تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
مقایسه بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مطالعات جامعه شناسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 2، دوره 2، شماره 2، اردیبهشت 1388، صفحه 31-51 اصل مقاله (49.57 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فیروز راد1؛ راحله منبری2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11- عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تبریز. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22- کارشناس ارشد رشته جامعهشناسی. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رویکرد موضوع این پژوهش، بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان دانشگاه تبریز میباشد. هدف از این تحقیق، تعیین برخی عوامل مرتبط با تقویت و یا تضعیف دینی و نیز شناخت برخی عوامل مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشد. در این بررسی، از روش پیمایش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامهای کتبی نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شده است. نمونه موردنظر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، از جامعه آماری نزدیک به 13000 نفر محاسبه گردیده که نهایتاً حجم نمونه 373 نفر محاسبه شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر، رگرسیون چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز واریانس تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد: عوامل فردی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشند. گروه دوستان و الگوی انتخابی، تأثیر زیادی بر تقویت یا تضعیف اعتقادات دینی دانشجویان دارند. و همچنین عدم رضایت از مسئولین و اولیای مذهبی، موجب کاهش میزان دینداری دانشجویان میشود. نهایتاً، متغیرهای گروه دوستان، گروه مرجع، جنسیت، و سن با میزان دینداری دانشجویان رابطه خطی رگرسیونی دارند و 5/87 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
عوامل روانی- اجتماعی؛ میزان دینداری؛ عوامل فردی؛ رضایت؛ دوستان و گروه مرجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقایسه بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با
دکتر فیروز راد[1] راحله منبری [2]
چکیده رویکرد موضوع این پژوهش، بررسی برخی عوامل روانی و اجتماعی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان دانشگاه تبریز میباشد. هدف از این تحقیق، تعیین برخی عوامل مرتبط با تقویت و یا تضعیف دینی و نیز شناخت برخی عوامل مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشد. در این بررسی، از روش پیمایش میدانی و کتابخانهای و با استفاده از پرسشنامهای کتبی نسبت به جمعآوری اطلاعات اقدام شده است. نمونه موردنظر با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، از جامعه آماری نزدیک به 13000 نفر محاسبه گردیده که نهایتاً حجم نمونه 373 نفر محاسبه شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر، رگرسیون چندمتغیره، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t و آنالیز واریانس تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد: عوامل فردی مرتبط با میزان دینداری دانشجویان میباشند. گروه دوستان و الگوی انتخابی، تأثیر زیادی بر تقویت یا تضعیف اعتقادات دینی دانشجویان دارند. و همچنین عدم رضایت از مسئولین و اولیای مذهبی، موجب کاهش میزان دینداری دانشجویان میشود. نهایتاً، متغیرهای گروه دوستان، گروه مرجع، جنسیت، و سن با میزان دینداری دانشجویان رابطه خطی رگرسیونی دارند و 5/87 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین واژگان کلیدی: عوامل روانی- اجتماعی، میزان دینداری، عوامل فردی، رضایت، دوستان و گروه مرجع. طرح مسئله گرایش به خدا، ذاتی ذهن انسان و مکمل طبیعت بشری است. شاید همه چیز تحلیل رود ولی اعتقاد به خدا که اصل همه ادیان جهان است برجای خواهد ماند. این گرایش اصیل یعنی خداجویی در هر نحله و مذهبی به شکلهای گوناگون تجلی یافته است. همانطور که کنت میگوید جامعه به یک اعتقاد مذهبی مشترک نیاز دارد؛ دین، همان اصل وحدت بخش است و زمینهی مشترکی را فراهم میسازد که اگر نبود، اختلافهای فردی جامعه را از هم میگسیختند. دین به انسانها اجازه میدهد تا بر تمایلات خودخواهانهشان فایق آیند و به خاطر عشق به همنوعانشان فراتر از این خودخواهی عمل کنند. دین همان شیرازهی نیرومندی است که افراد جامعه را با یک کیش و نظام عقیدتی مشترک به همدیگر پیوند میدهد. و نیز سنگ بنای سامان اجتماعی است و برای مشروع ساختن فرمانهای حکومت اجتنابناپذیر است. هیچ قدرت دنیوی نیست که بدون پشتیبانی یک قدرت معنوی دوام آورد؛ هر حکومتی برای تقدیس و تنظیم رابطهی فرماندهی و فرمانبری، لاجرم به یک دین نیاز دارد(کوزر، 1382: 34). دین در چشمانداز جامعهشناسی، به عنوان یکی از پنج نهاد عمدۀ جامعه محسوب میشود که نقش تعیینکنندهای در حیات جمعی بشر بر عهده دارد. بدیهی است در هر جامعهای که از جمعیت جوانی برخوردار باشد، به دلیل انرژی، تحرک و هیجان خاص جوانی، تغییر و تحول در ساختار فکری این قشر در سطح جامعه نسبت به سایر اقشار، چشمگیرتر میباشد. گرایش انسان به موضوعات مختلف، خواه پدیدههای اجتماعی و خواه امور غیر اجتماعی، تحت تأثیر علل و عوامل گوناگون قرار دارد. آنچه مسلم است این که انسان بر اساس فراگرد جامعهپذیری و تعامل اجتماعی، رفتارهای گوناگون را میآموزد و با الگوهای رفتاری گروهها، تشکلها و ... آشنا میشود و ارزشها و هنجارهای جامعه را میشناسد و بر حسب آنها ساختار فکری خود را شکل میدهد و نسبت به امور و موضوعات مختلف، نگرش و گرایش خاصی پیدا میکند. پس، نوع جامعه و خانوادهای که فرد در آن زندگی میکند و گروههایی که او با آنها مأنوس میگردد و نیز منابعی که وی اطلاعات خود را به دست میآورد، همه و همه گرایشهای او را تحت تأثیر قرار میدهند. بالطبع ساختار فکری جوانان از متغیرهای مختلف اثر میپذیرد و همینطور ساختار فکری افراد مختلف یک جامعه نیز، تحت تأثیر علل و عوامل گوناگون قرار دارد و افراد، تحت تأثیر عوامل متعدد، نسبت به یک موضوع یا پدیده، نگرش مثبت یا منفی پیدا میکنند(مختاری، 1380: 4). در تحقیق حاضر در پی آنیم که با روش علمی و مبتنی بر مشاهدات مستقیم، برای مسائل زیر پاسخ منطقی بیابیم: 1- میزان دینداری دانشجویان چه قدر است؟ 2- چه عواملی با تضعیف یا تقویت اعتقادات دینی دانشجویان مرتبط است؟
پیشینهی تجربی در این زمینه تحقیقات زیادی صورت گرفته است که ذیلاً به برخی از این تحقیقات اشاره میشود:
مبانی نظری شکی نیست که دین، یکی از قدیمیترین و در عین حال پویاترین نهادهائی است که توجه جامعهشناسان را به خود جلب کرده است. بنیانگذاران جامعهشناسی همچون کنت، اسپنسر، مارکس، وبر، دورکیم و زیمل توجه ویژهای به نقش دین درجامعه عصر جدید، مبذول کردهاند و در نتیجهی تحقیقات این متفکران، مفاهیم و دیدگاههای نظری زیادی به وجود آمده که هنوز هم راهنمای پژوهشهای در جامعهشناسی، دین، به طور کلی به عنوان جزئی محوری از سیستم ارزشی یکپارچهکننده و انسجام بخش، در نظر گرفته میشود. دین، ملاطی اجتماعی است که افراد و گروههای اجتماعی را در نظمی مشترک پیوند میزند. دین، اغلب افراد را به گروههای اجتماعی یا تجمعات رقیب وجایگزین پیوند میزند. وجود برخی اختلافها در میان مذاهب از همین جا ناشی میشود(Turner, 1991: p.23). در نظر دورکیم، دین نظام یکپارچهای از باورداشتها و عملکردهای مرتبط با چیزهای مقدس است، یعنی چیزهایی که جدا از چیزهای دیگر انگاشته شده و در زمره محارم به شمار میآیند. این باورداشتها و عملکردها، همه کسانی را که به آنها عمل میکنند، در یک اجتماع اخلاقی واحد همبسته میکند(همیلتون، 1377: 22). نگرش و تلقی دورکیم از مقوله دین، عرفی است. وی با طرح و تبیین نظریهی منشأ اجتماعی دین و نفی تلویحی هرگونه منشأ ماورالطبیعی و الهی برای آن، دین را یک فرآورده بشری معرفی میکند(شجاعیزند، 1380: 169). مطابق نظر هیس، خصوصیات فردی مانند سن، جنس، تأهل، تحصیلات، شغل و طبقه اجتماعی، از عوامل مؤثر بر ارزشهای دین برشمرده میشود. ایشان همچنین، گرایش اخلاقی را عاملی مرتبط با ارزش دینی دانسته است(مختاری، 1380: 53). هرگ[4]، کامل[5] و پتریلو[6]، مذهبی بودن جوانان را در سه عامل مشارکت گروهی، ارزشهای همسالان و ارتباط والدین جستجو کردهاند(همان: 54). فیش باین[7] و آیزین[8] به طور غیرمستقیم، در پی یافتن تئوری برای تبیین رفتار، 1- گرایش به سوی رفتار : متغیری است فردی و شخصی، که طی آن فرد انجام یک رفتار (یا یک پدیده) را از نظر خود ارزیابی میکند. 2- متغیر هنجارهای ذهنی : مبین آن است که شخص برای انجام یک رفتار، پذیرش اجتماعی مفهومی بود که ساپ[9] و هارود[10] در کنار نظریهی فیش باین و آیزن ارائه دادند. وجود انتظارات اجتماعی در پیدایش قصد و نیت، بروز یک رفتار به عنوان یک مرجع مثبت و قابل قبول، و فشار هنجارهای اجتماعی، باعث پیدایش روزن اشتیل[11] نیز، به چند عامل مؤثر بر گرایش اشاره میکند که عبارتند از: بر اساس تئوری کنش معقول[12]، باورهای مربوط به نتایج یک رفتار خاص، تعیین کننده رفتار میباشد. در صورتی که باورهای مربوط به آمال مهم دیگران، با در نظر گرفتن رفتار، تعیینکننده ادراکات ما از فشارهای اجتماعی برای انجام رفتار است. گرایش به سمت و سوی رفتار، و دریافت از فشار اجتماعی برای انجام رفتار، تعیین کنندهی اهداف (اغراض) رفتارها بوده و نیات رفتاری نیز تعیین کنندههای بلاواسطهی رفتارها هستند(مختاری، 1380: 17). از نظر لوین[13]، رفتار انسان تابع خصوصیات شخصی، و خصوصیات محیط است که این محیط، خود شامل محیط اجتماعی و طبیعی است که انسان در آن زندگی میکند و رفتارش تحت تأثیر محیط پیرامونش قرار دارد(علیپوری نیاز، 1378: 19). کرچ[14] و همکاران او، عوامل تکوین نگرشها را در چهار دسته دانستهاند: بر اساس نظریهی «نقش گروهها در تکوین گرایشها»، یکی از عوامل مهم
فرضیهها 1- بین عوامل فردی (شامل جنسیت، وضعیت اشتغال، محل تولد، محل سکونت، وضعیت تأهل) و میزان دینداری دانشجویان تفاوت وجود دارد. 2- بین میزان رضایت دانشجویان از مسئولان و اولیای مذهبی و میزان دینداری آنها رابطه وجود دارد. 3- بین مذهبی بودن گروه دوستان دانشجو و میزان دینداری وی تفاوت وجود دارد. 4- بین مذهبی بودن الگوی انتخابی دانشجو (گروه مرجع) و میزان دینداری وی تفاوت وجود دارد.
روششناسی روش تحقیق این مطالعه، روش اسنادی و پیمایشی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیۀ دانشجویان دانشگاه دولتی تبریز می باشد که در سال 1389، مشغول به تحصیل بودهاند. بر اساس اطلاعات تهیه شده از بخش آمار دانشگاه تبریز، تعداد 12533 نفر دانشجو در سال 1389 مشغول به تحصیل بوده که جامعه آماری ما را تشکیل می دهند. از آنجا که امکان دسترسی به تمام افراد جامعه آماری مقدور نیست، لذا، با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران، 373 نفر به عنوان نمونه، محاسبه شده است. در این پژوهش، از شیوه نمونهگیری طبقهای متناسب، برای انتخاب نمونه، استفاده شده است، زیرا جامعة آماری کاملاً یکدست نبوده و از نظر برخی از متغیرها، مانند جنسیت و رشته تحصیلی، آرایش متفاوت داشته است. روایی و پایایی ابزار اندازهگیری: برای تامین اعتبار یا روایی شاخصهای به کار رفته در این مطالعه، پرسشنامه پس از طرح سئوالات، در اختیار تعدادی از اساتید، صاحبنظران و کارشناسان علوم اجتماعی قرار گرفت و دیدگاههای اصلاحی آنان، مورد توجه واقع گردید و بدین روش، اعتبار صوری گویههای پرسشنامه فراهم شد. در این تحقیق برای محاسبه پایایی و همبستگی درونی گویهها نیز، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. بدیهی است مقدارآلفای کرونباخ، بین صفر و یک متغیر میباشد و هرقدر عدد به دست آمده به عدد یک نزدیکتر باشد، نشان دهنده این است که پایایی ابزار اندازهگیری، بالاست. جداول زیر، میزان آلفای گویهها را نشان میدهد:
جدول شماره (1): ضرایب پایایی ابعاد میزان دینداری
جدول شماره (2):ضرایب پایایی عوامل مرتبط با میزان دینداری
یافتههای تحقیق الف) یافتههای توصیفی: 1- نتایج به دست آمده از این مطالعه، نشان میدهد که میانگین نمرهی میزان دینداری برابر 9/177 نمره با انحراف استاندارد 2/52 است. با توجه به این که حداقل نمرهی میزان دینداری در نمونه مورد نظر، برابر 45 نمره و حداکثر نمره برابر 263 است، مقدار واریانس نمرات نیز برابر 76/2726 میباشد. 2- بر اساس نتایج حاصله، میانگین سن دانشجویان مورد مطالعه، برابر 39/23 سال با انحراف استاندارد 03/3 میباشد، بهطوری که سن 18 سال پایینترین و سن 37 سال بالاترین سن در نمونه موردنظر، میباشد. همچنین 2/40 درصد از افراد مورد مطالعه، مرد و 8/59 درصد زن هستند و از کل پاسخگویان، 305 نفر مجرد و 57 نفر متأهل میباشند و 11 نفر نیز، جزو گزینه سایر قید شدهاند. 3- یافتههای مربوط به متغیر رشته تحصیلی دانشجویان نشان میدهد که، 123 نفر از نمونه مورد نظر، از میان رشتههای علوم پایه، 135 نفر از رشتههای علوم انسانی و 115 نفر از رشتههای فنی و مهندسی انتخاب شدهاند. 4- از کل 373 نفر پاسخگو در نمونه آماری، 104 نفر (9/27 درصد) شاغل و 269 نفر (1/79 درصد) غیر شاغل هستند. 5- دادهها نشان میدهد که از 373 نفر پاسخگویی که به پرسشنامه پاسخ دادهاند، 326 نفر در شهر و 47 نفر در روستا متولد شدهاند. و همچنین 341 نفر از پاسخگویان در شهر و 32 نفر در روستا، ساکن هستند. 6- بر اساس نتایج حاصله، میانگین میزان رضایت از مسئولان و اولیای مذهبی، برابر 51/15 با انحراف استاندارد 29/7 میباشد. حداقل نمرهی رضایت برابر 7- در مورد گرایش مذهبی گروه دوستان دانشجویان مورد مطالعه، نتایج نشان میدهد، 9/9 درصد پاسخگویان، دوستان خود را غیرمذهبی، 5/11 درصد کماعتقاد، 4/42 درصد در حد متوسط، 6/27 درصد متدین، و 6/8 درصد خیلی متدین 8- در زمینه الگوی انتخابی دانشجویان نیز، 6/16 درصد از افراد مورد مطالعه پاسخ دادهاند که مذهبی بودن افرادی که به عنوان الگو انتخاب میکنند، برایشان اصلاً اهمیتی ندارد، 2/18 درصد، این موضوع را خیلی کم، 2/29 درصد، کم، 3/26 درصد، زیاد، و 7/9 درصد، خیلی زیاد حائز اهمیت میدانند.
ب) یافتههای استنباطی: آزمون فرضیه اول: بر اساس اطلاعات جدول شماره (3) ملاحظه میشود که بین جنسیت، وضعیت اشتغال، محل تولد، محل سکونت و میزان دینداری دانشجویان تفاوت میانگین
جدول شماره (3): نتایج آزمون تیتست بین میزان دینداری دانشجویان مورد مطالعه و متغیرهای مسقل
بر اساس نتایج به دست آمده، مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین میزان دینداری و سن دانشجویان مورد مطالعه، برابر 610/0-=r و نیز سطح معنیداری برابر 000/0=p، میباشد. با توجه به سطح معنیداری، که کوچکتر از 05/0 است، میتوان چنین نتیجه گرفت که، بین این دو متغیر، همبستگی معکوس وجود دارد؛ به این ترتیب که هر چه سن دانشجویان بالاتر میرود، میزان دینداری آنها کاهش مییابد و بالعکس. میزان دینداری دانشجویان بر اساس وضعیت تأهل نیز طبق آزمون تحلیل واریانس یکطرفه معنیدار میباشد مقدار 691/11 F= و 000/0=p. به بیان سادهتر، میانگین میزان دینداری متأهلها، نسبت به میانگین مجردها و کسانی که جزو سایرین قید شدهاند، خیلی بیشتر است. در حالی که میانگین میزان دینداری مجردها و سایرین به هم نزدیک است و تفاوت چندانی ملاحظه نمیشود. آزمون فرضیه دوم: بر اساس نتایج تحلیلهای انجام شده، مقدار ضریب همبستگی پیرسون بین رضایت از مسئولان و میزان دینداری دانشجویان مورد مطالعه، برابر 723/0=r و نیز سطح معنیداری آزمون، برابر 000/0=p، است. با توجه به سطح معنیداری، که کوچکتر از 05/0 میباشد، میتوان چنین نتیجه گرفت که، بین این دو متغیر، رابطه معنیدار وجود دارد، به این ترتیب که هر چه میزان رضایت فرد بالاتر میرود، میزان دینداری او نیز افزایش مییابد و بالعکس. آزمون فرضیه سوم: مطابق اطلاعات جدول شماره (4) مقدار F برابر 008/450 محاسبه شده است و سطح معنیداری آزمون نیز از 05/0 کمتر است (000/0=p)، بنابراین فرض صفر رد شده و فرض مخالف پذیرفته میشود. یعنی بین میانگینها، تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون مقایسه میانگینها نشان میدهد که میانگین میزان دینداری کسانی که دوستانشان متدینترند، عمدتاً بیشتر از افرادی است که آزمون فرضیه چهارم: در بررسی آزمون تحلیل واریانس دومتغیر گروه مرجع و میزان دینداری، طبق معیار 977/279=F و 000/0=p ، میتوان نتیجه گرفت که بین میانگینها تفاوت معنیداری وجود دارد. آزمون مقایسه زوجی میانگینها نیز، نشان میدهد که میانگین میزان دینداری کسانی که الگوی انتخابیشان متدینترند، بیشتر از افرادی است که گروه مرجعشان کم اعتقاد یا غیرمذهبی هستند.
جدول شماره (4): تجزیه واریانس میزان دینداری دانشجویان بر اساس گروه دوستان و گروه مرجع
نتایج رگرسیونی عوامل روانی و اجتماعی تبیین کننده میزان دینداری در میان دانشجویان، نشان میدهد که ازمیان متغیرهای وارد شده در معادله، مجموعا 4 متغیر (گروه دوستان، گروه مرجع، جنس و سن)، در مدل نهایی باقی ماندهاند که بیشترین تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند. ضریب نهایی رگرسیون چند متغیره، 936/0 است که مجذور آن یعنی ضریب تبیین، میزان 877/0، بیانگر درصد تغییرات تبیین شده توسط متغیرهای وارد در معادله میباشد. لازم به ذکر است که ضریب تبیین اصلاح شده 875/0 بوده و میتوان چنین نتیجه گرفت که درصد واقعی اصلاح شده و خالص میزان تبیین متغیر وابسته توسط متغیرهای مستقل، 5/87 درصد است. در واقع، ما در تحقیق حاضر، توانستهایم 5/87 درصد از عوامل مرتبط با میزان دینداری را با معرفی و تبیین متغیرهای این پژوهش کنترل کنیم و 5/12 درصد از عوامل، خارج از قلمرو این تحقیق میباشد که باید در تحقیقات دیگر مورد بررسی قرار گیرد. نتایج بدست آمده از تحلیل رگرسیونی چند متغیره را میتوان به صورت استاندارد شده چنین بیان کرد: میزان دینداری = 2/53 (گروه دوستان) + 4/32 (گروه مرجع) + 2/10 (جنس) + 3/7- (سن) تحلیل مسیر: در این قسمت از گزارش، به بررسی همبستگی بین متغیرها به صورت ترکیبی از تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آنها بر یکدیگر، میپردازیم.
شکل شماره (1): مدل تحلیل مسیر عوامل مرتبط با میزان دینداری دانشجویان همانطور که قبلاً گفته شد، با مشخص شدن ضرایب بتای رگرسیونی در مدل مسیر، میتوان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته را نیز محاسبه کرد و با مقایسه اثرات کل، مؤثرترین متغیرها را از سایر متغیرها متمایز نمود. در جدول زیر اثرات مستقیم و غیرمستقیم، و اثرات کل هر یک از متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، محاسبه شده است:
جدول شماره (5): مجموع تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته
نتایج مدل رگرسیونی و تحلیل مسیر، بیانگر این هستند که از کل متغیرهای مستقل وارد شده در مدل رگرسیونی، تنها 4 متغیر (گروه دوستان، گروه مرجع، جنس و سن)، بر میزان دینداری تاثیر میگذارند و قادرند تغییرات آن را تبیین کنند. از بین این متغیرها، متغیر «گروه دوستان» بیشترین تاثیر، و متغیر «سن» کمترین تاثیر را دارند. همچنین نتایج نشان میدهد که تاثیر متغیر «سن» بر متغیر وابسته، منفی و معکوس، و تاثیر سایر متغیرها، مثبت و مستقیم میباشد.
بحث و نتیجهگیری مطابق نظر هیس، خصوصیات فردی مانند سن، جنس، تأهل، تحصیلات، شغل، طبقه اجتماعی و ... از عوامل مؤثر بر ارزشهای دینی هستند. همچنین در نظر لوین، رفتار انسان تابع خصوصیات شخصی و خصوصیات محیط است. یافتههای این مطالعه نیز نشان میدهد که بین عوامل فردی و میزان دینداری دانشجویان رابطه وجود دارد که خلاصه نتایج آن به شرح زیر است: بر اساس فرضیهی آماری پژوهش، انتظار بر این بود که بین سن و میزان دینداری دانشجویان رابطه وجود داشته باشد. نتایج آزمون ضریب همبستگی بین متغیر سن و میزان دینداری، نشان میدهد که به درستی رابطهای معنیدار بین سن و میزان دینداری دانشجویان در سطح (000/0= sig). وجود دارد. همبستگی این دو متغیر، قوی و در جهت معکوس میباشد (610/0-). یعنی هر چه سن دانشجویان در نمونه مورد نظر، بالاتر میرود، میزان دینداری آنها کاهش مییابد. تحلیل آزمونT بین دو گروه جنسی مرد و زن، نشاندهندهی وجود تفاوت آزمون تفاوت میانگین میان دو گروه شاغل و غیرشاغل، بیانگر وجود تفاوت معنیدار در سطح (000/0Sig=)، بین این دو گروه در میزان دینداری است. به عبارتی، میزان دینداری شاغلین نسبت به غیر شاغلین کمتر است. تحلیل واریانس بین وضعیت تأهل (مجرد، متأهل، سایر) و میزان دینداری، نشاندهندهی وجود تفاوت معنیدار در سطح (000/0Sig=). بین این دو متغیر است و نتایج نشان میدهد که میانگین میزان دینداری متأهلها، نسبت به میانگین مجردها و کسانی که جزو سایرین میباشند، خیلی بیشتر است. در حالی که میانگین میزان دینداری مجردها و سایرین، به هم نزدیک است و تفاوت چندانی مشاهده نمیشود. پس، وضع تأهل به عنوان متغیری مستقل و تأثیرگذار، در معادلۀ تحقیق عمل میکند. وجود این رابطه را شاید بتوان به هنجارپذیری و انعطافپذیری بیشتر متأهلین، در قبال هنجارها و ارزشهای جامعه منتسب دانست. افراد بعد از ازدواج، جهت حفظ حریم خانوادهی خود، نیازمند پذیرش قویتر هنجارها و ارزشها هستند. در این مرحله فرد، نه تنها برای دفاع از حریم شخصی خود، بلکه مهمتر از آن برای دفاع از حریم خانواده، نیازمند تبعیت جدیتر از هنجارهای کلی جامعه است، تا دیگران نیز به حریم وی احترام بگذارند. این امر در جامعهی ما، به یقین با اعتقاد به چارچوب دین، میسّر است. تحلیل تفاوت بین نوع محل تولد و سکونت (شهری یا روستایی) و میزان دینداری، نشاندهندهی وجود تفاوت، میان میانگینهای این دو گروه است و این تفاوت، در سطح (000/0Sig=). معنیدار میباشد. به عبارتی دیگر، میانگین میزان دینداری کسانی که در روستا متولد شدهاند و یا ساکن روستا میباشند، خیلی بیشتر از کسانی است که در شهر متولد شدهاند و در شهر زندگی میکنند. همان گونه که در پیشنهی پژوهشی گفتیم، مطالعات زیمل، لوئیس ورث و پارک، تأثیر محیطهای شهری و روستایی را بر حیات روانی- اجتماعی افراد، نشان میدهند(Sill, 1968: p.425 ). بالطبع هر چه جامعه بزرگتر باشد، سطح رعایت امور مذهبی، پایینتر است. بنابراین وضع سکونت (شهری یا روستایی بودن)، به عنوان عاملی مستقل و مرتبط با میزان دینداری، عمل میکند. طبق نظریهی روزن اشتیل، ارضاء نیاز و رضایت افراد، دو متغیر نزدیک و به تبعیت از فیشباین و آیزن، ساپ و هارود، کرچ و ...، باید گفت گرایشهای شخص تابع تعلق گروهی و نمایندهی اعتقادات، سنتها و آداب گروههایی است که شخص عضوی از آنهاست. فرد برای حفظ گرایشهای خود، نیازمند جلب حمایت دیگران است و حمایت وقتی انجام میگیرد که اشتراکی بین افراد احساس شود. طبق این نظریه ها، هر قدر تعامل قوی بین اعضای گروه وجود داشته باشد، همبستگی و وحدت آن گروه، بیشتر خواهد بود و فرد برای هماهنگی خود با دیگران و نیز برآورد انتظارات دیگران، گرایش و رفتار خود را تعدیل خواهد ساخت. بنابراین، گروههایی که شخص بدانها متعلق است (گروه همسالان، گروه همکاران، گروه مرجع، گروه مذهبی و ...)، سرچشمهی بسیاری از گرایشهای اوست. تحلیل واریانس متغیرهای مذهبی بودن دوستان و الگوی انتخابی، با میزان دینداری دانشجویان نیز، نشاندهندهی وجود تفاوت معنیدار در سطح(000/0Sig=) میباشد. در نتیجه، میتوان گفت دوستان و الگوی انتخابی، رابطه زیادی با تقویت یا تضعیف اعتقادات دینی دانشجویان دارند. به عبارتی، هر قدردوستان و الگوهای انتخابی فرد مذهبیتر باشند، میزان دینداری وی بیشتر میشودو برعکس. نهایتاً، از مدل رگرسیونی نیز میتوان چنین نتیجه گرفت که تحقیق حاضر، 5/87 درصد از عوامل مرتبط با میزان دینداری را با معرفی و تبیین متغیرها، کنترل میکند. در واقع، نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیونی چند متغیره، بیانگر این است که میزان دینداری دانشجویان، بیش از هر متغیر دیگری از متغیر گروه دوستان
پیشنهادها الف) پیشنهادهای پژوهشی: - تقویت همکاری و مشارکت در اجرای طرحهای مطالعاتی مراکز - برپایی کارگاههای آموزشی– پژوهشی، به منظور ارتقاء سطح دانش پژوهشگران دین و علاقمندان به مطالعات اجتماعی دین. - تلاش برای آشنایی بیشتر با مراکز و متخصصان داخلی و خارجی در حوزه مطالعات اجتماعی دین، به منظور تبادل هر چه بیشتر اطلاعات، تعاطی آراء و بسط و توسعه همکاریهای علمی. - مشارکت در راهاندازی فصلنامههای تخصصی مطالعات دین و تلاش ویژه برای راهاندازی فصلنامه تخصصی جامعهشناسی دین. ب) پیشنهادهای کاربردی: - همان طور که یافتههای این مطالعه نشان میدهد میزان دینداری دانشجویان بیش از هر متغیر دیگری از متغیرهای گروه دوستان و گروه مرجع متأثر است. بنابراین، پیشنهاد میشود روی انتخاب نوع دوستان، الگوی افراد و همچنین رضایت از اولیای مذهبی، توجه و سرمایهگذاری علمی و عملی بیشتر صورت گیرد. - توجه بیشتر به نقش رسانههای ارتباط جمعی در خصوص نشر ارزشهای دینی، فعالیتهای مذهبی، و اختصاص دادن برنامههای متنوع بیشتر درباره مسائل معنوی، مبارزه عملی با تهاجم رسانههای ارتباط جمعی، پرهیز از منفی جلوه دادن دین و نیز جلوگیری از تبلیغات بیروح و فرمایشی و کلیشهای مذهبی. - تأمین رفاه مادی مردم و مبارزه با فقر؛ چراکه فشار مادی و فقر زیاد، - تقویت و پربار نمودن محتوای دروس حوزههای علوم دینی و محدود کردن شرایط پذیرش و توجه مضاعف برعملکرد اولیای مذهبی، جهت جلوگیری از فهم غلط، برداشتهای ناصحیح و تضعیف نقش دین در بین قشر جوان جامعه. · منابع بالایی، ا. (1377)، سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه دانشگاه تهران و بلالی، ا. (1377)، سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه تبریز و بررسی نقش یادگیری در آن. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی بهرامپور، ش، ع. (1373)، بررسی عوامل مؤثر بر انواع پنداشتهای مردم از اسلام و ارتباط بین آنها و گرایش به توسعه در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تهران. توسلی، غ. (1380)، جامعهشناسی دینی. تهران: انتشارات سخن. رضایی، ع. (1379)، بررسی و مقایسه گرایشهای دینی جوانان و والدین (دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی منطقه 14 تهران). کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. رفیعپور، ف. (1372)، سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی. تهران: نشر ارغنون. رفیعپور، ف. (1377)، کندوکاوها و پنداشتها. تهران: شرکت سهامی انتشار، شجاعیزند، ع. (1380)، دین، جامعه و عرفیشدن: جستارهایی در جامعهشناسی دین. تهران: نشر مرکز. علیپورینیاز، م. (1378)، سنجش گرایش دانشجویان دانشگاه تبریز به فمنیسم و بررسی عوامل مؤثر بر آن. پایاننامه کارشناسی جامعهشناسی، دانشکده قاضی، م و ودادهیر، ا. (1376)، بررسی و مطالعه گرایش به باروری و کرچ، د و همکاران. (1374)، فرد در اجتماع. ترجمه: م، صناعی. تهران: کوزر، ل. (1382)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. مختاری، ع. (1380)، بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان ملکی، ا. (1375)، بررسی پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانوادهها با گرایشهای ارزشی نوجوانان (دانشآموزان ذکور سال سوم رشته ریاضی فیزیک وتجربی در سال 75-1374). پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. همیلتون، م. (1377)، جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات تبیان. Sills, D. (1968), International Encyclopedia of the social Scinces. V.13, Mac Millan Company and free Press. Turner Bryan, S. (1991), Religion and social Theory; S age publications.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بالایی، ا. (1377)، سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه دانشگاه تهران و بلالی، ا. (1377)، سنجش گرایش دینی دانشجویان روزانه تبریز و بررسی نقش یادگیری در آن. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی بهرامپور، ش، ع. (1373)، بررسی عوامل مؤثر بر انواع پنداشتهای مردم از اسلام و ارتباط بین آنها و گرایش به توسعه در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تهران. توسلی، غ. (1380)، جامعهشناسی دینی. تهران: انتشارات سخن. رضایی، ع. (1379)، بررسی و مقایسه گرایشهای دینی جوانان و والدین (دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی منطقه 14 تهران). کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. رفیعپور، ف. (1372)، سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی. تهران: نشر ارغنون. رفیعپور، ف. (1377)، کندوکاوها و پنداشتها. تهران: شرکت سهامی انتشار، شجاعیزند، ع. (1380)، دین، جامعه و عرفیشدن: جستارهایی در جامعهشناسی دین. تهران: نشر مرکز. علیپورینیاز، م. (1378)، سنجش گرایش دانشجویان دانشگاه تبریز به فمنیسم و بررسی عوامل مؤثر بر آن. پایاننامه کارشناسی جامعهشناسی، دانشکده قاضی، م و ودادهیر، ا. (1376)، بررسی و مطالعه گرایش به باروری و کرچ، د و همکاران. (1374)، فرد در اجتماع. ترجمه: م، صناعی. تهران: کوزر، ل. (1382)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه: م، ثلاثی. مختاری، ع. (1380)، بررسی جایگاه دین در ساختار فکری دانشجویان ملکی، ا. (1375)، بررسی پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانوادهها با گرایشهای ارزشی نوجوانان (دانشآموزان ذکور سال سوم رشته ریاضی فیزیک وتجربی در سال 75-1374). پایاننامه کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. همیلتون، م. (1377)، جامعهشناسی دین. ترجمه: م، ثلاثی. تهران: انتشارات تبیان. Sills, D. (1968), International Encyclopedia of the social Scinces. V.13, Mac Millan Company and free Press. Turner Bryan, S. (1991), Religion and social Theory; S age publications.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,852 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 405 |