تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,325 |
بررسی مفهوم فرهنگ وجایگاه مفهوم صلح در کتابهای کودکان در ایران در سالهای 85-70 | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 5، شهریور 1388، صفحه 81-93 اصل مقاله (175.33 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره میرحسینی1؛ نیر ترقی خواه دیلمقانی* 2 | ||
1هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی تهران شمال | ||
2کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی - هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به معرفی مولفه های گوناگون مفهوم فرهنگ در 52 عنوان از کتابهای کودکان (کتابهای تالیفی و ترجمه) در ایران با روش تحلیل محتوای کیفی در سالهای 85-70 پرداخته است. مفهوم صلح به عنوان یکی از مولفه های مفهوم فرهنگ که نقش مهمی را درایجاد ارتباط میان کودکان فرهنگهای ملل مختلف بر عهده دارد وبا این هدف که تا چه اندازه و با چه نگرشی به این مقوله در کتابهای کودکان اشاره شده است ، مورد توجه خاص قرار گرفته است. در کل 25 مدخل اساسی برای معرفی فرهنگ در کتابهای کودکان استخراج شد. نتایج نشان میدهد که شاخصترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی یک فرهنگ در کتابهای مورد مطالعه اعم از تالیف وترجمه، مدخل اصلی "نظامهای سیاسی" با فراوانی 139 مورد تکراراز میان 1158مورد داده های مورد تحلیل وبه میزان 12% بوده است. در کتابهای تالیفی شاخصترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی فرهنگ ،مقوله یا مدخل "آثار تاریخی" با 44 مورد تکرار ومیزان 14% از کل 314 مورد اشاره به فرهنگ ایران میباشد. "مفهوم صلح" تنها با30 مورد اشاره ومیزان 025% از کل داده های تحلیل شده از سهم بسیار ناچیزی در میان دیگر مولفه های معرف فرهنگ برخورداراست. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودکان و نوجوانان-ایران؛ کودکان-کتابها و مواد خواندنی؛ تحلیل محتوا؛ آثار فرهنگی؛ صلح | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 394 |