تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,457,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,472,041 |
زن ایرانی به روایت بوف کور صادق هدایت | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 24، شهریور 1394، صفحه 83-94 اصل مقاله (102.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاضل عباس زاده* 1؛ ناصر عباس زاده2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پارس آباد مغان- ایران | ||
2مدرس دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پارس آباد مغان- ایران | ||
چکیده | ||
ادبیات هر ملت، در هر دوره، به مقتضای مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دینی شکل میگیرد. اما چگونگی انعکاس وقایع بستگی به دیدگاه نویسنده و جایگاه اجتماعی، ومحیط زندگی او دارد. قبل از مشروطه زنان خلق شده در اکثر آثار ادبی به شدت منفعل، محدود، مقلد و سطحینگر است. در عصر مشروطه نیز با آنکه دایره اختیارات زنان افزایش یافته بازهم ادبیات ما مذکر است و زنان در حاشیهاند و نقشهای فرعی دارند. با توجه به اهمیت نقش و جایگاه زنان در جامعه امروز، در این مقاله جایگاه و خصیصههای مثبت و منفی زن را در آینه بوف کور صادق هدایت بررسی کرده به این نتیجه رسیدهایم که؛ چهره زن در روایت بوف کور مخدوش است. هر دو زن (اثیری و لکاته) صامتند. جز این که زن لکاته تنها یک بار سخن میگوید و زن اثیری کاملاً ساکت است. راوی در ذهن خود عاشق زنی است که تن به تقدیر بسپارد و اعتراضی نکند و کاملا ًمقهور قدرت مرد باشد، شاید پرداختن به عشق با برداشتی فرویدی از دید شخصیتی روان پریش و ناتوان از برقراری رابطهی طبیعی با زنان، سبب میشود که هدایت نتواند چهره کاملی از زن ایرانی زن محصور در حجاب جامعه و سنت تمثیل گونه ترسیم کند. | ||
کلیدواژهها | ||
زن؛ بوف کور؛ صادق هدایت؛ رمان؛ روایت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,900 |