تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,936 |
بررسی وضعیت کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانه های مدارس | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 10، آذر 1389، صفحه 71-80 اصل مقاله (161.36 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیرا مروجی1؛ احمد شعبانی2؛ سمیه حسینی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
2دانشیار علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی، کتابدار کتابخانه های عمومی استان خوزستان | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت موجود کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک با توجه به رسالت و خط مشی، بودجه، فضا و تجهیزات، مجموعه، نیروی انسانی، خدمات و فعالیت ها، ترویج خدمات کتابخانه و ارتقای یادگیری،و مقایسه نتایج حاصل با استانداردهای کتابخانه های مدارس است. روش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی و از نوع توصیفی است که به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه بهره جویی شد. یافتهها: از 34 کتابخانه مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک، 4 کتابخانه از پاسخگویی به پرسشنامه اجتناب نمودند. پژوهش بر حسب 30 پاسخنامه دریافتی با استفاده از نرم افزار SPSS-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهگیری: نتایج حاصل نشان داد که کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی شهر اراک در زمینه رسالت و خط مشی 66/67 درصد، بودجه 68/66 درصد، فضا و تجهیزات 33/88 درصد، مجموعه 50 درصد، نیروی انسانی 11/91 درصد، خدمات و فعالیت ها 99/59 درصد، ترویج خدمات کتابخانه و ارتقای یادگیری 70 درصد، با استانداردهای کتابخانه های مدارس مطابقت دارند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت این کتابخانه ها ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اراک؛ استانداردها؛ کتابخانه های آموزشگاهی؛ کتابخانههای مدارس؛ مراکز پیش دانشگاهی | ||
مراجع | ||
بنی اقبال، ناهید؛ رزاقی اصفهانی، ترانه.(1385)، بررسی وضعیت مجموعه های کتابخانه های مراکز پیش دانشگاهی عادی- دولتی شهر تهران از نظر انطباق آنها با مواد درسی رشته های مختلف تحصیلی، فصلنامه کتاب، ش. 66 : 97-114. تعاونی، شیرین،(1384)، استانداردهای کتابخانه های مدارس، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. تیلک، آنتونی، نقش کتابداران آموزشگاهی در فراهم نمودن شرایط برای ابداع و رشد فردی در کتابخانه های مدارس، ترجمه جمشیدی، نظام،(1386)، بررسی وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی مقطع متوسطه استان کرمانشاه و مقایسه آن با استانداردهای ایفلا برای کتابخانه های آموزشگاهی به منظور ارائه راهکارهایی جهت بهینه سازی وضعیت آنها، پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز. شرافتی، ثریا.(1383)، وضعیت کتابخانه های آموزشگاهی (مقطع متوسطه) استان کهگیلویه و بویراحمد، فصلنامه کتاب، ش.57. شعبانی، احمد؛ سعادت، رسول.(1388)، سمینار تحقیق و پیشنهادیه نویسی در کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: چاپار. صمدی علی نیا، ربابه؛ سپهر، فرشته؛ بزرگی، اشرف السادات.(1385)، بررسی وضعیت کیفی کتابخانه های دبیرستانی شهر اصفهان از لحاظ مدیریت، نیروی انسانی، بودجه، منابع و فضا و تجهیزات این کتابخانه ها در بدنه آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1385-1384، رشد ،6 ،ش.3. عمویی اوجاکی، عبدالواحد.(1381)، بررسی کتابخانه های دبیرستانی مناطق شهری استان مازندران در سال تحصیلی 1380-1379، پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشگاه شیراز. کلباسی، محمدعلی؛ شعبانی، احمد.(1383)، بررسی میزان پویایی کتابخانه های مدارس دوره راهنمایی و متوسطه اصفهان، فصلنامه کتاب 58. نشاط، نرگس؛ حری، عباس.(1383)، کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه کتابخانه – مدار، تهران: شبکه کتاب. هنری، جیمز؛ هی، لین؛ ابرگ،دایان، نقش مدیر در مدرسه ای با محیط سواد اطلاعاتی: یافته های یک طرح پژوهشی بین المللی،ترجمه علی مزینانی، گزیده مقالات ایفلا (گلاسکو ، 18-24 اوت 2002)، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،1383. Chopra ,R.N ,(1992),”Dictionary of Library Science”,University of New Delhi (INDIA).
Drake ,Miriam A ,(2003),”Encyclopedia of Library and Information Science”, Atlanta ,Georgia ,U.S.A ,M. Dekker,Vol.4.
Prasad ,B.K ,(2003),”Encyclopedia of Teaching of Library Science”,New Delhi,Vol.2.
Stephens ,Julie ,(2005),”School Libraries: Are they Places to Learn or Places to Socialize? Students Use of the school Library in Norwey,Evidence based Library and information practice”, Journal, vol.2, iss. 4, pp.64-66. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 658 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 453 |