 88.
Retrieved October 13,2010.
Wiley, Lynn & Tina E. Chrzastowski (2005). The impact of electronic journals on interlibrary lending: a longitudinal study of statewide interlibrary loan article sharing in Illinois, Library Collections, Acquisitions, & Technical Services, 29,364-381. Retrieved October 31,2010.
Eun-Ja Shin, Young-Seok Kim, (2002) "Restructuring library organizations for the twenty-first century: the future of user-oriented services in Korean academic libraries", Aslib Proceedings, 54(4), 260 – 266. Retrieved October 31,2010.
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=863962&show=abstract
M. Burden, John A. Lord, (1993) "The new automated circulation system for the University of Surrey Library", Program: electronic library and information systems, 11 (3), 101 – 112. http://www.emeraldinsight.com/journals.htmarticled=1670923&show=abstract. retrieved October 9, 2010.
Pomerantz, Jeffery & Lili Luo, (2006) "Motivations and ses: Evaluating virtual reference service from the users perspective", Library & Information Science Research 28, 350- 373. retrieved October 31, 2010. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6W5R-4KM46ST-1&_user=1399990&_coverDate=11%2F30%2F2006&_alid=1520977577&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_origin=search&_zone=rslt_list_item&_cdi=6577&_sort=r&_st=13&_docanchor=&view=c&_ct=4&_acct=C000052576&_version=1&_urlVersion=0&_userid=1399990&md5=63d804c75904fbbac3ade3da86ab925c&searchtype=a
Dee, Cheryl & Maryellen Allen, (2006) "A Survey of the Usability of Digital Reference Services on Academic Health Science Library Web Sites", the Journal of Academic Librarianship. 32(1), 69-78. Retrieved October 27, 2010
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,942 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |