تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,229 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,890 |
نگرشی به تمثیل در ادبیات تعلیمی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 26، اسفند 1394، صفحه 133-154 اصل مقاله (206.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیّد احمد حسینی کازرونی* 1؛ محمدرضا کمالی بانیانی2 | ||
1استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر- ایران | ||
2عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه- ایران | ||
چکیده | ||
تمثیل که شاخهای از تشبیه است ذکر روایتی است به شعر یا نثر که مفهوم واقعی آن را از طریق برگرداندن اشخاص و حوادث به صورتهایی غیر از آنچه که در ظاهر دارند حاصل میشود یا بیان داستان و حدیثی است به طریق ذکر مثال و مثل در اصطلاح ادبی نوع خاصی است که آن را به فارسی داستان (دستان) میگویند و مثل و افسانه در معنی وجاهت اشتراک دارند. ادبیات تعلیمی، نوشتهها و آثاری است که برای خواننده و دریافت کننده پیام، دانش و معارفی را بیان کند و یا تعلیماتی از قبیل علوم فلسفی، مذهبی و دیگر علوم را نشان دهد. در طول سالیان گذشته و قرن هایی که بر ادبیات فارسی گذشته، آثار بسیاری در ادبیات تعلیمی همراه با تمثیل در شعر و نثر پدید امده است که هر کدام دریایی از معارف را به همراه دارد امّا در تصّور ادب فارسی نیز آثاری یافت میشود که هر از چندی در تاریخ ادبیات فارسی در زمرة ادب تعلیمی قرار میگیرد امّا داخل در ادبیات نیست که باید این آثار را نظم تعلیمی بنامیم. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر و نثر فارسی؛ تعلیم و تمثیل؛ دانشهای فلسفی و اجتماعی؛ نظم تعلیمی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 913 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,198 |