تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,358 |
بررسی میزان گرایش دانشجویان دانشگاههای تبریز به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، اسفند 1387، صفحه 187-217 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مظفرالدین شهبازی1؛ فاطمه قربانی2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
یکی از رهـنمودهای کلی درجهت کاهـش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال ومشارکت مـردم در فعالیتهای اقتصادی و گسترش تعاونیها است. فعال نمودن بخش تعاونی به ویژه تعاونیهایی که در زمینه تولید و خود اشتغالی فعالیت دارند با اتکاء به توان علمی فارغالتحصیلان دانشگاهها و با توجه به روحیه گروهگرایی ایرانیان زمینه را برای حضور در بازارهای جهانی و گشودن مرزهای اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد کرد. بنابراین در میان سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی، شرکتهای تعاونی میتوانند بستر مناسبی برای اشتغال فارغالتحصیلان و جذب آنها باشند. در این پژوهش سعی شده گرایش گروههای دانشجویی به تعاونیهای اشتغالزا و عوامل مؤثر بر آن در دو دانشگاه آزاد و دولتی تبریز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظورضمن آشنایی با تعاونی و تئوریهای مرتبط با آن (آراء و عقاید اندیشمندانی چون رابرت اون، لوئی بلان، شارل فوریه و...) با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه از 754 دانشجو به عنوان حجم نمونه که با روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارضاء نیازها و ویژگیهای فردی به جز سن و درآمد) و متغیر وابسته (گرایش دانشجویان به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا) رابطه معنیداری وجود دارد. هم چنین مشخص شد بین دو گروه (دانشجویان دانشگاه آزاد و دولـتی) به لحاظ گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا، با اطمینان بالای 99/0 درصد تفاوت معنیداری وجود دارد که این میزان گرایش در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر از دانشجویان دانشگاه دولتی میباشد. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعاونیهای اشتغالزا؛ اعتماد اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی؛ انسجام اجتماعی؛ ارضاء نیازها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بررسی میزان گرایش دانشجویان دانشگاههای تبریز به *دکتر مظفرالدین شهبازی ** فاطمه قربانی
چکیده یکی از رهـنمودهای کلی درجهت کاهـش نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال ومشارکت مـردم در فعالیتهای اقتصادی و گسترش تعاونیها است. فعال نمودن بخش تعاونی به ویژه تعاونیهایی که در زمینه تولید و خود اشتغالی فعالیت دارند با اتکاء به توان علمی فارغالتحصیلان دانشگاهها و با توجه به روحیه گروهگرایی ایرانیان زمینه را برای حضور در بازارهای جهانی و گشودن مرزهای اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد کرد. بنابراین در میان سه بخش تعاونی، دولتی و خصوصی، شرکتهای تعاونی میتوانند بستر مناسبی برای اشتغال فارغالتحصیلان و جذب آنها باشند. در این پژوهش سعی شده گرایش گروههای دانشجویی به تعاونیهای اشتغالزا و عوامل مؤثر بر آن در دو دانشگاه آزاد و دولتی تبریز مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظورضمن آشنایی با تعاونی و تئوریهای مرتبط با آن (آراء و عقاید اندیشمندانی چون رابرت اون، لوئی بلان، شارل فوریه و...) با استفاده از روش پیمایش و تکنیک پرسشنامه از 754 دانشجو به عنوان حجم نمونه که با روش نمونهگیری طبقهای و تصادفی سیستماتیک انتخاب شده بودند اطلاعات مورد نیاز جمعآوری گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل (مشارکت اجتماعی، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارضاء نیازها و ویژگیهای فردی به جز سن و درآمد) و متغیر وابسته (گرایش دانشجویان به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا) رابطه معنیداری وجود دارد. هم چنین مشخص شد بین دو گروه (دانشجویان دانشگاه آزاد و دولـتی) به لحاظ گرایش به عضویت در واژگان کلیدی: تعاونیهای اشتغالزا، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام اجتماعی، ارضاء نیازها.
بیان مسأله تعاونیها، شرکتهای اقتصادی اخلاق محور هستند که در سایه مشارکت گروهی، هدف تحقق عدالت اجتماعی را با حذف واسطهها و کارفرمایان دنبال
اهمیت و ضرورت تحقیق موضوع ایجاد اشتغال و مقابله با بحران بیکاری همواره مورد تأکید مسئولین و مدیران قرار داشته و عمدهترین مسأله در برنامه دوم توسعة اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به شمار میرود. گرایش فارغالتحصیلان به بخش تعاون و اقدام آنان برای تشکیل تعاونی از طرفی موجب تقویت و گسترش بخش تعاون و افزایش ضریب رقابت پذیری این بخش در مقایسه با سایر بخشهای اقتصادی گردیده و از طرف دیگر بحران بیکاری و پیامدهای ناخوشایند این معضل را در جامعه کاهش میدهد. آمار کثیر فارغالتحصیلان بیکار و تقاضای روزافزون اشتغال این گروه ضرورت توجه عملی و ارائه راههای منطقی را مشخص میسازد. بیکاری تحصیلکردگان بخش بسیار مهمی از مسأله بیکاری عمومی است. اهمیت آنان ارتباط زیادی به تعدادشان ندارد و بیشتر ناشی از موقعیت آنان به عنوان گروهی است که قادر به سخن گفتن و تأثیر گذاری در جامعه بوده و از لحاظ سیاسی آگاهند و نیز توانایی بسیج افکار عمومی و مخالفت با برخی از برنامههای دولت را دارند. نکته اساسی در عدم جذب بیکاران تحصیل کرده به مشاغل مولد در بخشهای کشاورزی، خدمات، صنعت و معدن، عدم تأمین آتیه، امنیت و شخصیت شغلی است(قمریان و دیگری، 1382: 2). تعاونیها در درجة اول حامل ارزشهای دموکراتیک و در ثانی دارای اهداف اجتماعی و سیاسی هستند و قصدشان این بوده که از قطبی شدن جامعه جلوگیری کنند. آنها در مالکیت و قدرت اقتصادی جامعه شرکت دارند و در بسیاری از کشورها در بخش های مهم اقتصادی فعال آنها را در انحصار خود دارند(شکوری، 1378: 88).
اهداف تحقیق هدف کلی: - ارزیابی گرایش دانشجویان دانشگاههای (دولتی و آزاد) تبریز به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا وعوامل مؤثر بر آن. اهداف جزیی: ـ ارزیابی تأثیر اعتماد اجتماعی در گرایش دانشجویان دانشگاههای (دولتی و آزاد) تبریز به عضویت درتعاونیهای اشتغالزا. ـ ارزیابی تأثیرمشارکت اجتماعی درگرایش دانشجویان دانشگاههای(دولتی و آزاد) تبریز به عضویت درتعاونیهای اشتغالزا. ـ ارزیابی تأثیر انسجام اجتماعی درگرایش دانشجویان دانشگاههای (دولتی و آزاد) تبریز به عضویت درتعاونیهای اشتغالزا. ـ ارزیابی تأثیرمیزان ارضاء نیازها در گرایش دانشجویان دانشگاههای (دولتی و آزاد) تبریز به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا.
پیشینه تجربی بررسی های انجام شده در خصوص پیشینه این پژوهش نشان داد از جمله اقدامات صورت گرفته که مرتبط با موضوع تحقیق می باشند، عبارتنداز: ـ عسگری(1379) تحلیلی بر وضعیت اشتغال در کشور تحت عنوان راهکارهای تعاونی برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها که در ماهنامه شماره 107 تعاون مرداد ماه 1379 درج شـده است. این گـزارش در واقع اولین قـدم در راه بررسـی مشکلات تـعاونیهای فارغالتحصیلان و ایجاد اشتغال برای آنان به حساب میآید. ـ زمینهیابی ایجاد تعاونیهای مولد و اشتغالزا با تأکید بر اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی که در 28 استان کشور به صورت طرحهای پژوهشی به اجرا درآمده و از جمعبندی نتایج آنها گزارش ملی آن در سال 1380 منتشر گردید که از جمله آنها تحقیق: کاتب (1380) بررسی زمینهیابی تشکیل تعاونیهای مولد و اشتغالزا برای جوانان با تأکـید بر اشتغال دانشجویان و فارغالتـحصیلان دانشگاهها، آذربایـجانشـرقی میباشد: هدف اصلی از اجرای این طرح، زمینهیابی بررسی و شناسایی زمینهها و پتانسیلهای اقتصادی و اجتماعی موجود در استانهای کشور برای انجام طرحهای تولیدی و خدماتی و ایجاد اشتغال برای فارغالتحصیلان دانشگاهها، در نهایت توسعه کمی و کیفی بخش تعاون میباشد. ـ بنیفاطمه (1381) بررسی نقش شرکتهای تعاونی بهداشتی و درمانی آذربایجانشرقی در اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی و کاهش تصدیگری دولت: به طور کلی چشمانداز این پژوهش، مکتب کارکردگرایی به ویژه نظریهپرداز مشهور این مکتب، رابرت مرتون میباشد که در نهایت محقق به نتایج زیر دست یافته است: کاهش تصدیگری دولت با شناسایی نقش تعاونیهای خدمات بهداشتی و درمانی، تأثیر این نوع تعاونیها برای رفع معضل بیکاری جوانان و دانشآموختگان رشتهای علوم پزشکی. این تعاونیها نقش به سزایی در افزایش فرصت اشتغال جوانان خصوصاً جوانان دانش آموخته رشتههای علوم پزشکی داشته اند و علاوه بر آن در زمینة خدمات و ساخت و ساز نیز نقش عمدهای در کاهش تصدیگری دولت و هزینههای آن ایفا نمودهاند.
مبانی نظری از جمله تئورسینها و اجتماعیون تعاونطلبی که از آنها با عنوان سوسیالیستهای تخیلی یاد میشود، رابرت اون، لویی بلان، شارل فوریه، سن سیمون، پرودون، ویلیام کینگ و فیلیپ بوشه میباشند. از وجوه اشتراک این گروه از متفکرین، تأکید آنها بر همکاری و تعاون، مساوات طلبی، مخالفت با مالکیت خصوصی و ... میباشد. از آنجا که اکثر آنها معتقد بودند علل نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی را باید در رقابت جستجو کرد، تنها راه مقابله و پیروزی در این رقابت را تعاون و اقدام جمعی افراد میدانستند. بنابراین تغییرات بنیادی در سیستم اجتماعی و اقتصادی خود را لازم می دانستند. به عنوان مثال لویی بلان معتقد است برای جلوگیری از رقابت و عوارض وخیم آن باید نظام اقتصادی را بر مبنای نقیض آن یعنی بر پایه همکاری و تعاون استوار ساخت. وی اظهار می داشت در بطن نظامهای مبتنی بر فردگرایی این مشکلات نهفته است. لویی بلان اعتقاد داشت از راه حذف مالکیت خصوصی رقابت ریشه کن شده، مشکلات از میان خواهند رفت، او برای رسیدن به هدف فوق طرح کارگاههای اجتماعی (Social Workshops) را عنوان نموده است. هم چنین رابرت اون با ایجاد دهکده تعاونی و شارل فوریه با تأسیس جوامعی به نام فالانستر اقدامات مؤثری را در این راه انجام دادند. در رابطه با اعتماد اجتماعی تئوریهای پارسونز، وبر، زیمل، گیدنز و جانسون، در زمینه مشارکت اجتماعی تئوریسین های مختلفی از جمله اوکلی، کلندرمن، کلی و برین لینگر، گائوتری، هانتیگتون و نلسون، وبر، پارسونز و ...، در زمینه انسجام اجتماعی دیدگاههای پاتنام، چلبی و ازکیا و در نهایت درمورد متغیر ارضاء نیازها، دیدگاههای رفیعپور، چلبی، مرتن و مازلو مورد توجه قرار گرفتند.
چارچوب نظری نظریه میدانی کورت لوین رفتار انسانی را تابع عوامل مختلف و به هم وابسته دانسته است. لوین این عوامل را به دو گونه تقسیم میکند: خصوصیات شخصی و خصوصیات محیطی. که هر یک از این عوامل در گرایش افراد به تعاونیها میتوانند دخیل باشند. طبق دیدگاه دیوید جانسون برای ایجاد ارتباطات اجتماعی، شخص باید بتواند فضای آکنده از اعتماد را ایجاد کند که در نتیجه، ترسهای خود و دیگری را از طرد شدن کاهش داده، امید به پذیرش، حمایت و تأیید را ارتقا بخشد. جانسون با مبنای نظری صور کنش و ارتباط، اعتماد را برای رشد و گسترش روابط ضروری میداند. وی مبنای اعتماد را صراحت، سهیم کردن، پذیرش، رفتار قابل اعتماد، حمایت، تمایلات همکاریجویانه و رفتار مبتنی بر اعتماد میداند. طبق نظر جانسون میتوان گفت که اگر مسئولین و اعضای تعاونیها در انجام کار، صداقت و صراحت داشته باشند و فضای تعاونی به گونهای باشد که همه افراد در آن با یکدیگر همکاری داشته باشند و مسوولین به نظرات و ایدههای اعضای تعاونی بها بدهند در نتیجه همه اعضاء از اهداف سازمان حمایت میکنند و تمایلات همکاریجویانه از خود نشان میدهند. چنین فضایی بستر مناسبی را برای دیگر افراد جهت گرایش به تعاونیها فراهم خواهد کرد. از نظر پارسونز ارزشهای فرهنگی و اجتماعی هستند که در عمل، شرایط ساختی کنش اجتماعی را تشکیل میدهند و به عبارت دیگر کنشهای افراد جامعه تحت تأثیر ارزشهای فرهنگی موجود در آن جامعه است. از نظر پارسونز الگوهای جهتگیری ارزشی که به وسیله کنشگر در زمان اجتماعی شدن به دست میآید تا اندازه زیادی نتیجة کارکرد ساختار بنیادی و ارزشهای مسلط نظام اجتماعی است. از نظر پارسونز ارزشهای اجتماعی در همه حال از خارج بر افراد تحمیل نمیشود بلکه در مناسبات مقابل شان با جامعه ایجاد میشود. به طور کلی پارسونز جبری بودن کنش اجتماعی را رد میکند و معتقد است کنش برخلاف رفتار، اساساً ارادی است. در عین حال کنش اجتماعی جنبه عقلانی دارد و افراد همواره غایت و هدفی را در رفتار خود دنبال میکنند. از آن جایی که یکی از ارزشهای مسلط جامعه ما تعاون و همیاری در جامعه است. بنابراین یکی از مهمترین عوامل مؤثر درکنشهای جمعی مانند شرکت در تعاونیها درونی شدن این ارزش مشترک در میان مردم می باشد. به نظر دورکیم یکی از عناصر عمده یکپارچگی، پهنه میدان عمل متقابل اعضای گروه با یکدیگراست. برای مثال اشتراک در آئینهای مذهبی، اعضای گروههای مذهبی را به فعالیتهای مشترک پیوند دهنده میکشاند. در یک سطح دیگر فعالیتهای کاری که مبتنی بر وظایف متمایز ولی مکمل باشند، کارگران را به گروه کاری پیوند میدهند. فراوانی عمل متقابل الگودار، گواه بردرجه یکپارچگی ارزشی گروه است. جمعیتهایی که درجه توافق شان بالاست، در مقایسه با گروههایی که توافق گروهیشان ضعیف است، رفتارانحرافی کمتری دارند(کوزر، 1386: 190). دورکیم معتقد به دو نوع همبستگی مکانیکی (مبتنی بر باور مشترک) در جوامع ابتدایی و همبستگی ارگانیک (مبتنی بر تنوع فزاینده و پیشرفته تقسیم کار) در جوامع مدرن میباشد. او بعدها این نظرش را تعدیل کرد و تأکید نمود که حتی نظامهای برخوردار از همبستگی ارگانیک بسیار پیشرفته نیز باید بر پایه یک ایمان مشترک یا وجدان جمعی قرار گیرند. او معتقد بود بدون یک چنین اعتقادات مشترک، هرجامعهای چه جدید چه ابتدایی محکوم به تباهی و فروپاشیدگی است. بنابراین افزایش همبستگی ارگانیک در جوامع مدرن، افزایش گرایش به فعالیتهای تعاونی را در پی خواهد داشت. ضمن این که خود تعاونیها را هم میتوان به عنوان وسیلهای برای تحقق این همبستگی در جوامع مدرن قلمداد کرد و از این طریق طبق نظر دورکهایم از بروز رفتارهای انحرافی جلوگیری کرد. از سوی دیگر تقویت بسترهای لازم جهت افزایش انسجام اجتماعی، سبب توسعه تعاونیها و در نهایت کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد شد. مازلو روانشناس انسانگرا نیز تنهایی و انزوا و ریشه در جامعه نداشتن را از دردهای انسان میداند و براین باور است که انسان از نظر روانی نیازمند گروه است. او می گوید انسانها میخواهند با داشتن روابط صمیمی با دیگران احساسات شایع ازخود بیگانگی و تنهایی و غربت و بی همدلی که بر اثر مشغلههای فراوان انسان به وجود آمده است، غلبه کنند(قاسمی پویا، 1380: 32). بنابراین تعاونیها را میتوان یکی از بهترین فرصتهای ارضای نیاز به شمار آورد. از آن جا که هدف این پژوهش، بررسی گرایش دانشجویان به تعاون بود از تئوری گرایش فیش باین ـ آیزن استفاده شده است. از دیدگاه نظریه کنش موجه، مشارکت در تشکیل و گرایش به تعاونی ها منتج از باور افراد در مورد نتایج عملشان و انگیزه آنها برای برآوردن نیازهای خود و توقع دیگران است. اصطلاح کنش موجه را که آیزن و فیش باین برای تبیین کنشهای مختلف افراد به کار بردند به این معنی است که اکثر رفتارها به این دلیل انجام میشود که مردم به نتایج اعمال خود فکر میکنند و برای حصول به نتایج مطلوب و پرهیز از برخی نتایج نامطلوب دست به انتخاب منطقی میزنند.
تئوری گرایش فیش باین - آیزن Fishbin & Aizen مشهورترین تئوری را در زمینه گرایش، فیش باین وآیزن ارائه کردهاند. آنها در یافتن یک تئوری برای تعیین رفتار به نقش گرایش اشاره میکنند. به نظر آنها رفتار(Behavior) در پی زنجیرهای از عوامل به وجود میآید، حلقه ماقبل بروز رفتار، قصد و نیت به انجام یک رفتاراست. به وجود آمدن قصد و نیت به نوبه خود تابع دو متغیردیگر است: 1ـ گرایش به سوی آن رفتار Attitude toward the behavior 2ـ هنجارذهنی Sobjective norms متغیر اول (گرایش به سوی آن رفتار) یک متغیر فردی و شخصی است که طی آن فرد انجام یک رفتار یا یک پدیده را از نظرخودش ارزیابی میکند که آیا خوب است یابد. متغیر دوم (هنجارهای ذهنی) منعکسکننده نفوذ و فشار اجتماعی است که شخص آن را برای انجام یک کار (رفتار) احساس و درک میکند. میزان تأثیر هر یک از این 2 متغیر (گرایش و هنجارذهنی) در به وجود آمدن قصد و نیت همیشه یکسان نیست و بستگی به شخصیت فرد و شرایط اجتماعی دارد، لذا گاهی ممکن است تأثیر گرایش بیشتر باشد و گاه تأثیر هنجار ذهنی. در این تئوری،گرایش به نوبة خود تابع دو عامل دیگر در نظرگرفته شده است: 1ـ انتظار فایده expectation of outcome یا باور Eliet 2ـ ارزیابی فایده Evaluation of outcome انتظار فایده به معنی آن است که یک شخص تا چه حد از یک پدیده انتظار فایده دارد. مثلاً فردی که استفاده از تخصص و اشتغال برایش مهم است فکر میکند تشکیل یک تعاونی میتواند برای او فایده داشته باشد. ارزیابی فایدة نسبتاً روشن است و طی آن شخص ارزیابی میکند که آیا آن پدیده به نظر او فایده دارد یا نه. هنجارذهنی: در تئوری فیش باین ـ آیزن، این متغیر منعکسکننده نفوذ و فشار اجتماعی روی یک شخص برای انجام یک رفتار است. بدین معنی که شخص به آن توجه دارد که تا چه حد رفتارش مورد تأیید یا توبیخ افراد یا گروههای خاصی قرارخواهد گرفت. این متغیرخود به دو عامل دیگر تجزیه میشود: ـ انتظار آن که یک رفتار خاص از سوی دیگر افراد مهم گروه چگونه ارزیابی میشود که میتوان آن را دیگران نامید. ـ انگیزه پیروی از انتظارات دیگران (یعنی آیا اصلاً برای شخص A قضاوت مردم مهم است که درباره او چه میگویند یا نه) مثلاً وجود این هنجار ذهنی که فرد تحصیل کرده لزوماً باید کار اداری داشته و اصطلاحاً پشت میزنشین باشد، خود یکی از موانع مهم است و دیگر این که ممکن است خانواده فرد و اطرافیان وی را چندان تأیید نکنند و در عوض وی را برای کسب یک کار اداری و دولتی با حقوق مشخص تشویق کنند(قمریان و دیگری، 1382: 11-12). به دلیل تمرکز بحث روی تعاونیها مفاهیم و عناوین (نمودار آیزن و فیش باین) را باید متناسب با تعاون تفسیر کرد: نخستین سازه مؤثر بر قصد مشارکت در تعاونیها، اطلاعات و آگاهی فرد است. در دومین سازه فرد اندیشه میکند که از اقدام او چه چیزی حاصل میشود. در واقع ارزش داوری در زمینه پیامدهای متصور برای مشارکت است. عامل دیگری که میتواند تهسیلکننده یا مانع ایجاد انگیزه برای مشارکت باشد سوابق فرد در زمینه مشارکت است. مشاهدات تأکید میکند افرادی که برای انجام کاری از پیش سابقه موفقی دارند معمولاً برای تکرار آن عمل از وضعیت بهتری برخوردار میباشند. ویژگیهای فردی و امکانات موجود نیز در امر مشارکت مؤثرند. البته تنها قصد مشارکت برای اقدام به مشارکت کافی نیست بلکه وجود امکانات لازم نیز از شروط ضروری است. هم چنین نظام قانونی و نهادی جامعة عاملی مؤثر برای مشارکت محسوب میشود(علوی تبار، 1377: 25-19).
فرضیههای پژوهش 1ـ به نظر میرسد بین ویژگی های فردی و میزان گرایش به تعاونیهای 2ـ به نظر میرسد بین میزان اعتماد اجتماعی و میزان گرایش به تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیداری وجود دارد. 3ـ به نظر میرسد بین میزان مشارکت اجتماعی و میزان به تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیداری وجود دارد. 4ـ به نظر میرسد بین میزان انسجام اجتماعی و میزان گرایش به تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیداری وجود دارد. 5ـ به نظر میرسد بین میزان ارضاء نیازها و میزان گرایش به تعاونیهای
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای وابسته و مستقل تعریف مفهومی متغیر وابسته (گرایش دانشجویان به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا): گرایش: به معنی یک نظام از تمایلات، عقاید و اعتقادات یک فرد نسبت به پدیدههای محیط خود میباشد. این نظام از تمایلات و ... در طول زمان در پی تأثیرات محیطی مثلاً تربیت و تجربیات به معنی وسیع آن شکل میگیرد و کم و بیش دارای دوام و قوام میباشد(رفیعپور، 1373: 5). شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندیهای مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی شرکا از طریق خود یاری و کمک متقابل و همکاری آنان و تشویق به پساندازی موافق اصولی که در این قانون مطرح است تشکیل میشود(طالب، 1379: 18). تعریف عملیاتی: شاخصهای در نظر گرفته شده طبق تعاریف ارائه شده شامل (گرایش به تعاون، مجموعهای از افراد داوطلب، هدف مشترک، بهبود وضع اجتماعی، بهبود وضع اقتصادی، تأسیس و اداره توسط اعضای تعاونی) میباشند که براساس آن گویههای مورد نظر براساس مقیاس لیکرت تنظیم شدند. تعریف مفهومی اعتماد اجتماعی Social trust: اعتماد اجتماعی را میتوان حسن ظن فرد نسبت به سایر اعضای جامعه تعریف کرد که این امر موجب گسترش و تسهیل روابط اجتماعی فرد با آنها میشود(امیرکافی، 1380: 18). جانسون معتقد است که در یک رابطه مبتنی بر اعتماد این عناصر وجود دارند: صراحت و باز بودن، سهیم کردن، پذیرش، حمایت، تمایلات همکاریجویانه، رفتار مبتنی براعتماد، رفتار قابل اعتماد، اعتمادکننده بودن و قابلیت اعتماد داشتن(امیرکافی، 97:1375). تعریف عملیاتی: براساس تعریف جانسون، شاخصهای (صراحت و بازبودن، سهیم کردن، تمایلات همکاریجویانه، اطمینان به افراد و نهادها و سازمانها) تعیین شده و از میان آنها گویههای مربوط به متغیر استخراج شدند. تعریف مفهومی مشارکت اجتماعی Social participation: هلی مشارکت اجتماعی را به صورت مشارکت افراد در فعالیت گروههای خارج از خانواده، عرصه سیاسی و محیط کار تعریف میکند. با توجه به تعریف هلی میتوان گفت مشارکت اجتماعی عبارت است از هر گونه کنش متقابل داوطلبانه، آگاهانه، و جمعی افراد و گروه ها در فعالیتهای خارج از خانواده و همه گروههای فعال غیر وابسته به سازمانهای سیاسی، گروه های فساد و اتحادیههای کارگری که به صورت مشارکت رسمی و غیررسمی مورد مطالعه قرار میگیرند(یزدانپناه و دیگری، 1387: 135). تعریف عملیاتی: براساس تعریف برگرفته از هلی برای مشارکت اجتماعی شاخصهای زیر در نظر گرفته شد (مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و انجمنها)، (هلال احمر، تیمهای ورزشی و ...) مشارکت در فعالیتهای سیاسی، همکاری با مؤسسات خیریه، همکاری با گروههای دوستانه و خانوادگی) با توجه به این شاخصها گویههای مربوط به این متغیر تنظیم شدند. تعریف مفهومی انسجام اجتماعی Social Solidarity: انسجام اجتماعی، دلالت بر توافق جمعی میان اعضای یک جامعه دارد که حاصل پذیرش و درونی کردن نظام ارزشی و هنجاری یک جامعه و وجود تعلق جمعی و تراکمی از وجود تعامل در میان افراد آن جامعه است(ازکیا و دیگری،1380: 181) . تعریف عملیاتی: با توجه به تعریف ذکر شده ، از سه شاخص (گرایش نسبت به یکدیگر، میزان تعامل اجتماعی بین دانشجویان و میزان نزاع و اختلاف سیاسی) استفاده شده که گویه های مربوط به این متغیر براساس شاخص ها تنظیم شدند. تعریف مفهومی نیاز: نیاز کمبودی است که توسط فرد احساس میشود و وجود آن موجب میشود فرد درصدد پیدا کردن راهی در جهت رفع آن برآید. مازلو معتقد است انسان از نظر روانی نیازمند گروه است. او نیازهای انسانی را نوع مخصوصی از غرائز میداند که در حیوانات یافت نمیشود و آنها را به 5 دسته تقسیم میکند: نیازهای فیزیولوژیکی، تأمینی، اجتماعی، نیاز به منزلت و خویشتنیابی(هیکس، 1377: 63). تعریف عملیاتی: طبق تعریف مازلو تقسیمبندی 5گانه نیازها به عنوان شاخص در نظر گرفته شد و براساس آن گویههای مربوط به متغیر تنظیم شده است. تعریف عملیاتی: ویژگیهای فردی نیز به مشخصههای بیولوژیکی و اجتماعی افراد گفته میشود. براساس دیدگاه کورت لوین رفتار فرد علاوهبر خصوصیات محیطی تابع خصوصیات شخصی است(رفیعپور، 1374: 59). در گویههای تنظیم شده متغیرهایی از قبیل: سن، جنس(مرد ـ زن)، رشته تحصیلی (با شاخصهای: علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی) مقطع تحصیلی با چهار شاخص (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا)، وضعیت تأهل (مجرد- متأهل)، وضعیت شغلی (شاغل- غیرشاغل) و درآمد سنجیده میشود، که مجموعاً تحت عنوان ویژگیهای فردی آورده شده است.
روش تحقیق در این تحقیق، از دو روش اسنادی و پیمایشی (Survey Method) جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. که در روش اسنادی از تکنیک فیشبرداری (از میان منابع و مآخذی از قبیل کتب، مجلات، طرحهای تحقیقاتی و پایان نامهها) و در روش پیمایشی از تکنیک مصاحبه حضوری استفاده شده که با تکمیل پرسشنامههای تحقیق، کار جمع آوری دادهها صورت گرفته است. دادهها با نرمافزار spss مورد پردازش قرار گرفتهاند و با توجه به سطح سنجش متغیرها از آزمونهای مختلفی استفاده شده است. روش سنجش شاخصها برای متغیرهای وابسته و مستقل به جز متغیر مستقل ویژگیهای فردی، طیف 5 درجهای لیکرت می باشد، در شاخصهای ویژگیهای فردی نیز سن و درآمد با سؤالات باز و بقیه موارد با سؤالات بسته مورد سنجش قرار گرفتند.
جامعه و نمونه آماری جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاههای آزاد و دولتی تبریز (به صورت گروه های دانشجویی در رشتههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی و کشاورزی) تشکیل میدهند که در دانشگاه دولتی تبریز با حجم 17450 نفر و در دانشگاه آزاد با حجم 25690 نفر میباشند. حجم نمونه (به صورت جداگانه برای هر دانشگاه) با استفاده از فرمول کوکران 378 نفر به عنوان حجم نمونه دانشگاه آزاد و 376 نفر به عنوان حجم نمونه دانشگاه دولتی به دست آمد. بعد از برآورد حجم نمونه، در مرحلة اول از روش نمونهگیری طبقهای استفاده شده، سپس با استفاده از شیوة نمونهگیری تصادفی سیستماتیک به تفکیک رشتههای تحصیلی در هر دانشگاه لیستی تهیه شد و مطابق آن لیستها پرسشنامهها بین دانشجویان منتخب توزیع شدند.
روایی و پایایی ابزار اندازهگیری تحقیق قابلیت اعتبار(روایی) (Validity): اعتباری که در این تحقیق از آن استفاده نموده ایم اعتبار صوری (Face Validity) است. اعتبار صوری مبتنی بر داوری و قضاوت متخصصان است. هم چنین علاوه بر اعتبار صوری، به منظور شناسایی دقیق اندازهگیری از اعتبار سازهای (Construct Validity ) نیز استفاده شده است. در این شیوه ارزیابی نتیجه برحسب مطابقت آن با انتظارات نظری صورت میگیرد(دواس،1387: 64). تحلیل عاملی گویههای متغیر وابسته (گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا) با استفاده از نرمافزارspss نشان داد که مجموع این گویهها بارعاملی 943/67 % بر روی این متغیر دارند ، به عبارت دیگر این گویهها 943/67 % فضای مفهومی متغیر را پوشش میدهند و باتوجه به این مقدار بارعاملی که بالاتر از 50% بوده لذا میتوان گفت متغیر مورد بررسی دارای اعتبار میباشد. قابلیت اعتماد (پایایی) (Reliability): شاخص پایایی کل مقیاس آمارهای است به نام آلفای کرونباخ که دامنة آن از 0 تا 1 است. هر چه آلفا بیشتر باشد پایایی مقیاس بیشتر خواهد بود. طبق قاعده تجربی، آلفا دست کم باید 70/. باشد تا بتوان مقیاس را دارای پایایی به شمار آورد(دواس، 1387: 253).
جدول شماره(1): آزمون آلفای کرونباخ
استنتاج آماری تجزیه و تحلیل دادهها در این تحقیق شامل سه بخش تجزیه و تحلیل توصیفی (تحلیلهای یک متغیره)، تجزیه و تحلیل علی (تحلیلهای دومتغیره) و رگرسیون (تحلیلهای چندمتغیره) میباشد.
جدول شماره(2): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب سن
با توجه به این جدول میتوان گفت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی بیشترین تعداد یعنی 2/23 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد و 9/23 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی، دارای سن 25-21 سال هستند. و کم ترین تعداد یعنی 9/4 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد و 0/0 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی، دارای سن بالاتر از 31سال هستند.
جدول شماره(3): توزیع فراوانی حجم نمونه برحسب جنس به تفکیک دانشگاه محل تحصیل
با توجه به این جدول می توان گفت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: 4/28 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد مرد و6/21 درصد زن می باشند. 5/22 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی را مردان و 5/27 درصد را زنان تشکیل می دهند.
جدول شماره(4): توزیع فراوانی برحسب وضعیت تأهل به تفکیک دانشگاه محل تحصیل
باتوجه به این جدول می توان گفت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: 3/23 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد مجرد و7/26 درصد متأهل می باشند. 6/47 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی نیز مجرد و 4/2 درصد متأهل می باشند، چنان چه مشهود است بیشترین درصد پاسخگویان بالاخص دانشجویان دانشگاه دولتی مجرد می باشند.
جدول شماره(5): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
باتوجه به این جدول می توان گفت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: 9/34 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد در رشتة علوم انسانی، 6 درصد در رشتة علوم پایه، 4/7 درصد در رشته فنی مهندسی و 7/1 درصد در رشته کشاورزی تحصیل میکنند. 3/18 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی در رشته علوم انسانی، 7/1 درصد در رشته علوم پایه، 5/21 درصد در رشته فنی مهندسی و 5/8 درصد در رشته کشاورزی تحصیل میکنند، چنان چه مشهود است بیشترین درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در رشتههای انسانی و دانشجویان دانشگاه دولتی در رشتههای فنی مهندسی تحصیل میکنند.
جدول شماره(6): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
باتوجه به این جدول میتوان گفت که از بین حجم نمونة مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: 6/31 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی، 5/13درصد کارشناسی، 6/3 درصد کارشناسی ارشد و 3 /1 درصد در مقطع دکترا تحصیل می کنند. 7/2 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی در مقطع کاردانی، 7/41 درصد کارشناسی، 7/3 درصد کارشناسی ارشد و 9/1 درصد در مقطع دکترا تحصیل میکنند؛ چنان چه مشهود است یشترین درصد دانشجویان دانشگاه آزاد در مقطع کاردانی و دانشجویان دانشگاه دولتی در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
جدول شماره(7): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
باتوجه به این جدول میتوان گفت: از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی 14 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد شاغل و 36 درصد غیرشاغل میباشند. 7/1 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی نیز شاغل و 3/48 درصد غیرشاغل میباشند، چنان چه مشهود است بیشترین درصد پاسخگویان درهردو گروه بیکار میباشند.
جدول شماره (8): جدول توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
باتوجه به این جدول میتوان گفت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی 4/39 درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد غیرشاغل بوده و یا میزان درآمد خود را اعلام نکردهاند، 1/0 درصد کمتر از 200 هزار تومان، 9 درصد مابین 400-201 و 5/1 درصد بیش از 401 هزار تومان درآمد دارند، 3/48 درصد از دانشجویان دانشگاه دولتی غیرشاغل بوده و 7/1 درصد مابین 400-201 هزار تومان درآمد دارند، چنان چه مشهود است بیشترین درصد پاسخگویان در هر دو گروه بیکار میباشند.
جدول شماره(9): توزیع فراوانی حجم نمونه برحسب گرایش به عضویت در
از جدول فوق می توان دریافت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: گرایش به عضویت درتعاونیهای اشتغالزا دربین7/37 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا، درحالی که دربین 1/27درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد.
جدول شماره(10): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
از جدول فوق میتوان دریافت که از بین حجم نمونة مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: اعتماد اجتماعی در بین 7/17 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا، در حالی که در بین 7 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالامیباشد.
جدول شماره(11): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
ازجدول فوق میتوان دریافت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی: مشارکت اجتماعی در بین2/26 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا، در حالی که دربین 1/12 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد.
جدول شماره(12): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب
از جدول فوق میتوان دریافت که از بین حجم نمونة مورد مطالعه
جدول شماره(13): توزیع فراوانی حجم نمونه مورد مطالعه برحسب میزان ارضاء نیازها به تفکیک دانشگاه محل تحصیل
از جدول فوق می توان دریافت که از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی، میزان ارضاء نیازها در بین 4/36 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا در حالی که در بین 1/35 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد.
جدول شماره(14): مقایسه گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا بین دو گروه از دانشجویان دانشگاه آزاد و دولتی
Independent Samples Test
باتوجه به آزمون مقایسه میانگینها برای گروههای مستقل، بااطمینان بالای 99% میتوان گفت بین دو گروه (دانشجویان دانشگاه آزاد / دولتی) به لحاظ گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا تفاوت معنیداری وجود دارد. نمره گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر از نمره دانشجویان دانشگاه دولتی میباشد. لذا فرض H1 تأیید و فرض H0 رد میگردد. - با تـوجه به آزمون فرضیه عوامل فردی در تحقیق حاضر، این نتایج به دست آمده است: H0: عدم وجود رابطة معنیدار H1 : وجود رابطة معنیدار - سن و درآمد ......................................... H0 ......... گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا - جنس ...................................................... H1 ........ گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا - وضعیت شغلی و تأهل، نوع دانشگاه، رشته و مقطع تحصیلی..... H1...... گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا. - آزمون فرضیه اعتماد اجتماعی و گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا: از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان دانشگاه دولتی، اعتماد اجتماعی در بین 7/17 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا و در حالی که در بین 7 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد. با توجه به آزمون T-TEST میتوان گفت، اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر از دانشجویان دانشگاه دولتی میباشد. براساس نتایج به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین اعتماد اجتماعی و گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا رابطة معنیدار (400/0=p) وجود که این رابطه مثبت، مستقیم و افزاینده میباشد، بدین معنی که هرقدر میزان اعتماد اجتماعی افزایش یابد به همان میزان نیز گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا افزایش مییابد و بالعکس. - آزمون فرضیه مشارکت اجتماعی و گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا: از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشجویان دانشگاه دولتی، مشارکت اجتماعی در بین 2/26 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا و در حالی که در بین 1/12 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد. با توجه به آزمون T-TEST میتوان گفت مشارکت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر از دانشجویان دانشگاه دولتی میباشد. براساس نتایج به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین مشارکت اجتماعی و گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیدار (347/0=p) ، وجود دارد که این رابطه مثبت، مستقیم و افزاینده میباشد، بدین معنی که هرقدر میزان مشارکت اجتماعی افزایش یابد به همان میزان نیز گرایش به عضویت در تعاونیها افزایش مییابد و بالعکس. - آزمون فرضیه انسجام اجتماعی وگرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا: از بین حجم نمونه مورد مطالعة بین دانشجویان دانشگاه آزاد ودانشجویان دانشگاه دولتی، انسجام اجتماعی در بین 7/30 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا و در بین 8/32 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد، از بین دانشجویان دانشگاه آزاد انسجام اجتماعی پایین وجود ندارد در حالی که در بین 2 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی انسجام اجتماعی پایین است. با توجه به آزمون T-TEST برای گروههای مستقل میتوان گفت بین دو گروه (دانشجویان دانشگاه آزاد/ دولتی) به لحاظ انسجام اجتماعی تفاوت معنیداری وجود ندارد. براساس نتایج به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین انسجام اجتماعی و گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیدار (326/0=p)، وجود دارد که این رابطه مثبت، مستقیم و افزاینده میباشد، بدین معنی که هرقدر میزان انسجام اجتماعی افزایش یابد به همان میزان نیز گرایش به عضویت درتعاونیهای اشتغالزا افزایش مییابد و بالعکس. - آزمون فرضیه ارضاء نیازها و گرایش دانشجویان به تعاونیهای اشتغالزا: از بین حجم نمونه مورد مطالعه بین دانشجویان دانشگاه آزاد ودانشجویان دانشگاه دولتی، میزان ارضاء نیازها در بین 4/36 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بالا و در بین 1/35 درصد دانشجویان دانشگاه دولتی بالا میباشد. با توجه به آزمون T-TEST میتوان گفت میزان ارضاء نیازها در بین دانشجویان دانشگاه آزاد بالاتر از دانشجویان دانشگاه دولتی میباشد. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون بین میزان ارضاء نیازها و گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغالزا رابطه معنیدار (486/0=p)، وجود دارد که این رابـطه مثبت، مستقیم و افزاینده میباشد، بدین معنی که هرقدر میزان ارضاء نیازها افزایش یابد به همان میزان نیز گرایش به عضویت در تعاونیهای اشتغال زا افزایش مییابد و بالعکس.
استنتاج تئوریکی با توجه به چارچوب تئوریکی، درجهت تحقق اهداف تحقیق میتوان چنین نتیجه گرفت: جانسون اعتماد را برای رشد و گسترش روابط ضروری میداند و معتقد است برای ایجاد ارتباطات اجتماعی، شخص باید بتواند فضای آکنده از اعتماد را ایجاد کند. مطابق با تئوری جانسون، نتایج حاصل از پژوهش نشان داد، هرقدر میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان افزایش یابد گرایش آنها به فعالیتهای تعاونی بیشتر میشود، پارسونز نیز معتقد است کنشهای افراد جامعه تحت تأثیر ارزشهای فرهنگی موجود در آن جامعه است ضمن این که کنشها را برخلاف رفتار ارادی میداند و نه جبری، میتوان نتیجه گرفت از آن جا که یکی از ارزشهای مسلط جامعه ما تعاون و همیاری در جامعه است، افزایش مشارکت در جامعه موجب افزایش گرایش به فعالیت های تعاونی خواهد شد. دورکیم نیز وجود اعتقادات مشترک را عامل بقا و استمرار جوامع میداند، او معتقد است جمعیتهایی که درجه توافق شان بالاست در مقایسه با گروههایی که توافق گروهیشان ضعیف است رفتار انحرافی کمتری از خود نشان میدهند، در واقع بالا بودن میزان انسجام اجتماعی سبب افزایش گرایش به تعاونیها و در نهایت کاهش آسیبهای اجتماعی خواهد شد. به نظر مازلو با توجه به این که بین نیازها ارتباط گروهی وجود دارد، اغلب نسبت به یکدیگر دارای وابستگی متقابل نیز هستند، برای مثال میتوان گفت چگونگی ارضاء نیاز زیستی فرد برای غذا، به نیازهای اجتماعی او بستگی دارد، که این نیازها نیز به نوبه خود با توجه به موقعیت اقتصادی، اجتماعی شخص تعیین
پیشنهادها ـ از آن جا که نقش اعتماد اجتماعی در گرایش دانشجویان به تعاون مؤثر ارزیابی شد با نظارت بر عملکرد تعاونیها و تلا ش در جهت رفع مشکلات تعاونیهایی که گسترش دامنه مشکلات آنها در جامعه موجب بدبینی نسبت به کلیت مفهوم تعاون شده است میتوان اقدامات مفیدی در این زمینه انجام داد. ـ جهت افزایش مشارکت اجتماعی، برگزاری تورهای علمی و بازدیدهای دانشجویان از شرکتهای تعاونی اشتغالزای موفق میتواند نقش مؤثری داشته باشد. ـ در جهت افزایش انسجام اجتماعی در بین دانشجویان، میتوان با ساماندهی فعالیتهای سیاسی و خطی هم چنین حفظ و تقویت مناسک و شعائر مذهبی میان دانشجویان میزان تعامل و تعاون اجتماعی را بالا برد. ـ با توجه به نقش مثبت ارضاء نیازها در گرایش دانشجویان به تعاونیها، ارزیابی منفی از نابرابرانه بودن و عدم تساوی امکانات و دستیابی به فرصت های متعدد فردی، اجتماعی، اقتصادی و ... زمینهساز بروز شرایطی هم چون احساس بیعدالتی و محرومیت نسبی میگردد که این متغیرها از عناصر مهم کاهش امیدواری به ارضای نیاز هستند. در این راستا پیشنهاد می شود، دستاندرکاران مربوط اقدامات مؤثری در جهت ممانعت از رشد فاصله طبقاتی و ایجاد شرایطی که امکان تحرک اجتماعی برابر را برای همه فراهم کند، انجام دهند. مثلاً با توجه به سرمایههای اندک دانشجویان برای ایجاد تعاونیها، لازم است در جهت کاهش ریسک و ایجاد انگیزه، حمایتهای بیشتری از جانب دولت به آنها تعلق بگیرد.
منابع 1- ازکیا، م و دیگری. 1380، بررسی رابطه بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی سازمانیافته روستاییان در نواحی روستایی شهرستان کاشان، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نهم، شماره 36. 2- امیرکافی، م. 1375، اعتماد اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی. 3- امیرکافی، م. 1380، اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن، نمایه پژوهشی، سال پنجم، شماره 18، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 4- بنیفاطمه، ح. 1381، بررسی نقش شرکتهای تعاونی بهداشتی و درمانی آذربایجانشرقی در اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 5- دواس، د. 1387، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی. تهران، نشر نی. 6- رفیع پور، ف. 1374، جامعه روستایی و نیازهای آن، تهران، شرکت سهامی انتشار. 7- شکوری، ع. 1378، بنیانها و چالشهای رشد و پایداری تعاونی ها در کشورهای پیشرفته صنعتی، نامه علوم اجتماعی، شماره 14. 8- طالب، م. 1374، اصول و اندیشه های تعاونی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 9- طهماسبیگنجور، ط و دیگری. 1384. تعاون و تأثیر آن بر بیکاری 10- عسگری، ج. 1379، تحلیلی بر وضعیت اشتغال درکشور تحت عنوان راه کارهای تعاونی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 11- علوی تبار، ع. 1379، بررسی الگوی مشارکت شهروندان در ادارة امور شهرها (تجارب جهانی و ایرانی)، تهران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور. 12- قاسمی پویا، ا. 1380، مشارکت مردمی در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، چاپ اول. 13- قمریان، ر و دیگری. 1382، بررسی موانع و مشکلات ایجاد تعاونیهای فارغالتحصیلان و متخصصان در استان همدان، وزارت تعاون، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج. 14- قویـدل، ص. 1387، خوداشتغالی در مـقابل بیکاری (مورد ایـران)، فـصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال هشتم، شماره اول. 15- کاتب، ب. 1380، بررسی زمینهیابی تشکیل تعاونیهای مولد و اشتغالزا برای جوانان با تأکید بر اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 16- کوزر، ل. 1386، زندگی و اندیشة بزرگان جامعهشناسی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی. 17- هیکس، ه و دیگران. 1377، تئوریهای سازمان مدیریت، ترجمه: گوئل کهن، تهران، نشر دوران. 18- یزدانپناه، ل و دیگری. 1387، تأثیر ویژگیهای فردی و اجتماعی بر مشارکت اجتماعی زنان کرمانی، مطالعات زنان، سال6، شماره 2. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد زنجان.* E-mail: Mshahbazi77@yahoo.com ** کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان. E-mail: fateme.qorbani@yahoo.com
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- ازکیا، م و دیگری. 1380، بررسی رابطه بین انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی سازمانیافته روستاییان در نواحی روستایی شهرستان کاشان، اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نهم، شماره 36. 2- امیرکافی، م. 1375، اعتماد اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی. 3- امیرکافی، م. 1380، اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن، نمایه پژوهشی، سال پنجم، شماره 18، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. 4- بنیفاطمه، ح. 1381، بررسی نقش شرکتهای تعاونی بهداشتی و درمانی آذربایجانشرقی در اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای پزشکی، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 5- دواس، د. 1387، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه: هوشنگ نایبی. تهران، نشر نی. 6- رفیع پور، ف. 1374، جامعه روستایی و نیازهای آن، تهران، شرکت سهامی انتشار. 7- شکوری، ع. 1378، بنیانها و چالشهای رشد و پایداری تعاونی ها در کشورهای پیشرفته صنعتی، نامه علوم اجتماعی، شماره 14. 8- طالب، م. 1374، اصول و اندیشه های تعاونی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران. 9- طهماسبیگنجور، ط و دیگری. 1384. تعاون و تأثیر آن بر بیکاری 10- عسگری، ج. 1379، تحلیلی بر وضعیت اشتغال درکشور تحت عنوان راه کارهای تعاونی برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهها، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 11- علوی تبار، ع. 1379، بررسی الگوی مشارکت شهروندان در ادارة امور شهرها (تجارب جهانی و ایرانی)، تهران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور. 12- قاسمی پویا، ا. 1380، مشارکت مردمی در آموزش و پرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت، چاپ اول. 13- قمریان، ر و دیگری. 1382، بررسی موانع و مشکلات ایجاد تعاونیهای فارغالتحصیلان و متخصصان در استان همدان، وزارت تعاون، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج. 14- قویـدل، ص. 1387، خوداشتغالی در مـقابل بیکاری (مورد ایـران)، فـصلنامه پژوهشهای اقتصادی، سال هشتم، شماره اول. 15- کاتب، ب. 1380، بررسی زمینهیابی تشکیل تعاونیهای مولد و اشتغالزا برای جوانان با تأکید بر اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج، وزارت تعاون. 16- کوزر، ل. 1386، زندگی و اندیشة بزرگان جامعهشناسی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی. 17- هیکس، ه و دیگران. 1377، تئوریهای سازمان مدیریت، ترجمه: گوئل کهن، تهران، نشر دوران. 18- یزدانپناه، ل و دیگری. 1387، تأثیر ویژگیهای فردی و اجتماعی بر مشارکت اجتماعی زنان کرمانی، مطالعات زنان، سال6، شماره 2. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,492 |